Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia ADSL 2 Mbit/s

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-04-23 20:08

Från och med den 5 maj kan befintliga Telia ADSL-kunder uppgradera till 2 Mbit/s för 475/mån.

Priset som är en hundring dyrare per månad inkluderar 10 Gb nedladdning. Om du överstiger detta får du betala extra per Mb. Har ingen prisuppgift när det gäller de överstigande Mb.

Hasse

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
Från och med den 5 maj kan befintliga Telia ADSL-kunder uppgradera till 2 Mbit/s för 475/mån.

Priset som är en hundring dyrare per månad inkluderar 10 Gb nedladdning. Om du överstiger detta får du betala extra per Mb. Har ingen prisuppgift när det gäller de överstigande Mb.

Hasse

Bra att Telia tar steget framåt i hastigheten. Synd att de tar steget tillbaka i betalningssystemet.
Att betala för det man laddar ner är nog det sämsta de kommit på, och fungerade inte bra i Danmark när de lanserade samma tjänst. Det blev inte alls så stort som de antagligen hoppats på.

De borde höja till 2 Mbit, ta betalt 475 kr/månad för obegränsat. Då hade de kanske kunnat vara konkurrenter till t.ex BoStream. Men det är de inte i nuläget.
Sorry Telia, ni förlorar....

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-24 08:20

Kommer denna fjantiga 10 GB månad-gräns även att gälla Telia ADSL 0,5 Mbit?
Typiskt telia... sitter man på 2Mbit sörplar man ju hem 10 GB utan att man tänker sig för.

F-n va snålt med 10GB.
Det måste ju sabba upptäckarglädjen totalt.
Kankse det går att dela ut sina oanvända GB till andra?
Min adsl inlogg funkar vad jag vet i alla adsl-anslutna teleuttag...

  • Medlem
  • 2003-04-24 09:06

Om man använder bredbandet till det som det ursprungligen är tänkt att användas, Streama radio/ film, videoconference.. så går 10Gb fort...

Vad tänker dom med, dom j*vla puckona?

dumfelia.. dom säljer en tjänst som dom inte själva vet vad det är ens... Statligt verk i förtagarkostym....

Telia DÖ

  • Medlem
  • 2003-04-24 10:08

Hur många år till kommer det ta innan telia lär sig.
De lever fortfarande i sin gamla auktoritära uppfostran.
Förbud, restriktioner, monopol, "ta rejält betalt", ...

Nä, fy f..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-04-24 10:18

Som tur är finns det andra ADSL leverantörer.Så varför binda sig till Telia?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Om man använder bredbandet till det som det ursprungligen är tänkt att användas, Streama radio/ film, videoconference.. så går 10Gb fort...

Vad tänker dom med, dom j*vla puckona?

dumfelia.. dom säljer en tjänst som dom inte själva vet vad det är ens... Statligt verk i förtagarkostym....

Telia DÖ

Ock, ock... På den tiden då Telia ADSL var ett experiment hade Telia taxa 50 öre per MB. Vi körde flatrate (men över KTV-nät).

Möte hos stor kund. Telia presenterar 'lokaliserade servrar för streaming av fullkvalitetsvideo' som sin killerapp.

Frågan om MB-taxan är bra tas upp...

"Jaaa, absolut" säger Telias representanter

Fullkvalitetsstreaming är 2 Mb/s?

"Jaaa...?" säger Telias representanter

7,50 kr per minut är rimligt för att titta på en film?

Ridå... :rolleyes:

Fotnot: Telia ändrade sig sedan så att 50 öre per MB skulle gälla allt UTOM deras streamade video, som istället skulle vara PPV. Telias prispolicy när de gick i drift blev sedermera som bekant helt annorlunda -- påtvingad av en annan av våra konkurrenter: Förlustmaskinen Bredbandsbolaget.
PPV-servrar från Telia har jag inte sett några än, men det kan jag ju ha missat...

  • Medlem
  • 2003-04-24 10:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
F-n va snålt med 10GB.
Det måste ju sabba upptäckarglädjen totalt.
Kankse det går att dela ut sina oanvända GB till andra?
Min adsl inlogg funkar vad jag vet i alla adsl-anslutna teleuttag...

jag sitter på en liknande lösning, men på ett radioLAN. Jag är inte ett dugg hämmad av 10 GB, och jag hämtar hem både det ena och det andra, lyssnar på streamad radio, mm. Betalar 350 kr/mån. man kan kolla hur mycket man har "gjort av med", men det har aldrig kännts aktuellt, (och jag har slarvat bort inloggningskoden för att kolla ).

Telia = Felia

De gör aldrig någonting rätt känns det som. 10GB laddar man ju ner i ett nafs om man har tillgång till den snabbare uppkopplingen (i alla fall jag). När skall de lära sig?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 11:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jag sitter på en liknande lösning, men på ett radioLAN. Jag är inte ett dugg hämmad av 10 GB, och jag hämtar hem både det ena och det andra, lyssnar på streamad radio, mm. Betalar 350 kr/mån. man kan kolla hur mycket man har "gjort av med", men det har aldrig kännts aktuellt, (och jag har slarvat bort inloggningskoden för att kolla ).

Jag tror inte heller att det blir ett problem med 10GB. Laddar själv ner mycket och kör 160kbit-radio för jämnan. Enligt routerns logg har jag toppat 6,3 GB på en månad.

  • Medlem
  • 2003-04-24 11:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Jag tror inte heller att det blir ett problem med 10GB. Laddar själv ner mycket och kör 160kbit-radio för jämnan. Enligt routerns logg har jag toppat 6,3 GB på en månad.

Man skulle kunna dra slutsatsen att det inte kommer att drabba så många. Då kan man oxå dra slutsatsen att det inte skulle kosta Telia särskilt mycket att låta det vara helt fritt, om inte vissa sitter och tar hem tusentals GB.

Om man bor ensam så visst, men är man en hel familj som surfar, spelar spel online och drar hem en del saker VARJE DAG. Då kan jag lova att dom 10GB ryker på nån vecka fan!

  • Medlem
  • 2003-04-24 11:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av cube_owner
Om man bor ensam så visst, men är man en hel familj som surfar, spelar spel online och drar hem en del saker VARJE DAG. Då kan jag lova att dom 10GB ryker på nån vecka fan!

Min familj bestod under en period av två vuxna, två tonårstjejer (och en bäbis) som alla surfade och laddade hem grejer. Inga onlinespel dock, men i alla fall... 10GB - no problemo.

Men visst, klart att det går att göra sig av med 10 GB.

Jaja, det är olika. men skulle man få för sig att ta hem nån liten SVCD film (shhh) så ryker 1.4GB med en gång....

Och sen är det väl såhär, desto snabbare det går, desto mer laddar man hem ? Det hade jag iaf gjort!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-04-24 12:08

Bortsett från begränsningen så är det ganska dyrt,475:-/mån.Finns det någon tjänst från Telia som är prisvärd?Och samtidigt billigare än hos någon konkurrent?

  • Medlem
  • 2003-04-24 12:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av cube_owner
Och sen är det väl såhär, desto snabbare det går, desto mer laddar man hem ? Det hade jag iaf gjort!

jag ligger som regel på 1,8 MB in och upplever att värdarna jaag hämtar från är det som begränsar hastigheten. Om jag hämtar på Apple eller annorstädes kan jag inte klaga på hastigheten. Om jag hade 10 eller 100 MB in skulle i alla fall inte jag ladda hem i särskilt mycket högre utsträckning.

För övrigt måste jag bara uppmana alla att köpa (eller ladda hem ) Monster Magnets "Dopes To Infinity" - snurrar i cd-spelaren nu.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-24 12:38

Maxar man uppkopplingen på 10 MBit en hel månad blir det ungefär 2600 Gb. Man får alltså enbart utnyttja maximalt 3,8 promille av den tillgängliga överföringskapaciteten.

Räknar man så blir det inte mycket att hänga i julgranen.

Tänker man istället lite praktiskt så har i alla fall inte jag större HD än 60 Gb tillgänglig, och inte knökar man in så fasligt mycket på den...
Det är ju trots allt inte kul att sitta och bränna CD hela dagarna.

Men sisådär 50 Gb/månad borde man väl ändå få på köpet tycker jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cube_owner
Jaja, det är olika. men skulle man få för sig att ta hem nån liten SVCD film (shhh) så ryker 1.4GB med en gång....

Ehum... 3.2GB har jag... ehh.. hört... Om man vill ha bra kvalité...

Det skulle vara tre filmer på en månad. Och sen inget mer. Dum telia.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 15:52

Det låter helt enkelt som om Telia vill få warez-server-ägare och leachers att betala hela rasket till förmån för (oss) vanliga användare. Inte helt fel moraliskt sett.
Rent teoretiskt kan man ju ladda ner drygt 22GB per dygn på en 2Mbit-förbindelse, så Telia har väl gjort en avvägning var taket ligger för en hårdsurfande, men laglig användare.

Lite offtopic: Kommer ni ihåg när email var nytt och Telia erbjöd företag en tjänst där man kunde få en epostadress att skicka mail ifrån. De ville ha lika många kronor _per mail_ som ett frimärke kostade då...

Suck!

/Ola

Det är sånt här som hindrar utvecklingen, i dom redan betalda näten. Nu dröjer det ytterligare zillioner år för t.e.x tjänster som Video on demand. O.s.v

Och som privat användare kanske jag flyttar stora filer fram och tillbaka. T.e.x DV filer.

Med Telia i spetsen, så är vi tillbaka till punkt 1.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Det är sånt här som hindrar utvecklingen, i dom redan betalda näten. Nu dröjer det ytterligare zillioner år för t.e.x tjänster som Video on demand. O.s.v

Och som privat användare kanske jag flyttar stora filer fram och tillbaka. T.e.x DV filer.

Med Telia i spetsen, så är vi tillbaka till punkt 1.

Jag håller med till fullo. Tjänster som att "hyra" film via nätet och sådant blir helt onödigt, kostnaden blir då dubbel. Typiskt att ett företag som Telia skall kunna ha så mycket makt att de hindrar hela utvecklingen.

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-04-24 17:28

Hmm...

Hur är det med utgående trafik då?(128kbps Ut?).

Vem skall betala all trafik eventuella maskar orsakar(som telia uppenbarligen inte vekar vilja göra ett jota åt), det blir ju trots altt en x. antal MB/Månad som dessa orsakar....

Behåller telia alternativet med 0.5Mbit/s med flatrate så är det ju helt ok, men inför de flytande taxa även på den så blir man ju bara såååååå less.

Tar man bort flatrate så dödar man i praktiken allt vad strömmande media heter....

Nae, fifan asså, Telia = Felia....
---
/Samuel

Kanon Telia,

Jag tyckte priset var lite magert varför inte ta rejält betalt direkt ,
Förslag : 2000 per min och för var nerladdad mb tillkommer en nedladdnings avgift på max 30 % av total summan för räkningen. Fullt rimligt.

Jag tycker telia är ett spjutspets företag och har precis den hungriga attityden på marknaden som idag saknas.

För när allt kommer om kring, Vem vill egentiligen hålla på med bökig sekund snabb överföring av data när man kan bränna cd och skicka på posten på ett par dagar! För att inte tala om online conceptet, vilken idiot kom på det?
Att vara online hela tiden skulle ju innebära att telia skulle behöva ha trafik i sina nät, vem vill ha det?
Nej, Telia höghastighets internet åt den som har råd och därmed basta!

Hoppas andra aktörer följer ovanstående exempel och gör slut på flugan som kallas "internet". Utomordentligt fånigt concept.

Ines uusman hade rätt!

Heja Telia!

Citat:

Skrevs ursprungligen av cubeuser
Kanon Telia,

Jag tyckte priset var lite magert varför inte ta rejält betalt direkt ,
Förslag : 2000 per min och för var nerladdad mb tillkommer en nedladdnings avgift på max 30 % av total summan för räkningen. Fullt rimligt.

Jag tycker telia är ett spjutspets företag och har precis den hungriga attityden på marknaden som idag saknas.

För när allt kommer om kring, Vem vill egentiligen hålla på med bökig sekund snabb överföring av data när man kan bränna cd och skicka på posten på ett par dagar! För att inte tala om online conceptet, vilken idiot kom på det?
Att vara online hela tiden skulle ju innebära att telia skulle behöva ha trafik i sina nät, vem vill ha det?
Nej, Telia höghastighets internet åt den som har råd och därmed basta!

Hoppas andra aktörer följer ovanstående exempel och gör slut på flugan som kallas "internet". Utomordentligt fånigt concept.

Ines uusman hade rätt!

Heja Telia!

Starkt inlägg, bra jobbat!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Lite offtopic: Kommer ni ihåg när email var nytt och Telia erbjöd företag en tjänst där man kunde få en epostadress att skicka mail ifrån. De ville ha lika många kronor _per mail_ som ett frimärke kostade då...

Suck!

/Ola

Jepps.. Runt 1994-95 var det. Dessutom kostade det mer att skicka mail utomlands

Redan då tyckte alla att dom hade rökt jazzpipa.
Inget nytt på den fronten direkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
Från och med den 5 maj kan befintliga Telia ADSL-kunder uppgradera till 2 Mbit/s för 475/mån.

Priset som är en hundring dyrare per månad inkluderar 10 Gb nedladdning. Om du överstiger detta får du betala extra per Mb. Har ingen prisuppgift när det gäller de överstigande Mb.

Hasse

Vad är källan till den här informationen? Nåt man kan lita på, eller bara rykten?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-04-24 23:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
Vad är källan till den här informationen? Nåt man kan lita på, eller bara rykten?

Litar du inte på mig??

Källan jobbar på TeliaSonera, Telia Företag, Divison Återförsäljare.

Vi träffades när jag (och ett antal återförsäljare) åkte med Telia till CeBIT i mars. Inofficiellt berättade källan det för mig redan då och igår morse fick jag det bekräftat via e-post.

Vi kan ha gissningstävling, källan finns med på mina CeBIT-bilder här.

Hasse

Bevaka tråden