Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lås upp 802.11n draft i din nya Mac inom kort

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-08 23:25

Jag har för mig att den uppgraderingen bara gäller Tiger eftersom Apple får inte lägga till nya funktioner efter att ha släppt ett system. Alltså kostar det alltid pengar att köpa en uppdatering som lägger in fler funtioner. I Leopard så aktiverar den n standarden automatiskt eftersom den funktionen är inbyggd i systemet men jag kan ha fel.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag har för mig att den uppgraderingen bara gäller Tiger...

Det står ingenting på Apple Store om att uppdateringen skulle vara "Tiger only". Det borde ju nämnas där om uppdateringen inte behövs i Leopard.

Men som jag skrev tidigare - det är ju bara att prova. Visar det sig att man behöver uppdateringen så är det ju bara att köpa den. Om man redan har köpt en Leopard till sin iMac, så kan de 18 kronorna inte spela någon större roll.

Och har man köpt en Airport basstation på senaste tiden, så får man uppdateringen på köpet. Då behöver man inte ens lägga ut de där 18 kronorna.

Ursprungligen av Robo-X:

...eftersom Apple får inte lägga till nya funktioner efter att ha släppt ett system...

Det där gäller inte operativsystemet. Det gäller hårdvara. De får inte lägga till funktioner i hårdvaran (utan att ta betalt).

Att lägga till funktioner i operativsystemet utan att ta betalt gör de ju hela tiden. Annars skulle de ju behöva ta betalt för varje OSX-uppdatering, om där är stöd för nya grafikkort, eller stöd för nya mobiltelefoner, osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-09 06:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där gäller inte operativsystemet. Det gäller hårdvara. De får inte lägga till funktioner i hårdvaran (utan att ta betalt).

Att lägga till funktioner i operativsystemet utan att ta betalt gör de ju hela tiden. Annars skulle de ju behöva ta betalt för varje OSX-uppdatering, om där är stöd för nya grafikkort, eller stöd för nya mobiltelefoner, osv.

Jag tror Robo-x har en poäng.

N-stödet aktiveras automatiskt när man installerar Leopard så jag undrar hur det faktiskt ligger till med det där med att de inte får lägga till funktioner i hårdvaran utan att ta betalt. Vad jag minns så var det bara spekulationer om varför de tog 2 dollar för uppdateringen. Nån som vet? Kanske det står någonstans i det finstilta att man betalar även för n-aktivering när man köper Leopard. Det borde ju i så fall räcka.

För att göra det hela krångligare, hur klarar en pc på samma nätverk det här?
Har de redan stöd för n inbyggt också men klarar det utan uppgradering/uppdatering..?

Ursprungligen av klarabara:

För att göra det hela krångligare, hur klarar en pc på samma nätverk det här?
Har de redan stöd för n inbyggt också men klarar det utan uppgradering/uppdatering..?

Jo, det kanske finns PC-datorer som är förberedda för "n", men där "n" inte är aktiverat.

Huruvida dessa "n"-funktioner kan aktiveras med en uppdatering får du nog fråga den aktuella PC-tillverkaren - eller moderkortstillverkaren, kanske.

Bevaka tråden