Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Renoise?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-11 14:12

Vill ha lite info om Renoise. Ni som använder det - vad är för- och nackdelarna?
För- och nackdelar med trackers överhuvudtaget?

  • Medlem
  • 2009-05-11 18:07

Är nog ingen enkel fråga att svara.
Enklast är väl att ladda hem demo't, kolla hur demolåtarna är gjorda etc.
De som Keith303 slänger med brukar hålla riktigt bra klass och det bara via enstaka samples och de inbyggda effekterna.
I slutändan handlar det väl vad man tycker passar en bäst.
För egen del så började jag med trackers runt -92
Hoppade på Cubase ett tag men fick inget gjort, gillar helt enkelt inte sättet att arbeta på.
Piano-roll, grrrr.

Det jag gillar är.

Sättet att arbeta, du kan mata in noter etc. direkt via keyboardet eller midi-instrument.
Att detalj styra velocity's är allmänt segt tycker jag i ex. Cubase (kanske enklare numer).
Kan arbeta "native" med samples, vill man ha velocity-triggning av samples så får man leta efter en VST eller liknande. Annars blir det kanske lite meckigt i längden.
Men vill du bara ha ex. en bastrumma så är det bara ladda in sample'n och köra på, måste inte ha en VST Sampler eller dyl.
När väl 2.1 släpps (beta finns för reggade anv.) så kan man iof få best-of-both-worlds genom att Rewire stöd har lagts till.
Finns en hel del låtar att ladda ner i native format alt. de tusentals .mod/.s3m/.xm moduler som finns, så kan man lära sig en hel del bara genom att se hur andra gjort.
Kostar nästan inget €50 för ett så pass kompetent och stabilt program är nästan löjligt.
Finns till linux, windows, mac etc.

Finns givetvis nackdelar också.
Största är väl om man är van vid Piano-roll stuket, då är det väl lite åt andra hållet.
Är man van vid det så kanske inte "Excel" stuket av editering är en hit.
Finns endel att önska när det gäller arrangemang-editering, mao att blanda olika klipp istället för ett pattern i taget. Men det är på gång.

En fördel med Renoise framför andra trackers är att det kontinuerligt har uppdaterats.
Det kan man inte säga om andra trackers, Buzz låg nere väldigt länge och många andra trackers har varit hobbyprojekt som blivit abandonware tillslut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-11 18:48

Tack för ditt utförliga svar!
Har demon och fattar inte så mycket. Gillar faktiskt gränssnittet trots att jag knappt rört en tracker innan. Har mest erfarenhet av Reason och Auditon.

Prislappen är ett starkt argument till att skaffa det. Jag vill mest trumma in beats (ej kvantiserade) via en MPD32, bearbeta samplingar och lägga på massor av effekter. Låter det vettigt att köra på Renoise då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 19:04

Ska man köra nån tracker idag så är det nog renoise som gäller, den har nog det klart bästa stödet för vst, midi och sånt.

Jag körde mycket trackers förut (madtracker och sen renoise) men växlade så småningom över till tracktion och ableton live eftersom upplägget har sina begränsningar när man vill blanda in externa synthar, spela in ljud och spela grejer live via midiklav.

Men just till att programmera beats så så har jag alltid gillat trackers just för att man kan programera allt in i minsta detalj och verkligen ha superkoll och detaljstyra varenda sampling och det finns ett par juste tricks som inte är lika lätta att göra i tex live. Dessutom så kan det vara betydligt mera snabbjobbat att använda tangentbordet än att dutta med musen.

Ursprungligen av pnuts:

Prislappen är ett starkt argument till att skaffa det. Jag vill mest trumma in beats (ej kvantiserade) via en MPD32, bearbeta samplingar och lägga på massor av effekter. Låter det vettigt att köra på Renoise då?

Vill du knacka in beats på pads utan kvantisering så ska du inte välja renoise. Kvantiseringen är "inbyggd" i en tracker på ett helt annat sätt än i cubaseliknande sequencers. Det är ändå i gruden ett annat tänk. Jag tror att ett sätt att se på en tracker är som en väldigt avancerad form av X0X-programmering om det hjälper dig med förståelsen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-11 19:28

Aha ok. Tack!

Har testat Renoise demo nu tillsammans med min mpd. Låter okvantiserat (?).
Jag tänkte köra det tillsammans med EZ drummer kanske. Läste någonstans att senaste versionen ska funka bra med det (eftersom den har stöd för flera kanaler från en VST, till skillnad från tidigare versioner).

Det är möjligt att jag försöker för mycket att få Renoise bli det jag vill att det ska vara för att det är så mycket billigare än Live eller Reason... Live eller Reason kanske passar mig bättre egentligen. Började nog i fel ände också. Köpte MPDn innan mjukvaran. Nu vill jag ju ha något program som funkar optimalt med min mpd32.

EDIT: Hittad något om grooves i Renoise på deras hemsida nu:

"You can now offset notes and note commands with a gradient of 1/256 line precision (thats a PPQ of 4096 at LPB=16!) via a new "delay column" in the pattern editor. This might be the first time you record something in a tracker and it actually sounds exactly as groovy (or bad) as you played it!"

Yes yes yes. Kanske kan komma undan med €49 trots allt

  • Medlem
  • 2009-05-11 19:33

Just när det gäller kvantiseringen så har man möjlighet numer att ha en mer lös sådan än den regida XOX-stuket av inmatning.
Tack vare "delay" fältet som fungerar som en "in-between"-rad lösning.
Så spelar du live så kommer ytterligare ett fält läggas till just för delay delen.
Nytt i och med vers. 2.0.

Hehe: snacka om timing

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 19:46

Aha, visste inte det. Delaykommandot har ju funnits länge, men det funkar ju bara med hur många "tick" man hade per rad (6 som default tror jag). Det gör väl situationen lite bättre men det känns ändå lite som en ad hoclösning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-11 20:47
Ursprungligen av Haplo:

Hehe: snacka om timing

Ja men tack ändå!

Ursprungligen av makari:

Aha, visste inte det. Delaykommandot har ju funnits länge, men det funkar ju bara med hur många "tick" man hade per rad (6 som default tror jag). Det gör väl situationen lite bättre men det känns ändå lite som en ad hoclösning.

Jo det är väl inte optimalt direkt kanske...

Ursprungligen av SAFE1978:

Reaper "uncommercial"-licens ligger på $49 tror jag, mycket kompetent program som är mer åt cubase/logic/pro tools-hållet

Har laddat ner Evaluation-licensen av Reaper (alltså fullversion). Men har inte riktigt fastnat för det. Gillar inte riktigt gränssnittet och det samarbetar dåligt med mig. Alltid något strul. Visst, det är väl jag som sköter det dåligt och visst, jag skulle nog kunna lära mig det bättre. Det är absolut ett alternativ!

  • Medlem
  • 2009-05-11 22:01
Ursprungligen av makari:

Aha, visste inte det. Delaykommandot har ju funnits länge, men det funkar ju bara med hur många "tick" man hade per rad (6 som default tror jag). Det gör väl situationen lite bättre men det känns ändå lite som en ad hoclösning.

Njae delay kommandot finns kvar sen finns ytterligare en helt egen column för delay.
Se "programing delays" http://tutorials.renoise.com/Renoise/PEEX

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-11 20:05

Reaper "uncommercial"-licens ligger på $49 tror jag, mycket kompetent program som är mer åt cubase/logic/pro tools-hållet

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 12:32

pnuts: Byt "skin"

Jag gillade det inte heller i början men nu är jag fast!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-12 12:47

Hur byter man skin i Reaper?
Funkar det fint med vst/au, rewire?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 13:15

Jag kör PC så jag kan bara svara för vst och det funkar utmärkt. De kör även pluginsystemet JS där det går att göra egna pluggar och många på forumet delar med sig av. Rewire använder jag inte själv men det bör funka...

För byte av skin, kolla forumet eller "resources" på www.reaper.fm

vst-stödet i renoise till mac är utmärkt med. Det finns ännu inget musikrprogram som har en sampler integrerad i sig så väl som renoise, möjligtvis ableton, men på helt olika sätt. Märkbart många jungle-musiker använder renoise, vilket säger en del om hur väl lämpad den är för komplex trum-editering.

Det enda jag tycker är jobbigt i renoise just nu är att spela in sång samt jobba med hela sångtagningar. Men borde väll pröva typ renoise + live via rewire.

  • Medlem
  • 2009-05-12 17:00

Jepp, långa samplingar kan vara drygt att arbeta med eftersom de bara startar när de "triggas".
Men med rewire så går det att lösa fast det är väl en punkt som det arbetas på.

En sak till kom jag på som är lite dryg i renoise, det är att man inte kan skapa ett instrument som består av flera midi-instrument eller flera vst-instrument. Finns heller inget sätt att trigga multipla ljudkällor från samma track utan att göra en copy paste.
Fast det är ju också på gång om jag inte minns fel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-13 18:01

Ok. Känns verkligen extremt prisvärt ändå!

Läste en recension idag i Computer Music där Renoise 2.0 fick 10 av 10. Trevligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-13 18:07

Jobba polyfoniskt kan ju vara lite bökigt också eftersom renoise lägger till en rad för varje röst. Ska man lägga feta ackord så kan det ju lätt bli ont om plats, eller renoise kanske har nån funktion för att "vika in" kanalerna?

Men dra hem demon och testa, det är väl fortfarande väldigt generösa begränsningar på demot?

  • Medlem
  • 2009-05-13 21:54
Ursprungligen av makari:

Jobba polyfoniskt kan ju vara lite bökigt också eftersom renoise lägger till en rad för varje röst. Ska man lägga feta ackord så kan det ju lätt bli ont om plats, eller renoise kanske har nån funktion för att "vika in" kanalerna?

Men dra hem demon och testa, det är väl fortfarande väldigt generösa begränsningar på demot?

Menar du kolumner i track'et ?
Kommer inte ihåg hur det var nu men om man inte ska spela ackord live (medans det rullar) med båda händer så kan man iaf använda shift+"plinka på midi-keyboardet". Så sprätter inte antal kolumner iväg.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-13 21:11

pnuts: Egentligen har väl det mesta redan sagts i den här tråden om Renoise's för och nackdelar, men ville tipsa om en film som jag spelade in för något år sedan, som visar hur jag använder Renoise i en live-situation, om det kan vara av intresse. Har nästan enbart suttit i det programmet i cirka 4 års tid nu, och min licens lär nog räcka något eller några år till. Sjukt prisvärt!

1
Bevaka tråden