Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel vid kopiering till FAT-formaterad disk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har en WD My Passport Essential fromaterad till MS-DOS (FAT). Har alltid haft den formaterad Mac OS Extended och har då fungerat klanderfritt. I vilket fall så kan jag inte längre kopiera över .iso filer utan ett felmeddelande. Varför?

Tacksam för svar Mvh Nybörjare på formateringar.

Förmodligen försöker du kopiera ISO-filer som är större än 4 GB.

FAT-formatet kan inte hantera filer större än 4 GB.

Och en liten undran... om den nu har fungerat felfritt med HFS-format, varför formaterade du om den till FAT?

MacDrive på Windowsmaskinen fixar så att HFS+ kan läsas även där. Eller skaffa ett USB-minne/annan hårddisk med FAT32 för flytt av filer mellan plattformarna.

Att göra tvärtom - formaterna som NTFS och köra exvis Paragon på macen har jag upplevt som väldigt skakigt vid tester. Nyskapade mappar får fel namn/dubbleras mm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-12 10:27

NTFS-3G verkar vara rätt väg om man vill dela en disk mellan Windows och andra operativssystem.

http://www.ntfs-3g.org/

Instruktioner för OS X: http://hem.bredband.net/catacombae/ntfs-3g/macntfs-3g_userguide.pdf

Om disken i huvudsak skall köras inkopplad på en mac skulle jag tio gånger av tio välja HFS+ och antingen - enligt ovan - köra med MacDrive på pecen eller en annan disk/usb-minne för att tillfälligt kopiera filer mellan mac/win. NTFS är ju ett skyddat format och jag skulle nog inte lita på tredjepartshack för något jag använder i jobbet eller för privata värdefulla filer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-13 00:00
Ursprungligen av johan_tanying:

Om disken i huvudsak skall köras inkopplad på en mac skulle jag tio gånger av tio välja HFS+ och antingen - enligt ovan - köra med MacDrive på pecen eller en annan disk/usb-minne för att tillfälligt kopiera filer mellan mac/win. NTFS är ju ett skyddat format och jag skulle nog inte lita på tredjepartshack för något jag använder i jobbet eller för privata värdefulla filer.

Hack, och hack. Det tycks vara en stabil drivrutin. Ser man det så skulle det inte förvåna mig om det är högre felrisk med USB-stickor+FAT än genom denna drivrutin.

Ursprungligen av jahve:

Hack, och hack. Det tycks vara en stabil drivrutin. Ser man det så skulle det inte förvåna mig om det är högre felrisk med USB-stickor+FAT än genom denna drivrutin.

Ville bara kommentera att detta med FAT och 4 Gb begränsningen snart är en klassiker Jag har själv svurit över detta, när jag kopplade in externa diskar från en pc användare och skulle föra över DV video filer.. Flera PC användare som har svurit över FAT och 4 GB begränsningen också kan jag intyga

Det trista är att har man väl filer över 4GB och maskiner som inte har moderna filsystem då blir det knökigt..

Ursprungligen av jahve:

Hack, och hack. Det tycks vara en stabil drivrutin. Ser man det så skulle det inte förvåna mig om det är högre felrisk med USB-stickor+FAT än genom denna drivrutin.

Icke så stabil för mig (Paragons senaste version + 10.4.11 på G5). Funkade så här:

1. Skapar ny mapp på NTFS-disken och namnger den. Allt frid och fröjd- Kopierar filer dit.
2. Skapar ytterligare en mapp. När jag skall namnge den finns det _två likadant namngivna mappar. Den nya mappen har fått samma namn som den jag skapade nyss. WTF!? Systemet blir förvirrat och visar identiskt innehåll/storlek för båda fastän en borde vara tom.
3. Skapar ytterligare en mapp - nu med resultatet att jag har _tre_ identiskt namngivna mappar!
4. Kopierar nu alla filer till rotbibliotetket istället...
(5. På PCn syntes senare inte de två senast skapade mapparna)

Stabilt, my ass (som dom säger på andra sidan pölen)...

Den enda USB-pinne som inte funkat för mig var en apbillig 1.1-sticka som bara var att kasta i papperskorgen då kopiering av stora och/eller många filer allt som oftast skapade korrupta filer. Nej, snarare är det fysiska faror som tvättmaskin och knäskrubbande mot utstickande minnespinnar som är värst än USB/FAT32 i sig.

Tack för snabba svar. Det får nog bli att jag kör MacDrive på pc:n.

Mvh Oscar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-14 08:43

Nåja, man ska inte heller jämföra äpplen med päron. Paragon och NTFS-3G är väl olika programvaror?

1
Bevaka tråden