Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ryktas vara på gång att köpa EA-games.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har nog alla hört ryktet att Apple möjligen är ute efter EA-Games. Finns många olika versioner på detta, men i en rapport från screwattack's hard news så sägs det att Apple faktiskt anställt folk med bakgrund i spelbranschen, vilket enligt mig låter vettigt om man är ute efter att köpa ett spelföretag.

En liten liten mini diskussion blommade upp i en annan tråd i Historien om apples spelkonsol tråden som jag tänkte att man borde kanske spawnavidare på?

Vad tror ni apple kommer skapa om de är ute efter att komma in på tv-spelsmarknaden?

Aluminium - Check!
Minimalistiskt - Check!
Casual-gaming - Check!
Sucssé - Naej?!
Dyr - Nae, inte lika dyr som ps3:an. (om de lärt sig något av Sony)
Online - Självklar Check!
HD - Check!
Kassetter - Skulle vara coolt men nej..
Blu-ray - Njae, finns egentligen inget riktigt skäl till blu-ray eftersom att det till stor del bara är dyrt. Kolla spelen på 360 vs ps3.
Namn - Hm.. iPlay skulle vara så djävulskt typiskt. iYATTA!

Spawna på kamrater!

Jag vet inte jag, känns det verkligen så strategiskt att lansera en ny konsol i dessa tider? Jag tänker främst på projektet OnLive, som jag tror (om det genomförs korrekt) kommer att erövra spelvärlden i några år framöver.

i och med att hårdvaran inte kommer spela lika stor roll så känns det smått ovärt (bortsett från Apple´s design) att lansera en spelkonsol.

Är inte EA världens största speltillverkare? Detta verkar högst osannolikt. Jag skulle nästan tro mer på det om det ryktades att EA funtar på att köpa Apple
(sen gör väl EA rätt dåliga spel, så det lär ju finnas bättre alternativ Apple kan investera i)

Ursprungligen av Laseranders:

Är inte EA världens största speltillverkare? Detta verkar högst osannolikt. Jag skulle nästan tro mer på det om det ryktades att EA funtar på att köpa Apple
(sen gör väl EA rätt dåliga spel, så det lär ju finnas bättre alternativ Apple kan investera i)

Apple har $28 miljarder på banken. EA har en omsättning på $3,8 miljarder och ett marknadsvärde just nu på $6,5 miljarder. Dvs. Apple skulle kunna sluka EA utan att ta ett lån, utan att det ens märks i deras budget.

Ursprungligen av Laseranders:

Är inte EA världens största speltillverkare? Detta verkar högst osannolikt. Jag skulle nästan tro mer på det om det ryktades att EA funtar på att köpa Apple
(sen gör väl EA rätt dåliga spel, så det lär ju finnas bättre alternativ Apple kan investera i)

EA games tillverkar väl inte spel själva? köper väl in/beställer från de som kan? Spelföretag som behöver hjälp med utvecklings pengar mm. Distributions nätet och marknadsföring och risk kapital sköter EA?

Sen att apple anställer folk med bakgrund inom spel branschen kan väl likaväl kopplas till att Iphone är defakto en hit på spel marknaden och nya typer av kraftfullare hårdvara och mjukvara till nya versioner av Iphone och Ipod gör dem till en direkt konkurrent till sonys produkter i segmentet. Visst hade det varit kul om apple tog ett grepp om spelmarknaden och applicerade sin touch på "gaming made right" för datorer och spel konsoler i vardagsrummet, men är det sannolikt? En iphone/iPod som tar den rollen som en "hyffsad" konsol har i dag är däremot något som kan vara trovärdigt?

  • Oregistrerad
  • 2009-06-05 15:59

[QUOTE="cubeuser_vol2;1774890"]EA games tillverkar väl inte spel själva? köper väl in/beställer från de som kan? Spelföretag som behöver hjälp med utvecklings pengar mm. Distributions nätet och marknadsföring och risk kapital sköter EA?

Se mitt tidigare inlägg.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Visst hade det varit kul om apple tog ett grepp om spelmarknaden och applicerade sin touch på "gaming made right" för datorer och spel konsoler i vardagsrummet, men är det sannolikt? En iphone/iPod som tar den rollen som en "hyffsad" konsol har i dag är däremot något som kan vara trovärdigt?

Nej, man får vara hyfsat dum i huvudet om man ger sig in i det racet. Tom Sony, som har varit med länge, och har starka varumärken (både Sony och spelen) förlorar mer pengar än vad Apple omsätter på spel. Där kommer sorgebarnet Blueray in också självklart men ändå.

[QUOTE="studiox;1774910"]

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

EA games tillverkar väl inte spel själva? köper väl in/beställer från de som kan? Spelföretag som behöver hjälp med utvecklings pengar mm. Distributions nätet och marknadsföring och risk kapital sköter EA?

Se mitt tidigare inlägg.

Nej, man får vara hyfsat dum i huvudet om man ger sig in i det racet. Tom Sony, som har varit med länge, och har starka varumärken (både Sony och spelen) förlorar mer pengar än vad Apple omsätter på spel. Där kommer sorgebarnet Blueray in också självklart men ändå.

Kanske är apple dumma om de skulle ge sig på konsol marknaden - men sony har inte samma tankesätt som apple tycks ha. Sony är dessutom i transformation just nu och pengarna flödar inte direkt in. Apple travar på och tjänar pengar och har mycket nödvändig "infrastruktur" klar, testad och igång redan samt investerings pengar för framtiden utan låne risker. Tänk på att Sony försökte ge sig på Itunes men lyckades inte, i alla fall inte första gången. Nu finns det via Sony ericsson play now arena som tänkbar portal för sony spel och annan media, återstår att se hur det går. iTunes store är etablerad och känd det är en stor tillgång. Nokia provar sitt race med sitt "Ovi" koncept - all typ av musik online spelbar endast med windows media eller en nokia symbian telefon... Tillvägagångs sättet för hur sony kom dit de är i dag skilljer sig markant mot hur apple kom att hamna i spel sektorn via Iphone. Andra företag hänger nu på apples metod trots att det rapporteras att applestore inte är en gigantisk guld gruva direkt. Vad det däremot gör är att skapa ett eco system för den som köper en apple produkt typ Iphone eller Ipod... och utvecklare har tagit apple tåget. Det var hela syftet från början med iTunes music store - Direkt uttalat av apple vid introduktionen, då endast tillgängligt i Itunes på dator och endast för mediet - musik.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-11 04:57

Det skulle i sanning skaka om branschen. Vi är inga stora gamers i min familj men jag tror nästan alla spel vi gillar kommer från EA. Från Gran Turismo till The Sims via C & C Generals som hälsar på i en bubbla i Spore.

Apple ska köpa Twitter, Apple ska köpa EA Games.....känns lite tröttsamt. Varför? Nej, Apple gör det de är bra på och kommer nog fortsätta så. Det där är bara rykten.....

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Apple ska köpa Twitter, Apple ska köpa EA Games.....känns lite tröttsamt. Varför? Nej, Apple gör det de är bra på och kommer nog fortsätta så. Det där är bara rykten.....

Ja exakt det är rykten och vi diskuterar dom här.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Apple ska köpa Twitter, Apple ska köpa EA Games.....känns lite tröttsamt. Varför? Nej, Apple gör det de är bra på och kommer nog fortsätta så. Det där är bara rykten.....

Äh!

vafan, jag tycker Apple ska sno hem Caterpillar....

Där är det bara frågan om rätt pris.

Snacka om cool med lite mer design på de där grejerna.
iPod-uttag i hytten och Augmented reality rätt upp på rutorna.

Caterpillar är redan dyra, så det spelar ingen roll ...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-11 10:22

Apple kommer aldrig att köpa EA eller Twitter. Inget utav bolagen passar till Apple. Apple kanske köper en mobile games studio men eftersom Steve Jobs hatar spel så är det också rätt osannolikt.

Vad gäller Twitter, Facebook och co det är alla bolag som inte har någon affärsplan. Det kommer inte att fungera i längden och dom kommer att bli uppköpta från något stor media företag eller försvinna.

//Rob

Apple kommer aldrig att göra en telefon heller...

Om Apples har ett koncept som gör det värt det så kan de mycket väl köpa EA. I just det här fallet är det faktiskt inte alls orimligt. Konceptet de har är AppStore. Lägg till en kraftfullare spelplattform och en utvecklare med mycket muskler så kan de lyckas. Rycker de samtidigt undan en stor del av spelen från de gamla plattformarna så skulle de kunna fixa en massmigration.

Det behöver inte vara så, priset kan vara för högt för risken, men just nu har Apple medvind på spelsidan, då kan man slå till om man känner att hela ekvationen går ihop. Apple har just ingen chans att ta tillbaka kontoren, men det finns andra ställen man kan expandera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 09:49

Apple skulle kunna tvinga EA att ge ut spel baserat på Open GL i större utsträckning så vi får plattformsoberoende spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 11:47
Ursprungligen av doomas:

Apple skulle kunna tvinga EA att ge ut spel baserat på Open GL i större utsträckning så vi får plattformsoberoende spel.

Vilket kraftigt skulle öka optimeringen och användningen av OpenGL men jag tror inte på idén. Dessutom, gör verkligen EA alla spel själva? Har för mig att det brukar rassla förbi en massa företagsnamn när man startar spelet. Företag som inte är uppköpta kanske inte är så sugna och göra precis som Apple/EA säger.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-05 14:56
Ursprungligen av acke:

Vilket kraftigt skulle öka optimeringen och användningen av OpenGL men jag tror inte på idén. Dessutom, gör verkligen EA alla spel själva? Har för mig att det brukar rassla förbi en massa företagsnamn när man startar spelet. Företag som inte är uppköpta kanske inte är så sugna och göra precis som Apple/EA säger.

Visst vore det trevligt om Apple tog mer initiativ i OpenGL forum, men det gör dom väl redan?

Att Apple skulle vara intresserade av värdens största spelbolag tror jag inte på, även om dom skulle kunna lägga ett bud, dvs. ha råd att lägga ett bud så betyder det ju inte att dom kommer få det. MS skulle nog inte uppskatta att världens största "gamehouse" eventuellt bara skulle göra mac spel. EA gör ju en hel del Windows och XBox spel, och MS har mer pengar.....

EA har egna game studios, rätt många, där vi har ett exempel i Sverige (Dice) men EA är också en publisher, dvs dom publicerar spel åt andra som äger/gör produktionen.

Men kan kan ju fråga sig vad är nästa stora steg för Apple. Dom brukar ju göra oväntade saker (Itunes, ipod, iphone, pro-serien (mjukvara)) -what's next?

Jag tror inte svaret är EA.

Ursprungligen av doomas:

Apple skulle kunna tvinga EA att ge ut spel baserat på Open GL i större utsträckning så vi får plattformsoberoende spel.

Det handlar om att göra spelmotorerna OpenGL-baserade. Många är det redan, dvs man kan välja mellan OpenGL och DirectX.

Men är det Apples bästa väg? Om de blir riktigt starka kan de strunta i portabiliteten. De bytte från QuickDraw 3D till OpenGL för att de var för svaga för att driva sin egen linje, men nu är läget annorlunda. Det kan hända att de gör en egen, sluten lösning för att det är bättre för deras affärer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 13:55
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men är det Apples bästa väg? Om de blir riktigt starka kan de strunta i portabiliteten. De bytte från QuickDraw 3D till OpenGL för att de var för svaga för att driva sin egen linje, men nu är läget annorlunda. Det kan hända att de gör en egen, sluten lösning för att det är bättre för deras affärer.

Jag vill gärna tro att de istället kör på samma linje som de gjort med OpenCL. Bygger något och skickar in det för standardisering. Jag tror de kommer att stanna kvar vid OpenGL och dela med sig av eventuella förbättringar och anpassningar de gör.

Blizzard

Tycker att Apple borde köpa Bungie Software. Och göra Myth IV.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-05 13:07
Ursprungligen av Raumschiff:

Tycker att Apple borde köpa Bungie Software. Och göra Myth IV.

Micrsoft äger redan Bungie.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Micrsoft äger redan Bungie.

//Rob

Nja...

"On October 1, 2007, a mere six days after the release of Halo 3, Microsoft and Bungie announced that Bungie was splitting off from its parent and becoming a privately-held Limited Liability Company named Bungie LLC. As outlined in a deal between the two, Microsoft would retain a minority stake and continue to partner with Bungie on publishing and marketing both Halo and future projects, with the Halo intellectual property belonging to Microsoft."

Wikipedia: Bungie

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-05 15:01

Jag tror nästa blir vardagsrummet. Något med Apple TV. Kanske en ny Apple TV som du kan använda med din iPhone/iPod Touch för att spela spel på din tv.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror nästa blir vardagsrummet. Något med Apple TV. Kanske en ny Apple TV som du kan använda med din iPhone/iPod Touch för att spela spel på din tv.

//Rob

låter sannolikt. Kopplingen till en premium OLED TV av märket apple med inbyggd "apple tv" enhet har och varit på tapeten i ryktes världen ett bra tag.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-06 15:23

Skulle du kunna försöka att skriva något och använda nytt stycke? Det går faktiskt inte att läsa vad du försöker skriva.

ITunes är en annan historia - Apple var först.

- Apple kan aldrig bli först i ett console race.
- Apple måste attrahera en gigantisk bas med utvecklare för att få till spel - och det kommer kosta pengar oavsett om dom bygger en egen studio eller köper upp alla världens studios.
- Apple har dålig distribution, visst du kan köpa en ipod hos Onoff, men dom måste in i så många nya marknader och distributionsformer för att få grepp. Det kommer ta tid.
- Varken Sony, Microsoft eller Nintendo skulle uppskatta en ny aktör, framförallt när dom har rätt gott självförtroende alla tre. Apple måste alltså utmana tre aktörer på deras hemmaplan, alternativt göra en produkt som inte alls riktar sig till någon av dessa - vilket kommer vara totalt omöjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 16:00

NU har Apple anställt Graeme Devine. Grundare av Trilobyte och har sedan jobbat hos ID.

Ursprungligen av acke:

NU har Apple anställt Graeme Devine. Grundare av Trilobyte och har sedan jobbat hos ID.

Källa? Väldigt intressant, 7th Guest var ju en favvo.

Edit: Såg på hans Twitter nu, han jobbar i iPhone-gruppen ja...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 18:00

Det var det jag trodde. Förmodligen för att förbättra stödet för spel. Bättre grafik och processor. Om bara Apple gjorde likadant för MacOS X.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 18:22
Ursprungligen av Robo-X:

Det var det jag trodde. Förmodligen för att förbättra stödet för spel. Bättre grafik och processor. Om bara Apple gjorde likadant för MacOS X.

//Rob

Jag håller med. Om de bara kunde lägga pengar på att få riktigt bra OpenGL och grafikkortsdrivrutiner under Mac OS X. Istället så lägger de krutet på iPhone OS X, vilket man på ett sätt förstå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-28 22:22

Om Apple köper EA så kommer vi garanterat få se mer spel till mac och antalet mac användare ökar.

1
Bevaka tråden