Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text i PDF filer försvinner

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-05-09 13:18

Hej!
Har ett märkligt problem med två PDF:er... när jag öppnar dem med "Förhandsvisning" försvinner ibland delar av texten, det märkliga är att om jag öppnar om filen några gånger brukar texten komma tillbaka.

Problemet har uppkommit på en PDF från nätet (Naturvårdsverket) samt en jag skapa själv av ett arbete via Word 2008.

De jag känner med PC upplever inte samma problem med de aktuella filerna som jag gör, någon som vet vad felet kan bero på?
Någon som har någon lösning?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-09 14:04

Det där beror på läsaren och inte på plattformen. Adobe har en egen läsare, Adobe Reader, som ofta brukar vara duktigare med vissa problematiska PDF:er.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-05-09 14:24

Tack för ett snabbt svar:)

Ok skönt att veta... var lite orolig för att något typsnitt eller liknande skulle ha börjat strula.

Hur funkar Adobe reader till mac?... Vad innebär att Adobe har en inbyggd läsare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-09 15:27
Ursprungligen av MrCoffee:

Hur funkar Adobe reader till mac?... Vad innebär att Adobe har en inbyggd läsare?

Slöare men funkar och som jahve säger, funkar bättre med krånglande PDFs och klarar även en del funktioner som Förhandsvisning inte klarar av. Kan till viss del bero på att Förhandsvisning inte har stöd för den senaste PDF-versionen.

Inbyggd läsare? Var läser du det?

Med aktuella versioner är Acrobat Pro / Adobe Reader absolut INTE slöare än förhandsvisning. De tester jag gjort (under Tiger) visar tvärtom att Acrobat Pro 9 är snabbare än Förhandsvisning i nästan varje aspekt, allt från att starta programmet, öppna dokument, scrolla, panorera, zooma, printa etc. Det beror sannolikt på att version 9 har stöd för OpenGL-acceleration, och därmed kan dra nytta av grafikkortet för att snabba upp visningen. Vilket i sin tur innebär att äldre grafikkort sannolikt presterar sämre.

Ursprungligen av acke:

Slöare men funkar och som jahve säger, funkar bättre med krånglande PDFs och klarar även en del funktioner som Förhandsvisning inte klarar av. Kan till viss del bero på att Förhandsvisning inte har stöd för den senaste PDF-versionen.

Inbyggd läsare? Var läser du det?

Däremot finns det en inbyggd "skrivare" i OSX, dvs man kan skapa pdf direkt från skrivardialogen.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-05-09 19:56

acke: Jahve nämnde i inlägget ovan att adobe har en egen läsaret, därför undrade jag vad det innebär?

  • Medlem
  • 2009-05-09 23:33

PDF är ett Adobeformat. Adobe har ett program (Acrobat) som är till för PDF-produktion och -redigering. Sedan har de också en läsare som heter Adobe Reader, tidigare Adobe Acrobat Reader.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pdf

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-05-10 23:19

Tack för alla svar!

1
Bevaka tråden