Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt batteri har slutat att fungera

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

För drygt 1 år sedan köpte jag mig min MacBook + ett extra orginal batteri. För bara en vecka sedan dog mitt batteri, den har ett kryss över sig och står "laddar inte". Så jag måste ha i min strömkabel för att använda min dator. Men så ska jag sätta i mitt nya batteri och datorn vill inte starta..
Hur ska jag göra?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-05-18 14:34

Reklamera batteriet. De ska ha en livslängd på mer än ett år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-19 23:28
Ursprungligen av Ludde57:

Hej!
Men så ska jag sätta i mitt nya batteri och datorn vill inte starta..
Hur ska jag göra?

Har du haft batteriet liggandes oanvänt?
Om ja, borde batteriet vara helt urladdat, provat att ladda upp det?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-05-20 08:19
Ursprungligen av Morphen:

Har du haft batteriet liggandes oanvänt?
Om ja, borde batteriet vara helt urladdat, provat att ladda upp det?

det låter vettigt att det kan vara "helt tomt". Då kan det troligen ta en liten stund från att det börjat laddas till att man ser att något händer / kan använda det så att säga.

jag haller på att ladda upp det nu, det har laddat nu i 12 h och visar 27 %...men jag väntar!

Fick nytt batteri efter två år

Jag hade samma problem med ett kryss över mitt batteri (Macbook vit, från ht06') så jag ringde upp supporten på Apple för att snacka lite.

Först konstaterade han jag pratade med att garantin hade gått ut, det var ju mer än 1 år.
Sedan konstaterade han jag pratade med att den förlängda batterigarantin (hittar inte länken nu tyvärr) hade gått ut, det var ju mer än 2 år
Men så "pratade han med någon på lagret/kontoret" och då sa han något i stil med:

"Eftersom att vi på Apple bryr oss så mycket om våra kunder har vi beslutat att göra ett undantag, så det är bara att ta kontakt med macsupport i din stad så kan de hjälpa dig"

Så jag ringde ner och frågade om de hade batteri hemma och visst fanns det där. 30 minuter senare var jag nere på stan och fick ett nytt batteri, min mac blev som ny:)

Tips är att installera iStat widgeten som säger hur många laddningscyklar ditt batteri har (om det är ett kryss över det kommer du troligen inte att se någonting alls).

På hemsidan nedan står det att ett notbook-batteri från Apple ska klara att ha 80% av laddningen efter 300 laddningscyklar.
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Batteriet funkar finfint!

Ursprungligen av Ludde57:

jag haller på att ladda upp det nu, det har laddat nu i 12 h och visar 27 %...men jag väntar!

Du gör helt rätt. Det kan behöva en bra stund innan ens krysset försvinner.
När du laddat upp det, kör det tills datorn protesterar och ladda upp det igen.

Sedan skall du framöver se till att ladda ur det kanske en gång var tredje vecka. Batteriet mår iaf inte bra av att ALLTID sitta i datorn och med strömsladden i väggen....

Skall bli intressant se vad det visar då. 70, 80, 90% ?

1
Bevaka tråden