Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att få en mapp i Finder att bete sig som en Smart Spellista?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt att få en mapp i Finder att bete sig som en Smart Spellista i iTunes?

Man vill uppnå följande:

En massa filmer/TV-serier som ligger i mappar på olika diskar.
Önskar kunna ha en mapp som visade innehållet från alla dessa olika mappar. Läggs det till en film/serieavsnitt på någon av diskarna så ser man det i "Den smarta filmmappen". Att kunna se alla filer i bokstavsordning i en och samma mapp alltså, oavsett om det adderas eller tas bort en eller flera filer.

Jämför med en Smart Spellista från iTunes, där kan man sätta kriteriet att den ska visa alla låtar av ett antal artister, så fort en låt av någon av dessa artister adderas i iTunes så ser man den i sin smarta spellista.

Som det är nu så har man gjort Alias av alla jäkla filmer och lagt i en mapp som sen ligger i Finderns sidofält.. men när någon av mapparna uppdateras på det ena eller andra sättet så måste man ju lägga till eller ta bort Alias för dessa filer. Jag vet, låter noob, men hur ska man göra då?

Kan Path Finder detta tro?

Senast redigerat 2009-05-13 23:04

Omformulering

Förenklat:

Att kunna klicka på en (smart?)mapp i Finder och då kunna se det samlade innehållet från flera olika valfria mappar oavsett placering på hårddiskar.

Är det kanske så att jag är för puckad för att kunna göra en Smart Mapp som funkar på det här viset?

Borde du inte kunna göra en smart mapp baserad på filformatet oavsett var de ligger, om de är tillkopplade så borde det väl fungera? Eller är det jag som missförstått frågan?

Ursprungligen av klarabara:

Borde du inte kunna göra en smart mapp baserad på filformatet oavsett var de ligger, om de är tillkopplade så borde det väl fungera? Eller är det jag som missförstått frågan?

Ja och nej.. detta resulterar endast i att man ser filer av en viss typ av format. Man vill kunna se mappar oxå samt förhindra att tex iMovie-projekt syns i den här mappen, vi kan kalla den Film & Seriemappen, där endast detta skall synas, oberoende av location.

Senast redigerat 2009-05-14 22:24

hm.. nä då vet jag inte, trodde man kunde styra en hel del genom att lägga till och ta bort olika variabler med + tecknet..

Ursprungligen av seventribe.com:

En massa filmer/TV-serier som ligger i mappar på olika diskar.
Önskar kunna ha en mapp som visade innehållet från alla dessa olika mappar. Läggs det till en film/serieavsnitt på någon av diskarna så ser man det i "Den smarta filmmappen". Att kunna se alla filer i bokstavsordning i en och samma mapp alltså, oavsett om det adderas eller tas bort en eller flera filer.

Ursprungligen av seventribe.com:

...Man vill kunna se mappar oxå...

1. Du ändrar ju förutsättningarna...
Först säger du att du vill se alla filerna i vissa mappar.
Sen säger du att du vill se själva mapparna också. Eller?

2. Vilka urvalskriterier vill du använda egentligen? Är det vissa filtyper du vill söka upp, eller vissa filnamn, eller är det mappnamn, eller något helt annat, eller kombinationer av flera kriterier? Du får nog förtydliga vad det egentligen är som du vill att den smarta mappen ska söka på.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Du ändrar ju förutsättningarna...
Först säger du att du vill se alla filerna i vissa mappar.
Sen säger du att du vill se själva mapparna också. Eller?

2. Vilka urvalskriterier vill du använda egentligen? Är det vissa filtyper du vill söka upp, eller vissa filnamn, eller är det mappnamn, eller något helt annat, eller kombinationer av flera kriterier? Du får nog förtydliga vad det egentligen är som du vill att den smarta mappen ska söka på.

Om jag nu ska vara petig så skriver jag konsekvent "innehållet". Alltså, oberoende filformat, mappar etc. Men jag kanske borde varit tydligare.

Ursprungligen av seventribe.com:

Om jag nu ska vara petig så skriver jag konsekvent "innehållet". Alltså, oberoende filformat, mappar etc. Men jag kanske borde varit tydligare.

Du vill alltså se alla objekt som ligger i vissa namngivna mappar, oavsett om det är filer eller mappar som ligger där, och oavsett vilka filtyper det är.

Rätt tolkat?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du vill alltså se alla objekt som ligger i vissa namngivna mappar, oavsett om det är filer eller mappar som ligger där, och oavsett vilka filtyper det är.

Rätt tolkat?

Korrekt!
Man vill alltså bara "kika" in i de mappar man väljer, men genom en Smart Mapp.

Jag kan inte det här.... men går inte detta att lösa med logiska länkar?

Ursprungligen av Macaddict:

Jag kan inte det här.... men går inte detta att lösa med logiska länkar?

Vad är det?

Sånt man gör med UNIX-komandon.

1
Bevaka tråden