Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera om systemet, hur gör man?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-05 20:09

Min powerbook G4, köpt för 3,5 år sedan, har följande problem:

* Seg när jag ska surfa(ipod touchen surfar snabbare)
* Fläkten går igång för minsta lilla och låter jättehögt

Idag var jag och snackade med en machandlare om ovanstående. Han sa att jag kanske skulle ominstallera den. Nu är jag inte en person som är direkt kunnig vad gäller datorer (vill bara att de ska funka) så för mig lät det där som ett helt projekt.
Men hur svårt är det? Är det någon som kan berätta hur man gör? Förklara gärna på en riktigt låg nivå.;)

Själva fläktproblemet kanske slutar om man ominstallerar och därmed får fläkten att gå igång mer sällan? Eller vad tror ni?

OCH OM MAN OMINSTALLERAR, förlorar man något viktigt då? Jag har all musik, bilder, filmer osv. på en extern hårddisk. Men till exempel photoshop och dreamweaver, är det program jag måste installera igen efter ominstallationen?:tveksam:

Mvh
KOL

Stoppa i operativ DVDn, starta installationen.
Datorn startar om.
Välj arkivera/installera
Välj att behålla nätverksinställningar och användarkonton.

Nu får du ett helt nytt system men behåller alla inställningar och program, filer mm.
Gamla systemet hamnar i en mapp som märks "Previous system" som hamnar i rooten av hårddisken så att du kan återställa llt om det skulle uppstå problem.

Svårare är det inte.

Info hos Apple på engelska
http://support.apple.com/kb/HT1710

Lycka till!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-19 20:37

Hjälp, nu håller jag på att ominstallera.
Det började med att jag satte i cd:n med texten "installation och återställning", eller nåt liknande.
Sen gick det ett tag och jag klickade i "arkivera/installera" och den fortsatte.
Plötsligt kom jag på att min externa hårddisk fortfarande var inkopplad, varpå jag drog ut usb-sladden. Då hände något och en text om att jag skulle starta om datorn dök upp,
Jag startade om datorn och programmet "installera" dök upp med en ruta om att något var fel. Jag kom inte ihåg exakt vad som stod i rutan. Jag kunde i alla fall inte få ut cd:n.
Nu stängde jag av datorn igen och lät den vara avstängd ett bra tag, kanske 20 min.
Sen satte jag på den igen och nu har den varit igång i en timma och det enda som kommer upp är en vit bakgrund, med apple-äpplet i grått samt den typiska snurrande symbolen som visar att datorn jobbar.
Samtidigt hörs det hur den jobbar. Men det låter likandant hela tiden.

Har jag gjort rätt eller fel? Är datorn paj och står och håller på att jobba med något konstigt för att snart börja brinna och självförstöras?

Eller håller den på att ominstallera?

Tacksam för alla svar

Mvh
KOL

Käckt med en kernel-Panic mitt i installationen.....
(Skulle motsvara att göra en Blue-Screen under Windowsinstallationen)

Det gör inget om en extern disk sitter i under installation - du intallerar ju systemet på den interna.

Har du problem få ut skivan kan du starta om datorn och hålla nere musknappen hela tiden tills den kommer ut. (30s)

Kör du om igen med skivan sedan.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-20 20:33

Shit, problem igen!

När jag nu startade om datorn startade ominstallationen.
Men när jag så kom till valet att klicka i "arkivera/installera" så går det inte att göra detta! Däremot går det att klicka i både valen att "uppgradera Mac OS X" och "Radera och installera".

Vad gör jag nu? Varför går det inte att klicka i "arkivera/installera" så att jag kan behålla nätverksinställningar och användarkonton? Det gick ju första gången Jag försökte ominstallera( då jag så snöpligt pajade installationen genom att dra ut en usb-kabel).

HJÄLP! Vad jag jag nu?

Mycket tacksam för svar

Mvh
KOL

Du pajjade nog mer än du trodde.
Normalt sett kan man ju dra ut USB-saker lite hursomhelst, men det verkar inte vara ngn hit att göra det när man installerar system.

Datorn kan inte hitta ngt fungerande system att arkivera undan - den verkar ha kravet att vissa saker skall fungera.

Jag hade gjort ett försök att starta på DVD'n, när du får en massa installationsval skall du kunna hitta i menyerna, Reparera och liknande. Du skall köra diskverktyget här och kontrollera och sedan reparera disken. Kanske fungerar det, kanske inte.

Har du ngn som är en fena på sånt här i bekantskapskretsen så köp hem chips
Kanske kan man köra DiskWarrior på disken - men det kostar pengar.

Hur viktigt är inställningarna. Oftast tar det fem min att skriva in sådana saker om man bara har det på papper. Data har du väl backup på? Eller?

Uppgradera skall iaf inte sabba dina data som ligger på disken. Nätverskinställningar och liknande får du nog knacka in igen. Användarkontot kommer troligen ligga kvar - om det inte blev skador där med men det låter långsökt.

Radera och Installera gör just det, raderar hela hårddisken och lägger på ett nytt system. Datorn blir i stort sett som när den var ny... då spars INGEN information...inte bra....

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-20 23:01

Om man tar Radera och installera och det inte sparas någon information alls, vad blir då kvar? Jag som ensam macägare i hela min bekantskapskrets måste nog göra det som är enklast och går snabbast.
Om jag raderar allt från hårddisken och måsta göra nytt konto och näteverksinställningar så låter inte det så farligt i mina öron. Eller har jag fattat fel? Är det allvarligare än så?

Mvh
KOL

Om du fullständigt raderar din hårddisk så ryker väl all din iTunesMusik, alla dina foton, filmer, brev, etc etc åt skogen. Datorn blir ju som när du tog upp den ur kartongen.
En tom hårddisk, med ett system på.

Har du däremot en färsk backup - som du vet fungerar. Då så, är det bara att välja det - radera&Installera. Men om datorn säger att uppdatera borde funka, kör på det då.

Jag kan bara informera dig om valen, beslutet måste vara ditt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-21 21:36

Nu är det gjort! Nu är det raderat och installerat. Skulle jag göra det själv och inte lämna in datorn på service, så var detta det enda alternativet. Det gick ju som sagt inte ens att välja något annat än radera och installera.

Med nästan ingen kunskap och erfarenhet i bagaget, och dessutom i ren desperation , gav jag mig på ett projekt som jag visste var mycket riskabelt.
När jag väl satt igång ryckte jag dessutom, mitt under pågående installation, ut den exerna hårddiskens usb-kabel. Vilket visade sig vara ett fatalt och oerhört korkat drag.
Inatt när jag låg vaken en stund kom jag på att jag glömt spara mappen med mina dokument. Ha,hahahahaha....... Suck! Jobbigast är nog att jag därmed raderat fyra års pulsträningsresultat. Men va f-n, shit happens. Det var väl meningen.

All musik och alla bilder har jag i den externa hårddisken, och den är det ju ingen fara med vad jag vet just nu i alla fall..
I efterhand kan jag konstatera att detta projekt, att i ett försök få fläkten att gå igång mer sällan genom att göra en ominstallation, inte lyckats ett smack. Fläkten låter väldigt mycket och går igång för minsta lilla. Jag stod helt enkelt inte ut.

Dessutom har det blivit något fel med tangentbordet. När jag trycker på ä kommer ett ' istället. Och när jag trycker @ så kommer en liten text med bokstäverna TM i ovankant istället.
Vad har jag gjort för fel?

/KOL

  • Medlem
  • 2009-05-21 23:08

Du har fel tangentbordslayout aktiverad. Gå in i Systeminställingar/Internationellt/Inatameny och ändra.

En idé från sidan är att fläktar åldras. De får skeva blad och det kommer damm i datorn efter några år. Detta gör att fläkten får jobba mer. Kolla med support hur mycket ett fläktbyte går på. Detta kanske förbättrar läget.

  • Medlem
  • 2009-06-08 00:19

jag behöver också ominstallera systemet, men har en del program som jag inte har installations-diskarna till. hur gör jag för att spara kvar dessa, att använda arkivera och installera är väl ett alternativ, men då får jag inte en fräsch disk. om jag gör en arkivera och installera, är det bara att dra programmen från den "gamla" programmappen till den nya då eller? och om jag gör en radera och installera, vilka filer utöver själva programfilen behöver jag ta backup på?

Ursprungligen av garp:

jag behöver också ominstallera systemet, men har en del program som jag inte har installations-diskarna till. hur gör jag för att spara kvar dessa, att använda arkivera och installera är väl ett alternativ, men då får jag inte en fräsch disk. om jag gör en arkivera och installera, är det bara att dra programmen från den "gamla" programmappen till den nya då eller? och om jag gör en radera och installera, vilka filer utöver själva programfilen behöver jag ta backup på?

Oj, nu leker vi "Twenty Questions...", OK...

Arkivera & Installera skapar en mapp med gammalt system, du kan flytta över dina saker i lugnt tempo.

Det är den sista frågan som är klurig; här finns ett par alternativ för program hur de installeras

1) Du har allt i programikonen

2) Programikonen + ngn liten plist-fil som ligger i

om programmet är installerat för DIN användare (motsvarar ~)
~/Bibliotek/Inställningar (~/Library/preferences på Engelsk maskin)

Om programmet är installerat för ALL användare
/Bibliotek/Inställningar (/Library/preferences på Engelsk maskin)

För att ytterligare vela till det KAN du ha en mapp med Programnamnet eller Tillverkaren och där inne sedan en plist - den måste ligga på samma ställe sedan igen...
~/Bibliotek/Inställningar/Aspyr/Good-Or-bad/Preferencefiles/goodorBad.plist

Sedan kan det finnas lite "skit" spritt i biblioteket "Application Support"

Som sagt, det är ett pill... men gör du en ordentlig koll innan så borde ju även en radera& installera fungera

Sedan kan man ju undra med, vad händer om man saknar en fil? Tja, är det en plist-fil kanske de inställningar du kan göra i programmet går åt pipan. Det händer kanske ingenting, programmet kanske inte kan starta... vad som helst med andra ord...

Du kan ju ha stödbibliotek (ex dass-stolar och kylskåp till ett CAD-program), loopar till Gagageband.

Det kan vara värt att kolla upp om du kan komma över skivorna igen och installera om programmen....

Hur komplicerat det hela blir varierar ju med komplexiteten på programmet; Photoshop CS4 är dömt att misslyckas pilla med på det här sättet. Sharewarespelet "Snood" - inga större problem....

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-15 16:52

Pepparkaka, enligt machandlaren i stan skulle ett byte av en fläkt,(de skulle göra det) gå på ca1200kr.
Min dator är gammal, 5,5 år och jag har tänkt köpa en ny i ca ett år nu. Jag tyckte väl inte det var värt pengarna att byta den gamla fläkten för 1200kr.

Mvyh
KOL

1
Bevaka tråden