Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP vill inte stänga av sig

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-05-17 22:08

Har fått ett knepigt problem efter uppdatering till 10.5.7: när jag stänger av så försvinner alla ikoner och dockan men skrivbordsbakgrunden är kvar...och inget händer.
MBP 2.2GHz m 4Gb RAM.
Börjar bli skeptisk...macfolk som alltid klagar på microsoft. Något liknande problem har jag aldrig haft på någon PC. Man vill ju inte gärna dra ur batteriet...vet ju inte vad som försiggår i datorn. Uruselt!
(detta händer även om jag startar upp datorn och stänger av, alltså inte kör igång några program)

EDIT: ingen som har några tips?

Senast redigerat 2009-05-17 22:58

Det är ju en jävla tur du inte är det minsta bitter, det kunde ju blivit jobbigt.

Det kan ju vara mkt som är knas.

Har du ngn hårdvara ansluten som datorn väntar på att den skall avsluta/koppas ur etc.

Man kanske kan hitta ngt i ngn logg. Om du lär dig hur dessa fungerar lite, så finns det information i överflöd om hur din dator fungerar där.

Har du läst trådarna om 10.5.7 uppdateringen ?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-05-17 23:34

Ja ä int bitter!
Däremot visste jag att det skulle dyka upp någon som skulle försöka släta över problemet.
"Mkt som kan vara knas"? Ingen speciell hårdvara och således inget som ändrats sedan jag köpte datorn (med första versionen av Leopard). Aldrig haft nåt strul innan.
"Man kanske kan hitta nån information i ngn logg" - ja, det kanske man kan.
"Om du lär dig hur dessa fungerar lite, så finns det information i överflöd om hur din dator fungerar där." - du kan inte vara så snäll så du kan säga var loggar finns isf att försöka nedgradera min kompetens (som du för övrigt inte vet ett skit om)?

Vill minnas att du är en av PC-hatarna (om jag har fel ber jag om ursäkt) så jag är inte förvånad däremot undrar jag hur Apple kan släppa en uppdatering som är så buggig (allt från grafikproblem till problem med vila etc.). Gör inte du det?

Varför hackar du på mig som faktsikt försöker hjälpa dig?

Vad jag menar är att informationen finns i en Mac likväl som i en PC om vad maskinen har för sig.
I en Mac så sparas info löpande i en mängd olika textfiler.
Du kan läsa dessa med ett logg-verktyg som finns i Verktygsmappen och som heter "Systemmeddelanden". Däremot är informationen oftast på en mycket hög teknisk nivå.

Om man kör programmet och nosar runt lite bland alla loggar (det här är INTE mitt specialgebit - det är därför jag är lite luddig) kan man kasnke (med lite tur) hitta att det finsn ngt program som inte startar, ngt som inte avslutas etc.

Sedan kanske vi kom på fel fot med varann från början. Till DITT försvar gäller att du inte får grejorna att funka - klart man blir förbannad. Själv suttit i den sitsen ett flertal gånger.
Till mitt försvar kan kanske sägas att om vem som helst dyker upp och
"ber" om hjälp genom att vara sur, tvär och direkt börja dra upp att "macfolk" osv- klart jag blir lack.
När du sedan lägger in en edit med en upprepning blir MÅNGA sura.
Du ser ju hur många svar du fick...

Så, vi är ett forum av entusiaster, alla hjälper varann och ingen får betalt i några pengar här.
Vi gör vad vi kan, ibland hittar vi inget svar.
Jag har också uppdaterat och märker inga problem öht.
Jag försöker hjälpa dig, trots att det inte började så bra.

Många som uppdaterat har laddat ner en feteuppdatering som tar flera "punkter" (typ 10.5.x till 10.5.7). Kan det vara en lösning? Installera om hela systemet?

Sedan är jag Macälskare snarare än PC-hatare.
De har gjort sitt val, jag har gjort mitt.
Jag har fullt upp bry mig om min egen maskin.

Ursprungligen av Mårre:

Har fått ett knepigt problem efter uppdatering till 10.5.7: när jag stänger av så försvinner alla ikoner och dockan men skrivbordsbakgrunden är kvar...och inget händer.
MBP 2.2GHz m 4Gb RAM.
Börjar bli skeptisk...macfolk som alltid klagar på microsoft. Något liknande problem har jag aldrig haft på någon PC. Man vill ju inte gärna dra ur batteriet...vet ju inte vad som försiggår i datorn. Uruselt!
(detta händer även om jag startar upp datorn och stänger av, alltså inte kör igång några program)

EDIT: ingen som har några tips?

Börja med att göra det du kan, innan du installerar om systemet:

•Starta datorn med "Shift" nedtryckt. Släpp den när det grå äpplet syns. En kontroll av filsystemet och eventuell reparation sker då, samt tömning av typsnittscache, mm. Läs mer här: http://support.apple.com/kb/HT1564. Starta om datorn som vanligt efter detta.

•Ett verktyg som har löst en del problem med uppstarter, mm, för mig är AppleJack: ladda ner här: http://sourceforge.net/projects/applejack Starta med "Kommando-S" nedtryckt. Vid prompten, skriv applejack och tryck enter. Följ instruktionerna.

1
Bevaka tråden