Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bilder ej synliga efter konvertering från Pages till Word

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 11:23

Hej!

När jag konverterar mitt Pages-dokument (iWork '08) till Word-format, så visas inte alla bilder. Både MS Word och Open Office visar istället för bilden en platshållare i rätt storlek med en pytteliten text: "QuickTime™ and a BMP decompressor are needed to see this picture".

Vad är detta för lur? Jag har QuickTime installerat på XP-burken jag använder på jobbet. För övrigt så kom samma meddelande upp när jag öppnade Word-filen i Open Office på min Mac.

Inklistrade skärmdumpar och foton visas, däremot inte inklistrade grafer från Open Office, som jag ändå klistrat in som bild och inte som "levande" länk.

Någon som vet hur jag kan lösa problemet?

/Mattias

Skulle först ha gissat på metoden för klistra in bilder och inte länkar men det verkar du redan tänkt på. Du säger att de är inklistrade som bilder. Har du prövat att infoga de som objekt och inte bilder? Vilket format är open office dokumenten/graferna från början? Är DE i word eller lämpligt format som inte felöversätts? När du klistrar in något kommer det med en manual som säger "jag är en jpeg-bild översätt mig" t.ex.

En graf är inte en bild varför bilderna kommer fram ok i överföringen men inte graferna. Därför fås felmeddelande då datorn inte kan översätta koden för grafen som en bild då den inte är en bild. Error line 10 typ.

Senast redigerat 2009-05-11 13:09
  • Medlem
  • 2009-05-11 13:30

Samma fenomen uppstår ibland när man flyttar ett Word-dokument från Mac till PC - bilder som ser bra ut i Word på Mac blir till rutor med "QuickTime required" i Word på PC.

Det har att göra med att Word inte är så bra på att hantera olika bildformat. Om man ser till att de bilder man importerar har rätt format så brukar det funka. Det gäller bara att komma på vilka de är...

Själv använder jag uteslutande TIFF eller JPEG för rastergrafik (se bara till att de är i RGB och inte CMYK) och gammalt EPS-format för vektorgrafik (EPS 8 med förhandsbild i PC TIFF). Finns kanske bättre format att välja på, men "if it ain't broke, don't fix it..."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 14:32

Det var lite meckigt och Open Office gav mig tyvärr inte självklara alternativ. För att klistra in grafen från Calc till Writer så kunde jag välja mellan formaten Star Office Descriptor (XML) och GDI Metafile. Star Office Descriptor gick (surprise) inte att klistra in i Pages. Så jag tog GDI. Det blev inte så bra för upplösningen blev för låg. Istället tog jag omvägen om Impress (typ PowerPoint). I Impress kunde jag nämligen ändra storleken på den inklistrade (vektor-)bilden (via Egenskaper) till mycket stor så att jag fick bättre upplösning. Sen kopiera och klistra in i Pages med följande alternativ: SVXB (Starview Bitmap/animation), GDI Metafile, Bitmap. Här kändes då Bitmap som det solklara valet och det gick bra att klistra in i Pages och se'n skriva ut PDF med fint resultat. Fast i konverteringen från Pages till Word så uppstod problemet beskrivet ovan. Finns det någon lösning? Eller är man bunden till OpenOffice Writer för att kunna göra dokument med grafer?

Om du går vägen att göra om graf till grafik varför inte prova tangentbordet. Ta en skärmdump och kör in det i bildprogram, spara som jpeg och klistra in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 15:29

JPEG funkar inte för något annat än foton. Text och linjer blir geggiga och suddiga av komprimeringsalgoritmen. Det är PNG eller TIFF som gäller. Hur som helst ..

Jag behöver ha en viss upplösning för att graferna ska bli läsbara när de väl ligger i dokumentet. Jag vill ha 300 dpi. Lägsta tänkbara upplösning är 150 dpi. Om då grafen är lika bred som texten i dokumentet, säg 14 cm så behöver jag en bitmap-bild som är (14 / 2,54 * 150) = 827 punkter. Så ja, det skulle ju gå att ordna. Ibland är de enklaste lösningarna de svåraste ... Tack för tipset!

Men det känns lite som att förlora mot datorn ...

Senast redigerat 2009-05-11 15:55
  • Medlem
  • 2009-05-12 00:08

Vill du ha oändlig bra upplösning i graferna vore det kanske ide att undersöka om du kan hitta något program som kan konvertera GDI metafile till något användbart (EPS enligt mina preferenser, men PDF kanske också fungerar bra).

Jag har inte OpenOffice att leka med så jag kan inte testa vad GDI metafile i Calc skulle ge för resultat. Men när jag googlade på "GDI metafile" verkar det vara relaterat till WMF och EMF-formaten, och sånt borde gå att spara om i något mac-vänligare format. Jag har använt Illustrator för sånt med hyfsad framgång...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 00:14

Upplever ibland samma sak när jag gör följande, kanske någon har samma svar på dessa frågor.

jo: Om jag drar en bild från safari, håller i den och sen släpper den på en illustratorfil, så får jag upp en "varning" om QTime dekomprimering. men inte om jag drar till skrivbordet imellan, varför?

Och är det samma problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-12 11:49

Så här blev det tillslut:
Skapa graf i OpenOffice Calc. -> Exportera till PDF -> Exportera från Förhandsgranskning till PNG i 300 dpi. -> Lägg in i Pages.

Men så strular det igen. Jag roterar grafen 90° i Pages och exporterar till Word. Fast när jag öppnar Word-filen så har bilden på grafen inte roterats, bara fått höjd-bredd-förhållande som på en roterad bild, fast motivet är fortfarande oroterat. Så jag måste rotera bilden innan jag sparar och monterar in i Pages.

Hade inte förväntat mig att det skulle vara så här struligt ...

Senast redigerat 2009-05-12 13:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 16:58

Kan du inte göra grafen i numbers, och se om det förbättras?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-13 23:06

nja, den kommer från ett lite komplicerad Excel-fil med massa mätresultat som bygger upp ett antal grafer. Numbers kunde öppna filen korrekt, det gick inte med två olika Y-axlar (en till höger och en till vänster sida av grafen). Då hade jag fått göra om en hel del saker.

... fast det hade kanske gått snabbare, med facit i hand, eftersom det slutade med att jag delade upp graferna, men det visste jag inte när jag började. Nästa gång ska jag prova Numbers lite mer.

Förresten, går det inte att göra grafer med dubbla X- och/eller Y-axlar i Numbers? Jag hittar inte funktionen. Den är avgörande ibland för om jag ska kunna använda mig av programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 23:37

hoppas nån kan svara på numbers frågan, jag har aldrig använt funktionen

1
Bevaka tråden