Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari vs Firefox

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-03-08 21:06

Då jag gärna vill använda safari pga dess snabbhet och snygga utseende så blir jag ändå lite besviken när jag upplever att safari generellt tar mer processorkraft och minne jämfört med firefox. Upplever ni samma sak?

Jag känner ingen skillnad mellan programmen. Fast det beror nog på att allt går så snabbt på min dual 2 Ghz G5, svårt att uppleva några ordentliga prestandaskillnader...

Jag kör på med Safari för jag gillar det snygga gränssnittet plus att det startar snabbare än Firefox på min burk...

Well, det där är nog mest en smaksak. Själv kör jag Firefox för att den passar mig bättre. Renare gränsnitt (ja, jag gillar att det är konsistent mellanrum mellan menyknapparna och fönstertitelraden), mer funktioner, bättre rendrering (förrutom dom hemska form elementen), bättre utvecklings funktioner.. etc etc..

Jag bytte en gång just p.g.a Safari läckte minne, och tyvärr har det inte ändrats på min maskin (eller dom jag har jobbat på). Firefox är dock ingen skarp version, och innehåller en hel del skumma buggar.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-03-09 06:48

Ok, då blir det nog till att köra vidare med huvudsak firefox och vänta på en uppdatering av safari.

Jag upplever att Firefox inte hanterar nerladdningar lika smidigt som Safari, om man t.ex. alt-klickar på några länkar för ladda ner ett gäng filer så tar det ner Firefox totalt, medan Safari hanterar sånt mycket bättre. På en iBook G3/800 kanske ska tilläggas. Ser fram emot juli i sommar när Firefox 1.0 för mac ska komma ut (1.0 för mac kommer efter den officiella 1.0-releasen).

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-03-09 13:05
Ursprungligen av Adrian B:

Jag upplever att Firefox inte hanterar nerladdningar lika smidigt som Safari, om man t.ex. alt-klickar på några länkar för ladda ner ett gäng filer så tar det ner Firefox totalt, medan Safari hanterar sånt mycket bättre. På en iBook G3/800 kanske ska tilläggas. Ser fram emot juli i sommar när Firefox 1.0 för mac ska komma ut (1.0 för mac kommer efter den officiella 1.0-releasen).

Självklart så har ju safari en hel del fördelar också, och normalt sett väger de över men just det att jag torskar så mycket minne och processorkraft gör att för tillfället kör jag firefox men vill köra safari

Firefox har ju en hel del trevliga extensions också - på plus-sidan.

Jag kunde inte komma igång med att chatta direkt med dig med ichat vad jag behöver mer än att komunicera?

Ursprungligen av Draper_777:

Jag kunde inte komma igång med att chatta direkt med dig med ichat vad jag behöver mer än att komunicera?

Vem ville du chatta med, och varför skriver du om det i just den här gamla tråden?

FIREFOX tycker jag är bäst på allt!

Har du någon speciell anledning till att väcka en mer än fem år gammal tråd?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-12 14:13
Ursprungligen av johan_tanying:

Har du någon speciell anledning till att väcka en mer än fem år gammal tråd?

Det är vellan bra att återanvända\återvinna, än att dra upp en ny tåt med samma topic?

jag vill dock propsa lite för opera som alternativ -- även om firefox \ iceWeasel gör ett stabilt jobb överlag .. men FF3 drar lite mer minne och e lite segare överlag upplever jag iaf .- sitter på en rätt seeg dator....

Ursprungligen av Robban B:

Då jag gärna vill använda safari pga dess snabbhet och snygga utseende så blir jag ändå lite besviken när jag upplever att safari generellt tar mer processorkraft och minne jämfört med firefox. Upplever ni samma sak?

Kör man med Private Browsing på så flyter Safari mycket bättre, då loggar macen och dess ofta slöa hårddisk nämligen inte allt man gör..

Ursprungligen av Simon Templar:

Kör man med Private Browsing på så flyter Safari mycket bättre, då loggar macen och dess ofta slöa hårddisk nämligen inte allt man gör..

Private Browsing fanns inte i Safari 2004...

Firefox är seg och ful, därför orkar jag inte dryga med den webbläsaren..
Använder endast safari 4 betan för att den är baserad på WebKit och ser bra ut. När Chrome kommer till OS X så är det bye bye safari

På vissa sajter är man tvungen att använda Firefox om man vill att visningen blir rätt.
Sen är Firefox säkrare om man gör bankärenden osv.

Fler än två webbläsare tror jag inte att man behöver ha. Fast om du säger att Chrome kommer bli kanon med OS X, så måste man så klart testa den sen.

Ursprungligen av pick-me-up:

På vissa sajter är man tvungen att använda Firefox om man vill att visningen blir rätt.
Sen är Firefox säkrare om man gör bankärenden osv.

Fler än två webbläsare tror jag inte att man behöver ha. Fast om du säger att Chrome kommer bli kanon med OS X, så måste man så klart testa den sen.

Chrome är det ända jag saknar från XP tiden, helt underbar!

1
Bevaka tråden