Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra Backup av Backup...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två stycken Western Digital Essential Passport-diskar. En för time-machine och en för manuell backup.

Upptäckte i dagarna att den manuella disken har fått en smäll (begriper inte alls hur) och en flisa på plasten på nedre kanten (alltså åt hållet med sladden) och ut mot ryggen av "boken" har slagits av..nu klickar den lite när man använder den, flyttar på filer och så.. men den verkar må bra annars.
Är dock lite orolig och funderar på att skaffa en ny.

Funderade ändå på att spara över till en tredje och ha på ett annat ställe, typ hos en kompis. Allt för många av mina vänner har blivit av med allt vad det gäller sparade arbeten och så och jag vill vara på säkra sidan..

De är en mycket viktig disk för mig, alla foton och sådant, sånt som jag slutat spara på själva datorn... god idé att köpa en till? Hur gör jag för att göra en backup av den här?

Mycket tacksam för råd.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-27 13:56
Ursprungligen av klarabara:

Jag har två stycken Western Digital Essential Passport-diskar. En för time-machine och en för manuell backup.

Upptäckte i dagarna att den manuella disken har fått en smäll (begriper inte alls hur) och en flisa på plasten på nedre kanten (alltså åt hållet med sladden) och ut mot ryggen av "boken" har slagits av..nu klickar den lite när man använder den, flyttar på filer och så.. men den verkar må bra annars.
Är dock lite orolig och funderar på att skaffa en ny.

Funderade ändå på att spara över till en tredje och ha på ett annat ställe, typ hos en kompis. Allt för många av mina vänner har blivit av med allt vad det gäller sparade arbeten och så och jag vill vara på säkra sidan..

De är en mycket viktig disk för mig, alla foton och sådant, sånt som jag slutat spara på själva datorn... god idé att köpa en till? Hur gör jag för att göra en backup av den här?

Mycket tacksam för råd.

Använd SuperDuper för att göra en exakt kopia av den strulande disken.
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

  • Oregistrerad
  • 2009-05-07 01:21

Klickar den efter en smäll är det alldeles säkert ett tecken på en stundande död! Köp ny disk direkt och gör backup.

Tror också att hårddisken kan vara skadad om det uppstår nya ljud på detta sätt. Men kanske att kabinettet kan återanvändas med en ny disk? Om det bara är skönhetsfläckar på utsidan vill säga.

Att ha två backup-diskar är helt rätt tänkt och, som du säger, en av dom bör vara på en annan fysisk plats i händelse av stöld, brand eller exvis vattenskada.

Istället för en tredje disk kan du ju också bränna dvd-skivor och spara i bankfack, hos föräldrar/syskon e.dyl. Främst för fotografier kanske som ju nog får anses som viktigast för de flesta. Bara att bränna en ny skiva i jämna 4GB-intervall eller så. Tycker det verkar vara ett lättare att underhålla sitt långtidsarkiv än att köra tre olika diskar efter något rullande schema.

Om några år kan du ju spara om allt på nya media (bku-ray?) innan dvd-skivorna börjar åldras. Vid den tidpunkten kanske 20 skivor ryms på en...

Jag körde på en ny disk, det blev en svart en, som en svart låda när allt kraschar..
Funderar just nu på var jag kan placera den säkert hemma, byrålådor känns inte så super.. sen ska den till en säker plats i sverige... Dock läste jag en tråd om att tickandet kunde komma från att ha för lite ström i usb-porten, något som var vanligt med WD passport på mac..

Kopplade in en till vardera usb-port och kopierade filerna från ena disken till den andra, jättesmidigt!

Jag höll på med dessa cd-skivor o dvd skivor tills det blev löjligt..opålitliga tyckte jag.. de håller inte så man måste göra om dem med ett års mellanrum och man kan inte bara lägga till filer..Hårddiskar gjorde allt så väldigt mycket smidigare!

  • Oregistrerad
  • 2009-05-07 09:56

Ett komplement till backup på externa diskar kan ju vara online backup. Då får du informationen lagrad på en annan fysisk plats men du behåller samtidigt smidigheten.

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/234053-online-backup.html

Att bränna om skivor _varje_ år verkar vara att ta i om du dessutom har dubbla backuphårddiskar. Jag skulle snarare siktat på fem-tio år...

Mja.. detta var innan jag hade hårddiskar.. var med om dvd-skivor som inte fungerade fullt ut efter ett år. Det var överhuvudtaget mycket jobb med att göra backup på den tiden..

Iphone77: Jag ser fördelar men mja.. litar inte riktigt på internet
Tycker det känns bra med en extra (inlåst) hårddisk..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 23:39

Är det apropå detta möjligt att med Time Machine ha två back-uper? Tex en trådlös Time Capsule för mer lagring av stora filer etc och en vanlig extern hdd som bara kopierar systemet? Känns ju onödigt att behöva köra manuellt när man har Time Machine men det kanske bara funkar med en hdd?

Vad är förresten anledningarna till att inte lita på internetlagring? Funderar på att skaffa till foton och sånt.

Det kanske inte finns nån anledning egentligen, bara att saker som har med internet att göra oftast är opålitligt när det verkligen gäller blandat med en känsla av att det är bättre med fysisk närvaro även av det fysiskt onåbara.. typ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-15 12:16

fair enough

  • Oregistrerad
  • 2009-05-15 16:55

Jag tror faktiskt att en tjänst som Amazon S3 (som används av flera stora aktörer) har högre tillförlitlighet än vanliga konsument usb-diskar men jag förstår känslan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-16 19:07

Vad har du för tillit till tex bredbandsbolagets BOX?

  • Oregistrerad
  • 2009-05-16 23:58

Njae BOX vet jag inte om jag skulle våga använda som riktig backup. Den är ju mer riktad mot hemanvändare som vill ha något filarkiv åtkomligt från en webbläsare känns det som. Amazon S3 är ju även riktat mot kommersiell verksamhet och har helt andra krav på upptid osv.

  • Medlem
  • 2009-06-19 10:35

Någon som nyligen har gjort en koll över vilka online-tjänster som finns för backup? Amazon S3 är nog bra men kanske något dyr för hemanvändaren. Kabooza verkar lovande men stödjer inte Mac. Sedan finns Backblaze och Moozy och säkert en uppsjö till.

Jag har kollat lite och söker en enkel automatiserad lösning med bra pris/prestanda. Min känsla är att detta är ett området där det hänt väldigt mycket senaste tiden.

Rekommendationer?

Såg att F-Secure har online backup, men inte testat.
http://www.f-secure.com/sv_SE/products/home-office/online-backup/

  • Medlem
  • 2009-06-20 10:58

F-Secure kostar en dryg 50-lapp/månad. Backblaze och Moozy ligger på knappt 40:-/månad. Jämförbart med andra ord.

En intressant faktor är prestanda och om det finns begränsningar i lagringsutrymme. Och så klart hur klienten på datorn funkar. Idealt ska det vara helt automatiserat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-13 10:22

Sitter precis och kikar på F-Secure Onlinebackup, är det någon som har provat här inne? Självklart kommer ja ju fortf köra Timemachine, men detta kan ju vara ett bra komplement ?

1
Bevaka tråden