Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om AirPort !

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi ska bli trådlösa på kontoret.

Som det ser ut idag så ser det ut så här:

(nätverket) --> Router --> ADSLmodem

Vi kommer bara att ha två maskiner kopplade via airporten till en början, men vad jag undrar är om jag ska ta bort den befintliga routern och ersätta den med AirPorten?
Eller ska man bara koppla in den som en brygga in till nätverket?
Vad är bäst?
Det är ju fler datorer som ska ha IP-nummer som inte ansluts via AirPort, orkar den med all trafik?

Hilfe bitte?

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 08:56

brygga är nog det bästa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-25 09:04

Det beror lite på vad du har för router. Om du kan låta airporten ansluta och bli tilldelad via DHCP direkt från din router (dvs. inte vara egen DHCP-server) vore väl att föredra. Annars blir ju din airport ett subnät med en egen DHCP-serie som hängs på din ordinarie router.

Så om man använder AirPorten som brygga så delar den ändå ut IP-nummer till alla AirPortanslutna?
Funkar det inte att ha den som ren brygga utan eget subnät?

Det verkar ju kass.

Men om jag byter ut den routern som vi har idag (billig skitrouter), kommer AirPortbasen att klara av att hantera alla andra enheter på nätet då (bara ett tiotal, så det är inte så mycket precis) utan prestandaförluster ?

- Slice -

Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
Så om man använder AirPorten som brygga så delar den ändå ut IP-nummer till alla AirPortanslutna?
Funkar det inte att ha den som ren brygga utan eget subnät?

Det verkar ju kass.

Jo, så det är ju tur att AirPorten går att konfigurera. Den lilla saken klarar det allra mesta, dock är den inte en router i egentlig mening -- den kan agera NAT men inte sitta mellan olika subnät utan att agera NAT (nu talar jag iofs om den AirPort jag har -- det är möjligt att den nya kan vara ren router även om det verkar långsökt). Så den klarar absolut att bara brygga.

Citat:

Men om jag byter ut den routern som vi har idag (billig skitrouter), kommer AirPortbasen att klara av att hantera alla andra enheter på nätet då (bara ett tiotal, så det är inte så mycket precis) utan prestandaförluster ?

- Slice -

Japp.

Thorman!

Det var det jag ville höra!

Lev av vår bas är idag så jag ville skaffa lite info om hur jag ska sätta upp allt när den väl dyker upp.

Tack alla!

- Slice -

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-25 10:51

En ny och fin Airport Extreme? Då blir det väl till att skaffa en 17"?

1
Bevaka tråden