Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkskabel utomhus

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-04-25 11:11

Efter sju sorger och åtta bekymmer ska jag nu äntligen få bredband,ADSL.Grejen är den att mitt huvudjack sitter på övervåningen och mina datorer har jag i källaren.

Kortaste vägen dit är på utsidan väggen.Men tål en nätverkskabel ett utomhusklimat?

Alternativt så går det naturligtvis att dra en telefonsladd ner till källaren.

Att flytta upp datorerna är inte ett alternativ:D

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 11:21

Alla tre alternativen funkar. När vi först skaffade "bredband" via kabeltvn så delade tre grannar på ett modem, varpå vi drog ethernetkabel på utsidan av husen (radhus, så kabeln var aldrig i kontakt med marken). Det körde vi ett par år iaf utan problem. Senare uppdaterades systemet och alla "fick" var sitt modem, så hur länge det håller vet jag inte. Ett tips kan ju vara att använda sköldad kabel, det borde ju minska risken för störningar.

Ytterligare ett alternativ är att flytta huvudjacket.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-25 11:39

Man kan vända slingan på telefon i huset så att sista jacket kommer först. med lite tur kanske det är ett jack som sitter närmare eller rent av i källaren. Sen finns ju trådlösa alternativet vilket ju räcker gott med fart för att maxa ut ADSL-fröbindelsen fullt ut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-04-25 12:33

Att flytta huvudjacket är ju en grej.Ska kolla upp vad det kostar.Tack

Trådlöst vore inte så dumt,men det får vänta lite.

Kolla
Här

Kabeln kan förläggas utomhus men PDS kablage är inte en kapslad kabel så det bästa vore att skydda den i ett rör typ SP rör. Med tiden kommer kablens kapacitet att minska och det märks om man utför ett TDR test, (impulsreflektometer) mäter kabelns kvalitet och "bumpar". Detta påverkar hastigheten och framförallt instrålningen som påverkar bitfelen. Datorn behöver kanske sända om flera gånger innan paketet kan läsas, och det påverkar hastigheten. Vi (installatörer) får inte förlägga kabeln utomhus om den inte kan skyddas.

//johan

1
Bevaka tråden