Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte OSX 10.5 att vilja installera.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blev ombedd att installera 10.5 på en kompis dator som nu kär 10.4.
Han har en originalskiva 10.5.x och sätter jag in den i datorn och väljer att installera Mac OS X så vill ju datorn starta om, men efter det så händer inget, datorn botar om och inget startas.

Har sökt här men hittar ingen info om liknande, men kanske söker fel.
Nån som har någon ide?

1. Vad menar du med en "original-skiva"? Är det en "retail"-OSX-skiva, eller en installationsskiva som medföljt en annan dator?

2. Vilken datormodell pratar vi om? (Processor? Minne? Kan den köra 10.5?)

Ja en ny skiva ur kartong som man kan installera på vilken dator som helst.

PowerMac G5a nånting, 2gb minne, mer vet jag inte just nu är inte där nu.

Har ni provat att starta om, och trycka "C" under uppstarten, för att tvinga start från CD/DVD?

Ja det har jag provat men det ger ingenting, datorn startar upp 10.4 som vanligt inget händer.

Prova att hålla ner Alt- tangenten under uppstart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 20:43

Och med "under uppstart" så menas direkt efter start-ljudet när du sätter på datorn. Annars kan du i OSX gå in i systeminställningar och under "startskiva" välja varifrån datorn ska starta.

Det med Alt tangenten fungerar inte då endast hårdisken dyker upp som alternativ.

Mysko det här…

Kan han ha stängt av den optiska enheten i Open Firmware?

Reset Open Firmware to resolve general hardware issues. Enter Open Firmware with CMD-OPT-O-F after a restart and then type in reset-nvram then set-defaults and, finally, reset-all to restart the computer.

Annars så kanske skivan är defekt...

Ursprungligen av EricBradley:

Annars så kanske skivan är defekt...

eller läsaren?

fungerar skivan i någon annan maskin?
monteras skivan i tiger när du startar från hårddisken?

iirc: man kan köra igång installationen genom ett program på skivan när man monterat den "som vanligt", prova det!

edit: sorry, lite morgonlångsam...

Nej men då jag startar upp Mac OS och lägger i skivan så kommer ju skivan fram som vanligt på skrivbordet. Sen klickar man på den och då kommer alternativ fram. Jag väljer då Installera Mac OS, datorn ber då om att få starta om. Så den optiska enheten måste ju fungera. Men efter omstarten händer inget.

Open Firmware ger möjligheten att stänga av t ex boot från optisk enhet.
Prova om en reset hjälper.

Ja som jag skrev ovan så monteras skivan utan problem. Det är efter omstarten installationen inte startar.

1
Bevaka tråden