Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportering till DVD format från imovie

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ska jag välja för format för att jag ska kunna kolla på en film som jag redigerat i iMovie i en vanlig DVD?

Alltså, jag har redigerat i iMovie, och vill kunna se den på min vanliga DVDspelare. Hur gör jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 22:02

Exportera den till iDVD i Dela-menyn. Kolla i hjälptexterna samt i komma-igång-dokumenten för iMovie och iDVD.

Jag brukar sedan låta DVD rendera filmen till en skivavbild på hårddisken som man sedan kan bränna i hur många ex man vill. Är lite surt om iDVD ballar ur efter att man nästan bränt klart en skiva och alla renderingar/konverteringar är puts väck.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-22 19:08

Det var väl så vissa användare (jag själv inräknad) fick göra då vi skaffade en Mac som hade iDVD men hade inte råd att köpa den interna SuperDriven. Initialt fanns det (väl?) ett hack för att lura iDVD, men till slut föll väl Apple till föga och plockade bort den (onödiga) kollen vid programstart. Det gick ju alltid, som johan_tanying berättar, att skriva mot skivavbild.

Jag har fått frågan själv ett par gånger och faktum är väl att det är så lätt att göra en DVD från iMovie att man inte inser det första gången.
Delamenyn behöver man ju inte då, det är ju bara att välja iDVDfliken i iMoviefönstret så är man på g att skapa kapitelmarkörer. Sen startar man ju iDVD i samma flik och väljer en mall och ... bränner. Det är helt enkelt för enkelt.;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-22 07:39

iMovie -> iDVD, Kapitel osv

Ursprungligen av Svante S:

Jag har fått frågan själv ett par gånger och faktum är väl att det är så lätt att göra en DVD från iMovie att man inte inser det första gången.
Delamenyn behöver man ju inte då, det är ju bara att välja iDVDfliken i iMoviefönstret så är man på g att skapa kapitelmarkörer. Sen startar man ju iDVD i samma flik och väljer en mall och ... bränner. Det är helt enkelt för enkelt.;)

Ursäkta om jag väcker en gammal tråd men detta är ett problem jag har, är det iMovie 6 eller 7 du pratar om här? För i iMovie 7 hittade jag ingen iDVD flik.

För mer info om hela mitt problem så kolla gärna min tråd:
http://www.99.se/imovie/249471-imovie-idvd-kapitel-osv.html

Enkelt sa Bull. BPudelns kärna ligger i att göra kapitelmarkörer. Om man har för vana att lägga till dessa och namnge dem (korta namn!) under projektets gång så är det bara att bränna på så fort redigeringen är klar.

tack.. det löste sig

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2009-05-13 00:31

IDVD kapitelindelning

Jag har fyra olika Imovie 08 projekt, som jag importerat i ett idvd projekt.
Jag gör kapitelindelning på samtliga fyra projekt i idvd allt ser ut att fungera i projektet.
När jag sedan bränner projektet till en DVD så skiter sig kapitelindelningen och allt ligger som fyra stora separata filmfiler utan kapitelindelning, någon som har en aning var problemet ligger.

1
Bevaka tråden