Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac och viloläge

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-09 21:54

I Windows och Linux finns ju ett viloläge som fungerar så att när det aktiveras så sparas allt som finns i minnet till en fil på hårddisken och datorn stängs av. Sen drar inte datorn någon ström.
Men i MacOS verkar det inte finnas något som fungerar likadant? Eller har jag missat något?
När jag sätter min MacBook, från april 2008, i det som kallas Vila så stängs fläkt, hårddisk och skärm av efter några sekunder men den lilla lampan på framsidan "dimmar upp och ner" hela tiden och datorn väcks väldigt snabbt från vila när jag trycker på någon tangent på tangentbordet så jag antar att datorn inte är avstängd i detta läge?
Finns det något viloläge på Mac som stänger av datorn?
Vet att detta ämne diskuterats förut men hittade inget tydligt svar på min fråga.

Viloläget sätter datorn i vila just för att den skall kunna väckas direkt.
Det är så man gör.
Man stänger i princip aldrig av sin dator.
Viloläget räcker bra länge, aldrig vart med om att det dragit ur batterierna.
Hört om 3 veckor inna det blir kritiskt på ngt sätt.

OM så skulle vara fallet, så kommer den "bränna ut" en fil, lika stor som ditt ram-minne till disk och sedan gå i totaldvala eller stänga av sig helt. Fan vet.

Och som det alltid är på Mac-vis. Varför bry sig?

Smäll igen locket, vänta ett par sekunder med att flytta den. Lägg den i väskan och ta hem den. Väl hemma - öppna locket.

Det är en Mac du har, ingen PC som behöver startas 15 ggr om dygnet.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-09 23:10

Tack för svar!
Det har alltid fungerat bra med vila på Mac, har bara aldrig riktigt förstått helt hur det fungerat men nu vet jag mer. Tack!

En källa som tar upp det här och som jag kan rekommendera är en podcast (mp3-fil av ett radioprogram kan man säga, laddas ner via iTunes) som heter The mac Observers Mac Geek Gab
2 Coola gubbar som sitter och pratar Mac, det finns runt 200 program och oftast förklarar de hur ngt hänger ihop på ett vädigt bra sätt.

Så klicka på "podcaster" i itunes och gå till "podcast Directory", Sök på Mac geek gab, tanka ner.
Lägg över i din iPod, lyssna, lär (även bra språkträning!) och njut.

I ett avsnitt (Tror det är 132) pratar de mkt om Sleep mode.

Du kan få din Mac att bete sig som en pc-burk. Alltså att den, när du sätter den i vila, skriver ut hela minnesinnehållet till hårddisken, och stänger av allt. När du startar datorn igen tar den en minut eller så för att återställa.

Som förvalt stängs datorn aldrig helt av, utan minnet hålls aktivt. Alla processer stannar, men datorn kan startas på en sekund i och med att minnet med mera fortsätter att hållas aktivt.

Om batteriet skulle ta slut, som Goflorp skriver, finns minnesinnehållet utskrivet på hårddisken så du slipper förlora informationen. Detta "safe-sleep" är alltså en slags kombination av ren hibernation, och klassisk Mac-vila.

Du väljer allt det här med kommandot pmset i terminalen. Nyckeln heter hibernatemode, och som argument tar det ett tal mellan 1 och 3.

Så här väljer du safe-sleep (förvalt)

sudo pmset hibernatemode 3

Detta är klassisk Mac-vila, utan hibernate image

sudo pmset hibernatemode 2

PC-vila (bara hibernate). Datorn stängs av helt.

sudo pmset hibernatemode 1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-10 20:58

Hur länge ungefär ska det dröja innan datorn går ned i vila? (tills lampan börjar pulsera) Tycker det dröjer märkvärt längre på min MBP än på tjejens MB

Ursprungligen av ledin:

Hur länge ungefär ska det dröja innan datorn går ned i vila? (tills lampan börjar pulsera) Tycker det dröjer märkvärt längre på min MBP än på tjejens MB

Större internminne?
Du kanske har fler saker att skicka i vila än henne.

Din dator kanske kanske väntar på ngn time-out eller liknande?
Externa enheter?

Gud kanske är vresigare på dig än henne?

Ursprungligen av ledin:

Hur länge ungefär ska det dröja innan datorn går ned i vila? (tills lampan börjar pulsera) Tycker det dröjer märkvärt längre på min MBP än på tjejens MB

Det har ju helt att göra med hur mycket RAM-minne det är i datorn, och möjligtvis även hur mycket av det du använder. Osäker på om den skriver ut det "blaj" som är oanvänt minne.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-10 23:12
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det har ju helt att göra med hur mycket RAM-minne det är i datorn, och möjligtvis även hur mycket av det du använder. Osäker på om den skriver ut det "blaj" som är oanvänt minne.

Jag har 4 gig och har oftast iaf hälften ledigt. Får vänta minst 30 sek iaf...kanske ska vara så men jag bara undrade

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-10 22:35

Det är en rätt stor skillnad på hur lång tid det tar innan lampan börjar pulsera mellan min nya UMBP med 4 GB ram och min gamla iBook G4 med 1,5. Som jag förstått det hänger det ihop med ramminnet. Men om den "vanliga" vilan inte tömmer ramet eller skriver det till disken förstår jag inte vad som orsakar det ganska långsamma somnandet.

Det tar närmare en minut för min att somna helt.

Ursprungligen av Kasaen:

Det är en rätt stor skillnad på hur lång tid det tar innan lampan börjar pulsera mellan min nya UMBP med 4 GB ram och min gamla iBook G4 med 1,5. Som jag förstått det hänger det ihop med ramminnet. Men om den "vanliga" vilan inte tömmer ramet eller skriver det till disken förstår jag inte vad som orsakar det ganska långsamma somnandet.

En del nätverksanslutningar behöver stängas ner "snyggt" innan vila så att de inte bara abrupt kapas av. Har du igång någon torrent-klient eller liknande på maskinen som somnar långsamt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-13 19:57
Ursprungligen av Samuel K:

En del nätverksanslutningar behöver stängas ner "snyggt" innan vila så att de inte bara abrupt kapas av. Har du igång någon torrent-klient eller liknande på maskinen som somnar långsamt?

Jo, transmission är nästan alltid igång. Men det var likadant på den gamla maskinen.

Jag är osäker på om iBook G4 ens hade hibernate-funktionen.

Någon av de sista Powerbook G4 vet jag hade det, men i stort sett är det endast intel-macar som har det.

Antagligen är det så, att din Macbook pro skriver allt minne till hårddisken, men din iBook gör det inte.

Gjorde ett test med min Macbook. 3GB av 4 används just nu, varav 1,5GB är aktivt.

Att gå i vila tog bara 30 sekunder, så allt minne skrivs uppenbarligen inte ut. 130 MB per sekund orkar inte hårddisken med.

Antagligen är det det bara det aktiva och residenta minnet som skrivs ut, vilket innebär att 2,2 GB minne skriv på 30 sekunder, alltså ungefär 75 MB/sek. Gäller att ha snabb disk.

1
Bevaka tråden