Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En revolution på internet på gång, kanske?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu vill ja inte ca scheptisk men det låter ju lite som vaporware.. Den som lever får se.

Ursprungligen av Johan S:

Nu vill ja inte ca scheptisk men det låter ju lite som vaporware.. Den som lever får se.

Det återstår att se.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfram_Alpha

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-05 11:42

Ikväll/inatt ska wolframalpha lanseras. Jag råkade faktiskt "komma in" en kort minut och göra en sökning. I bloggen så hade de länkat till ett par olika sökningar som gjorts och när jag kikade på dem så kunde jag byta ut deras sökord mot ett eget.
Så jag testade att skriva "Population in Sweden" som ett enkelt första test vilket gav mig ett resultat. En minut senare så omdirigerades jag till huvudsidan när jag försökte samma "byta ut deras sökord"-trick.

Ska bli kul att testa och se vad det går för.

Nu funkar det. Första sökningen, 99.se

Häftigt! Jag får ta tillbaka mitt tidigare tilltalande. Provade söka på "Highest mountain of sweden" och efter några klick kom jag faktiskt fram till rätt svar samt tillhörande fakta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-16 10:32

Riktigt soft att få fram fakta snabbt, dock kan det bli svårt att avvänja sig från wikipedia och google för faktafrågor. Kommer krävas lite tålamod.

Lagom överbelastat just nu. Sitter och tittar på videocasten från launchen http://www.justin.tv/clip/2dd6b9f07e7f8a4e

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-17 13:37

Intressant sökmetodik men jag skulle inte räkna det till en internetrevolution grundat på vad jag sett hittills. Dock bra med en sökmotor som tycks fokusera på att ge svar utifrån en källförteckning. Dock kan ju källorna vara lite daterade. Sökte på "Uppsala" exempelvis och då står att här finns 127.000 invånare, stämmer inte riktigt - här bor ungefär 190.000 människor.

Ursprungligen av PF:

Intressant sökmetodik men jag skulle inte räkna det till en internetrevolution grundat på vad jag sett hittills. Dock bra med en sökmotor som tycks fokusera på att ge svar utifrån en källförteckning.

Verkar vara en intressant sökmetodik, skulle nog inte skada om google fick lite mer konkurens tycker jag.

Ursprungligen av PF:

Dock kan ju källorna vara lite daterade. Sökte på "Uppsala" exempelvis och då står att här finns 127.000 invånare, stämmer inte riktigt - här bor ungefär 190.000 människor.

Beror på om man räknar endast staden eller hela kommunen, båda siffrorna ser ut och stämma.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-18 19:19
Ursprungligen av Mikael E:

Beror på om man räknar endast staden eller hela kommunen, båda siffrorna ser ut och stämma.

Ah! Självklart, kom att tänka på det sedan. Bra där. Ja, håller med - Google behöver definitivt konkurrens. Vad hände med Altavista och Netscape som var så stora en gång i tiden? Och www.punkt.se ? : )

Ursprungligen av PF:

Intressant sökmetodik men jag skulle inte räkna det till en internetrevolution grundat på vad jag sett hittills. Dock bra med en sökmotor som tycks fokusera på att ge svar utifrån en källförteckning.

Du har rätt. Än så länge är det ganska långt ifrån någon revolution, men den kan kanske bli bättre.

Men samtidigt tycker jag lite så här: Tänk om det verkligen fanns någon mirakelsökfunktion på nätet som skulle ge ett fullständigt svar på en gång!
Det skulle ta bort hela glädjen att söka efter saker och ting. Men dit kommer vi aldrig, den saken är klar.

Man vill gärna tro att det borde finnas nästan allting tillgängligt på internet men det är långtifrån så.
Sen är det naturligtvis så också att mycket av informationen som finns på nätet är mer eller mindre skyddat för dem som är inte med i någon klubb eller liknande som tillhandahåller informationen.

Senast redigerat 2009-05-19 18:32
1
Bevaka tråden