Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cinema display blinkar kort, lång, kort Vad är det?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Min Apple cinema display 23" vill inte gå igång. Den bara blinkar med kort, lång, kort blinkning.
Jag har resetat PRAM men utan framgång. Macbook pron hittar skärmen, usb och firewire fungerar men skärmen är svart. Jag har testat att koppla in den till en annan MBP men samma sak. har också provat starta om datorn och dra ut stömsladdarna till skärmen.
Någon som vet vad som är fel? Den är 1,5 år gammal. Vad göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 22:28

prova lite olika upplösningar, nåt galet är det, har skärmen separat ljusinställning?

Ursprungligen av Tangen:

prova lite olika upplösningar, nåt galet är det, har skärmen separat ljusinställning?

Ja skärmen har separata ljusinställningknappar. Det händer dock ingenting när jag trycker på dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 23:04

Det verkar väldigt konstigt, har du provat med en annan dator?

Jag har aldrig hört talas om det - nån annan?

Ja jag har provat med en annan macbook pro, samma där.
Funkade heller inte att fibbla med upplösningen. Blinket bara fortsätter och skärmen fortfarande ingen bild...

Kanske detta kan vara till hjälp? http://support.apple.com/kb/HT2810

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-04 23:11

Om den blinkar kort-lång-kort så har du enligt Apple fel på strömmen till skärmen. Kolla här: http://support.apple.com/kb/HT2811?viewlocale=en_US

Oh shit, det verkar som om det är verstad som gäller här eller? Blir förmodligen dyrt... Ingen annan som råkat ut för samma sak?
Enligt länken Mattias L postade (tack!) skulle det kunna vara power adaptern. Men konstigt att apple skriver att man ska kolla att det är rätt power adapter. Det finns ju bara en som passar. Det är ju en specialare...

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-04 23:39

Kan ju vara adaptern som strular, den går ju att köpa ny, värre är väl om det är nått galet med panelen. Du skrive rtat den är 1.5 år gammal, det borde isåfall gå på någon garanti.

Kolla så att det står 90W på den vita dosan. Du kanske av misstag råkat förväxla den med en adapter till en 20" cinema.... Kanske inte så troligt, men man vet aldrig....

Jag lämnade in den på kullander i lördags. De hade aldrig hört talas om problemet. Precis som du Mattias hoppas jag på att det är strömadaptern som är problemet. Jag vb:ade din länk till mac verkstaden så har de det att gå på också. Vi får se när den kommer tillbaka om två veckor... Jag rapporterar.

Ursprungligen av wallraff:

Jag lämnade in den på kullander i lördags. De hade aldrig hört talas om problemet. Precis som du Mattias hoppas jag på att det är strömadaptern som är problemet. Jag vb:ade din länk till mac verkstaden så har de det att gå på också. Vi får se när den kommer tillbaka om två veckor... Jag rapporterar.

Jag har exakt samma problem med en likadan 23" och lämnade in skärmen + felbeskrivning på Kullander i November förra året (2008).
Fick tillbaka den med svaret att det inte var något fel på den.

Jag tröttnade och lät den stå ett tag men lämnade in den igen i mitten av mars 2009.
Fick då en (förvisso snäll) fråga om jag hade råkat komma åt strömknappen på sidan...
Hur som helst gav jag återigen en detaljerad beskrivning av problemet, men de har inte lyckats återskapa det till dags dato (!?).
Hos mig slocknade den så pass ofta att jag inte kunde jobba med den (har också köpt den på företaget).

Hur som helst, så ska de försöka hjälpa mig med att hitta en annan lösning.

(Synd att Apple har slutat sälja 20" Cinema Display som annars hade passat mig perfekt...)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-12 18:33

Råkade ut för det förra veckan. Eller rättare sagt en kollega. Skärmen gick igång som vanligt under uppstart. Vi gick iväg för att ha ett möte och kom tillbaka o skärmen va död. "Ruckade" lite i kablarna o den blinka till. Starta om datorn o den blinka till.
Som tur är så har vi närmare 10st acd på företaget så det va inte svårt att felsöka och det visade sig vara den vita strömadaptern som hade sagt tack och adjö. Får en ny imorn!

Har sett/hört om det här problemet 2 ggr tidigare. Men det har varit adaptrar från de första "gen" av alu Acd'na. Den här skärmen tror jag bara var 1,5 år, precis som din.

Jag lämnade in skärmen på Kullander, auktoriserad Apple verkstad. Efter två veckor hade de felsökt och det enda besked jag fick var att det inte var strömadaptern och att en ersättningsskärm ska kosta 7915 kr och då får jag 3 mån garanti. Det andra alternativet var att jag skulle köpa en ny skärm för 8500kr?

Jag tycker inte att detta är rättvist. Det finns inga yttre åverkan på skärmen alls och de har inte hittat några fel på sladdar eller strömadapter. Jag borde väl kunna åberopa tillverkningsfel. Den har stått på ett bord sen jag köpte den och har i princip aldrig flyttats. Den har dessutom aldrig öppnats eller manipulerats på något sätt. När jag lämnade in den sa killen i butiken att dessa skärmar kan de inte öppna och fixa inuti på verkstan utan man får bara anse den som slut om den pajjar.
Det är alltså ett intern fel i den som jag omöjligt har kunnat påverka.
Vad tycker ni jag ska göra? Vad anser ni vara rätt och fel i en sån här situation?
Tacksam för synpunkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 20:33

Det finns en massa lagar och regler som jag vet att folk här alltid pratar om, och jag tror, med betoning på tror att man kan hävda ett återköp eftersom varan inte fungerar som den ska, typ ångerrätt, men det heter något annat.

Man behöver nog hävda fabrikationsfel, och normalt användande.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 20:35

4 Reklamation: Som köpare har du rätt att reklamera en felaktig produkt. Detta ska göras inom rimlig tid efter att felet har upptäckts. Görs det inom två månader efter köpet är det alltid att räkna som inom rätt tid. Om reklamation sker inom sex månader är det upp till säljaren att visa att varan var korekt från början, efter detta är det upp till köparen. Reklamationsrätt har man i tre år efter köpet.
Vid reklamation har säljaren alltid möjlighet att erbjuda att åtgärda felet om detta kan ske utan orimlig kostnad eller besvär för köparen samt att det kan göras inom rimlig tid. Är detta inte möjligt är nästa alternativ omleverans, dvs att man får en ny likadan vara. Om detta inte heller är möjligt har man som köpare rätt att häva köpet.

enligt denna tråd:
http://www.99.se/applestore/105808-angaende-angerraett.html

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 20:37

kika även lite i denna tråd:

http://www.99.se/garantier-service/88807-apples-1ars-garanti-vs-svenska-lagen.html

inte dagsfärsk, men ger i alla fall lite hintar

/Tangen

Jag tror att jag skulle ha kunnat få den ersatt om den inte var köpt av ett företag. För företag finns ingetr som heter reklamationsrätt. Företag lyder under inte under konsumentköplagen utan under köplagen som är mycket hårdare. Så nu har jag en skärm som Apple inte kan hitta felet på som blinkar. Jag får ingen ny utan får helt enkelt köpa en ny.
Är det någon som kan rekommendera en bra skärm med längre garanti än ett år, för en apple skärm blir det inte igen. Jag sneglar på eizo men tips vore bra. Jag jobbar en del med foto så panelen måste hålla relativt hög kvalitet. Min budget är 9000kr
Förslag?

Ursprungligen av wallraff:

Så nu har jag en skärm som Apple inte kan hitta felet på som blinkar. Jag får ingen ny utan får helt enkelt köpa en ny.

Kullander har i alla fall gjort rätt. Det finns inga reservdelar att beställa för Cinema Displays. Om de kommit fram till att det inte är strömadaptern så är enda alternativet en utbytesskärm/köpa ny. Apple har inga egna verkstäder så att säga att Apple inte kan hitta felet är inte rätt Kullander har hittat att felet inte sitter i strömadaptern. Uteslutningsmetoden ger att det är Cinema Displayen som är trasig. Surt men sant.

Ursprungligen av wallraff:

Jag tror att jag skulle ha kunnat få den ersatt om den inte var köpt av ett företag. För företag finns ingetr som heter reklamationsrätt. Företag lyder under inte under konsumentköplagen utan under köplagen som är mycket hårdare. Så nu har jag en skärm som Apple inte kan hitta felet på som blinkar. Jag får ingen ny utan får helt enkelt köpa en ny.
Är det någon som kan rekommendera en bra skärm med längre garanti än ett år, för en apple skärm blir det inte igen. Jag sneglar på eizo men tips vore bra. Jag jobbar en del med foto så panelen måste hålla relativt hög kvalitet. Min budget är 9000kr
Förslag?

Du kan alltid köpa till en AppleCare så har du som företagare 3 års garanti.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-29 23:36

Tjo!

Hur gick det för dig sen? Fick du tag på någon annan skärm eller vad hände...?

Tänkte kolla om man kan få någon hjälp från någon i denna tråd, även om den inte varit igång på ett tag, för jag har ett relaterat problem - dock inte likadant. Kör vanligtvis min Cinema Display 20" (aluminium) kopplad till min MacBook och det funkar hur bra som helst. Dessvärre måste jag ibland, av olika anledningar, koppla in Cinema:n till min gamla PC-burk och detta funkade också galant fram till för någon vecka sedan. Nu, när jag kopplat in allt, slagit på strömmen och kör igång PC:n lyser Cinemans lilla diodlampa först upp som den ska men efter några sekunder slocknar den för att sedan blinka i tre korta stötar - och ingen bild kommer...

Enligt supportsidorna hos Apple beror blinkningsmönstret på att:

"Bildskärmen detekterar ett felaktigt grafikformat eller en upplösning som inte stödjs. Kontrollera att skärmen är kompatibel och starta om datorn. Återställ PRAM om problemet kvarstår."

Det konstiga är att felet bara kom en dag utan att jag gjort något. Kommer ihåg att jag hade lite meck med det för länge sedan, när jag köpte skärmen och skulle koppla den till PC:n, men klantigt nog kommer jag inte ihåg vad jag gjorde för att lösa det - om jag ens gjorde något...har testat att ändra upplösning på den via Mac:en innan jag kopplar in den till PC:n men utan resultat.

Om någon har nån koll, varit med om något liknande eller vet vart man kan få vidare info. skulle det vara superschysst om ni ville ge en hjälpande hand...e rasande eftersom jag fortfarande e halvt beroende av PC-aset! :mad:;)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-28 19:10

Kanske satsa på en begagnad Apple Cinema Display 23" ändå?

http://www.tradera.com/Apple-Cinema-Display-23-auktion_85511601

I morse fick jag samma problem som OP på min ca 4 år gamla acd 23". Dålig kvalitet skulle jag vilja säga. Den åker nog ut direkt. Har testat den på två olika datorer. Kollar på en Eizo FlexScan 24" istället. Har hört att den är bättre lämpad till min fotohobby. Lättare att kalibrera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-17 00:53

Tänkte testa att resetta PRAM men blev lite fundersam när det stod följande på Applesupporten:

"Viktigt! Normalt måste batteriet bytas om PRAM-inställningarna inte behålls när datorn stängs av."

Kommer jag alltså behöva köpa ett nytt batteri om jag återställer PRAM:en? Nån som har koll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-19 10:48

Det där behöver du väl inte bry dig om om du bara vill återställa PRAM:et? Det handlar ju om att PRAM:et återställs "automatiskt" när du stänger av datorn för att batteriet som ska se till att inställningarna behålls är slut. När du ska återställa PRAM:et är det ju exakt det du vill ska hända (förlora inställningarna, inte att batteriet ska ta slut..)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-19 11:33

Aha! Nu fattar jag! Tänkte väl att jag hade misstolkat det hela...:">:D
Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden