Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BPM detector?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Visst borde det finnas en vettig BPM-räknare som kan räkna ut BPM i realtid från t ex vinyl?
Skulle vara gött att ha hyfsad koll på BPM:en när man blir lite slirig i DJbåset..

jag har letat men inte hittat. dock finns det tap tempo i dom flesta standardmixrarna...
jag vill dock kunna bpm'a när man sitter på bussen eller dylikt. kanske en app till mobiltelefon, eller ännu hellre klackring med display och tap-knapp.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-05-08 18:09

Den enda jag kommer och tänka på är Numark Beatkeeper, 19" en våning.

Jag har bpmräknare i min kassa DJmixer i studion men den är verkligen dålig...
Finns det nån mjukvaruplug, tro? VST?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-08 18:25

jag kan ta med en lyxig audioBPM → MIDI konverter ikväll som du kan testat ut i lugn och ro när du får tid! jah det e en hårvaruGrejja .. voyage elle va faen den heter - dubbla kanaler iaf

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-08 18:30

gick och hämtade lådan: den heter VOYAGER 1 fr REDSsound .. med V2 chippet (komplexare audio~beats → midi firmware) e en silverBurk med röda knappar på .. har själv varit dålig på att använda den! -- du kan ju testa och se om det e nåt jag ska ha kvar!

→ .. vänta.. → http://dev.redsound.com/products/voyager/features .. fast min e chrome'ad limited

på den tiden jag fortfarande spelade 7"-singlar så satt jag hemma och skrev ungefärlig BPM med spritpenna på alla sleeves. på mina album satte jag en liten etikett vid varje låt med låtens tempo, och i cd la jag i en liten lapp med tempo för alla låtar. jag tycker det viktigaste är att man har koll på sådär +/- 2 BPM, så man vet om det är lönt att försöka taktmixa. sen får man ju sätta mixen i nuet. vet man från början att låtarna ligger nära varandra i tempo så slipper man ju i alla fall slösa tid på mixar som inte kommer att gå att få ihop.

tricket är att förbereda sig noga hemma, så att man kan va slapp o full när man spelar ute.
eller att, som jag, gå över till serato, där den håller reda på allt.

1
Bevaka tråden