Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två sidor på en utskrift från en PDF?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en del böcker och manualer i PDF-format som jag skulle vilja skriva ut. För att spara papper och plats så tänkte jag skriva ut ett par sidor per A4 och på båda sidor. Min skrivare klarar inte att vända på bladen själv så jag får alltså skriva ut udda sidor först och sedan manuellt vända på dem och sedan skriva ut de jämna. Det brukar funka bra, man jag lyckas inte få till det på något smidigt sätt när jag vill ha två sidor av boken varje sida av pappret. Som jag ser det så måste jag först få till PDF-filen så det blir två sidor på varje blad och sedan skriva ut som jag brukar. Har letat bland lite småprogram som PDFclerk, PDFlab och liknande men hittar ingen funktion för detta. Antar att det går utmärkt att göra detta i Adobe Acrobat, men det känns som lite overkill när man bara behöver en liten "enkel" funktion. Har någon ett förslag eller idé på hur man kan lösa mitt lilla problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 17:21

Förhandsvisning, öppna pdf, skriv ut med två(?) på varje blad till en ny pdf.
Öppna den pdfen i förhandsvisning, skriv ut udda sen jämna på samma ark.

Allt direkt från OSX

Tack så enkelt kan det vara. Oftast finns lösningen på problemet närmare än vad man tror. Det är bara det att man måste använda huvudet på ett bättre sätt för att se det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 17:40

eller så kan man surfa in här, jag har själv frågat ungefär samma sak för några år sedan - och fått svaret här

Jag försökte faktiskt att söka allt vad jag kunde först. Men ofta är det rätt svårt att hitta det man är ute efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 22:38

Aha, det var inte menat då - bara förklara att det är ett bra ställe att hänga på

Jag tog det inte heller så. Brukar hitta en hel del lösningar på problem genom att söka här, men inte den här gången.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 08:20

Hi, PDFClerk can in fact prepare PDFs for printing 2-up with non-duplex printing, and do so such that when you have assembled the paper you have a real booklet that you can fold (or cut) in the middle, which you cannot do with the (free) alternative built in to Mac OS X suggested earlier:

You first set the factory-provided 2-up imposition and then export to PDF by using the File->Export->Split Into Even/Odd Pages command from the menu bar. This creates two PDF files, one with the even pages and the other with the odd pages. Print, turn over the paper, print the other document back to front, then fold (or cut if the books are big) and you have your book/magazine in true book form with all pages in the correct order.

(Apologies for the English. I can read Swedish, but not speak it.)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 08:21

Hi, PDFClerk can in fact prepare PDFs for printing 2-up with non-duplex printing, and do so such that when you have assembled the paper you have a real booklet that you can fold (or cut) in the middle, which you cannot do with the (free) alternative built in to Mac OS X suggested earlier:

You first set the factory-provided 2-up imposition and then export to PDF by using the File->Export->Split Into Even/Odd Pages command from the menu bar. This creates two PDF files, one with the even pages and the other with the odd pages. Print, turn over the paper, print the other document back to front, then fold (or cut if the books are big) and you have your book/magazine in true book form with all pages in the correct order.

1
Bevaka tråden