Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärr och VLC

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kollar på en del film på min iMac med VLC. Sen ett tag tillbaka fungerar fjärrstyrning för bla. Play/Pause, Volym och spolning. Vad jag söker efter är ett sätt att stänga av datorn eller försätta den i vila (som man kan om man kollar via Frontrow (genom att hålla in Menu-knappen)). Finns det någon lösning på mitt problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-13 00:08

Varför använder du inte bara Frontrow om du är nöjd med det? Quicktime tuggar många filformat om man ger den Perian.

fördelarna med VLC är många, bland annat att den läser i princip samtliga format, den läser DVD-R och framförallt går det köra subs med den. För det är väl inte så att Quicktime + Perian klarar allt det?

Oh glömde ytterligare en sak, VLC släcker iMacens skärm om man tittar via en extern skärm (TV).

Om du har en iPhone kan du styra VLC med den.

DVD-R är ju inget format i sig. Är det bränt som en vanlig video-DVD så spelar ju Front Row upp det.

Ursprungligen av Capeman:

Om du har en iPhone kan du styra VLC med den.

Styra VLC, men stänga av/försätta i viloläge? Isf. är det ett klart alternativ.

Ursprungligen av claudiomarino:

Styra VLC, men stänga av/försätta i viloläge? Isf. är det ett klart alternativ.

Jag läste för dåligt. Sorry! Det vet jag inte om det klarar. Står inget om det i beskrivningen och jag kör det inte själv. Någon annan som kör det kanske vet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-13 10:47

Jag tror att PLEX (som slår VLC och Fronrow ihop - åtminstone för film/tv-serier) har stöd för att gå in i vila med systemet och man kan styra det med remote:n.

Ursprungligen av d99gnu:

Jag tror att PLEX (som slår VLC och Fronrow ihop - åtminstone för film/tv-serier) har stöd för att gå in i vila med systemet och man kan styra det med remote:n.

Någon som kan bekräfta det? Och kan Plex släcka den sekundära skärmen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-13 11:10
Ursprungligen av claudiomarino:

Någon som kan bekräfta det? Och kan Plex släcka den sekundära skärmen?

Kan säga att Plex utan problem hanterar viloläge på datorn.. Däremot har jag inte testat Plex med två skärmar, eftersom jag kör Plex med en mini kopplad till min TV.
I övrigt är jag mycket nöjd med Plex, fungerar väldigt bra i kombination med standard apple remote:n.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-13 11:40

Jag kör (nåväl, för en vecka sen iaf) med den primära skärmen släkt (iMacen) men projektorn på, jag tror inställningen går ut på att du släcker den skärm som PLEX inte körs på.

Subs fungerar ju för övrigt fint men den riktiga guldgruvan är ju skrapningen på information från IMDB mfl, det ser riktigt riktigt bra ut och man har tillgång till all information på ett ställe utan att behöva göra mer än att döpa katalogen med filmen till "film (år)" eller tv-serien till "Serie" och sedan löses resten.

1
Bevaka tråden