Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.7 släppt!

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om nu någon skulle ha missat det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 22:03

Mac OS X 10.5.7 släppt!

Uppdateringen 10.5.7 rekommenderas för alla användare av Mac OS X Leopard. Den innehåller allmänna korrigeringar i operativsystemet med förbättringar inom stabilitet, kompatibilitet och säkerhet för din Mac.

Allmänt
• Innehåller de senaste säkerhetsuppdateringarna .
• Omfattar ytterligare stöd för RAW-bilder för flera kameror från tredje part.
• Förbättrar prestandan för videouppspelningar och markörens rörelser i de senaste versionerna av Mac med NVIDIA-grafik.
• Åtgärdar ett problem med tangentbordslayouten Dvorak i Mac OS X 10.5.6.
• Förbättrar tillförlitligheten och noggrannheten för Dashboard-widgetar som Omvandlaren, Stocks, Weather och Movies.
• Åtgärdar en situation som kan orsaka problem vid inloggning till Gmail.
• Förbättrar tillförlitligheten när kontakter ska synkroniseras med adressboken i Yahoo!
• Utbyggnadsfackverktyg för Mac Pro rapporterar nu rätt konfigurering för PCIe-kortplatser.
• Förbättrar nätverkets prestanda om det är anslutet till vissa Ethernet-switchar som har flödeskontrollen aktiverad.
• Förbättrar stabiliteten för nätverkshemkataloger på en Mac OS X Server v10.4.
• Förbättrar sökresultat i Finder för nätverksenheter som eventuellt inte stöder Spotlight-sökningar, t.ex. Mac OS X Server v10.4, Time Capsule och AFP-servrar från tredje part.
Innehåller flera förbättringar av Katalogtjänst och Klienthantering, vilka beskrivs i artikeln Om Mac OS X 10.5.7-uppdateringen .

iCal
• Förbättrar övergripande tillförlitlighet med CalDav.
• Förbättrar tillförlitligheten vid automatisk synkning med MobileMe.

Mail
• Åtgärdar tillförlitlighets- och synkroniseringsproblem med Notes.
• Åtgärdar ett problem som kan leda till att addressfältet Dold kopia fylls i felaktigt när ett meddelande omdirigeras från brevlådan Skickat.

Föräldrakontroll
• Förbättrar överrensstämmelsen med föräldrakontroller och programbegränsningar.
• Åtgärdar ett problem där tidsgränser inte fungerar korrekt tillsammans med helskärmsspel och snabbt användarbyte.

Skriva ut
• Åtgärdar ett problem som kan leda till att vissa skrivare från tredje part skriver ut från fel pappersmagasin.
• Användarkonton för icke-administratörer kan nu lägga till och ta bort skrivare genom att aktivera föräldrakontrollen och välja "Får hantera skrivare".
•Omfattar andra förbättringar av stabilitet och tillförlitlighet för skrivare.

Senast redigerat 2009-05-12 22:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 22:06

Oj! Uppdatering efter middagen!

Om uppdateringen:
http://support.apple.com/kb/HT3397?viewlocale=sv_SE

När jag försöker ladda ner, får jag ett certifikat felmeddelande om att det är felaktigt eller manipulerat. Några fler som får samma fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 22:14
Ursprungligen av The Real Viking:

När jag försöker ladda ner, får jag ett certifikat felmeddelande om att det är felaktigt eller manipulerat. Några fler som får samma fel?

När får du problemet? När den har laddat ner och du ska installera eller direkt? En lösning kan ju vara och välja "Endast hämtning" under menyn Uppdatera i Programuppdatering.

Ursprungligen av The Real Viking:

När jag försöker ladda ner, får jag ett certifikat felmeddelande om att det är felaktigt eller manipulerat. Några fler som får samma fel?

Samma här. Ovasett om jag väljer "Installera" eller "Bara hämta".

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Samma här. Ovasett om jag väljer "Installera" eller "Bara hämta".

Hade samma problem på min Mac mini. Efter omstart av datorn gick det bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 22:31

Kommit en ny Safari beta. Verkar mest vara säkerhetsuppdateringar.

Ursprungligen av acke:

Kommit en ny Safari beta. Verkar mest vara säkerhetsuppdateringar.

På pc sidan kan denna fås enkelt genom Apple Software Update.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-05-12 22:31

449mb!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 22:35

Vågar man ladda ner och installera eller ska man vänta tills imorgon?

  • Medlem
  • 2009-05-12 22:27

Oooh!

Hmm, lattjo, är det ett sånt där reality distortion field eller går Safari mycket rappare nu?

729 MB, mums!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-12 22:46

Såg detta nu!

Ursprungligen av Apple:

* Med Deltauppdateringen uppdateras Mac OS X 10.5.6 till 10.5.7
* Med Combouppdateringen kan du uppdatera från Mac OS X 10.5, 10.5.1, 10.5.2, 10.5.3, 10.5.4, 10.5.5 eller 10.5.6 till 10.5.7

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-12 22:43

I uppdateraren är den 286MB och i länken som Scratchen postade är 729MB, Vilken ska man välja?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 22:47

Kan ingen admin slå ihop trådarna?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 22:47

Skillnaden är att combon uppdaterar från 10.5, den du får genom uppdateraren är anpassad till det du har.

Slog ihop de två trådarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 22:51

449 MB med MBP 3,1 10.5.6 -> 10.5.7.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-05-13 07:40
Ursprungligen av doomas:

449 MB med MBP 3,1 10.5.6 -> 10.5.7.

Intressant. Jag har också en MBP 3,1 med 10.5.6, och för mig blev det 286 MB.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-05-12 22:54

Och viktigast av allt (i mina ögon):

Citat:

Summary
Find out which digital camera RAW files are supported by Mac OS X 10.5 Leopard or later.

Many digital cameras offer options to save pictures in digital camera RAW format. Digital camera RAW formats retain more image information than JPEGs and can produce better results when used with imaging applications such as Aperture and iPhoto. Mac OS X Leopard provides system-level support for digital camera RAW formats from the following cameras.

Products Affected
Mac OS X 10.5, Aperture, iPhoto
Supported by Mac OS X 10.5.7

Canon EOS 5D Mark II
Canon EOS 50D
Canon PowerShot G10
Epson R-D1x
Pentax K2000/K-m
Leaf AFi-II 6
Leaf AFi-II 7
Leaf Aptus-II 6
Leaf Aptus-II 7
Leica M8.2
Nikon D3X
Nikon Coolpix P6000
Nikon D90
Sony DSLR-A900

Om det fallerar att tanka ner den med software update kan man testa denna.
http://support.apple.com/downloads/Mac_OS_X_10_5_7_Update

Är det bara för mig som skärmen ser apa ut efter installationen, och den vägrar starta om?

Den visar små fragment av GUIt sammanklippt, försöker starta om (med liten snurra ibland) och sedan åter till konstig bild.

Gör jag en tvingad omstart fungerar allt fint efteråt.

Efter installation av combo 10.5.7 kan jag inte längre välja 1920x1200 som skärmupplösning, på min 24" wide. Datorn bootade upp med 1600x1200 av nån anledning och nu kan jag bara välja 1920x1080 som högst! Argh...!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 23:34
Ursprungligen av Scratchen:

Efter installation av combo 10.5.7 kan jag inte längre välja 1920x1200 som skärmupplösning, på min 24" wide. Datorn bootade upp med 1600x1200 av nån anledning och nu kan jag bara välja 1920x1080 som högst! Argh...!

Här skulle jag prova att Återställa PRAM-minnet

Ursprungligen av acke:

Här skulle jag prova att Återställa PRAM-minnet

Ska prova, funkar det med BT-tangentbord eller måste jag leta reda på ett USB?

Ursprungligen av acke:

Här skulle jag prova att Återställa PRAM-minnet

Ok, det gick att återställa med BT-tangentbordet. Efter att jag hört uppstartsljudet andra gången så släppte jag knapparna och då fyllde den grå bakgrunden med äpplet faktiskt ut hela skärmen i 1920x1200. Men så fort bilden med inloggningsrutan dök upp så var den tillbaks på 1920x1080 och nån högre möjlighet finns inte att välja...

Ursprungligen av Scratchen:

Ok, det gick att återställa med BT-tangentbordet. Efter att jag hört uppstartsljudet andra gången så släppte jag knapparna och då fyllde den grå bakgrunden med äpplet faktiskt ut hela skärmen i 1920x1200. Men så fort bilden med inloggningsrutan dök upp så var den tillbaks på 1920x1080 och nån högre möjlighet finns inte att välja...

i "Bildskärmar", pröva ha ALT intryckt när du startar det inställningsprogrammet.
Har för mig att man brukar få ALLA val då, inte bara de som Apple tycker är lämpliga för just den skärmen/datorn.

Bevaka tråden