Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

24" extern till MacBook CD

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-03 18:36

Har sökt igenom de trådarna som finns och de känns inaktuella, så det fick bli en ny..

Eftersom dagens uppgraderingar av mac mini inte riktigt föll mig i smaken samt att imacen blev dyrare i 24"-utförandet så börjar jag nu fundera på en extern skärm samt trådlös tangentbord+mus.

Jag har idag en MacBook, första revisionen med grafikkretsen GMA 950. På denna gör jag i princip allt, mailar, surfar, redigerar lite i photoshop, lite i illustrator.. inga jättetunga grejer. Jag går en kurs i digital bildbehandling och hoppas när jag får lite mer tid kunna gotta ner mig lite mer i det..

Jag är nu på jakt efter en 24tummare att ha som extern skärm i prisklassen runt 3000-4000 kr, finns det något man ska se upp för? vill helst ha en med upplösningen 1900x1200.

Så, rekommendationer på detta?

Är också på jakt efter en 24" skärm, några tips? Jobb vill gärna köpa skärmen från Dell, finns det några tips att få?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-04 22:48

Jag har börjat titta lite på vad jag ska köpa när jag får loss lite pengar. Och i dagsläget ligger BENQ FP241W rätt bra till. MVA-panel till ganska rimligt pris. Den går för 4830 kr på dustin.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-05 08:16
Ursprungligen av Kasaen:

Jag har börjat titta lite på vad jag ska köpa när jag får loss lite pengar. Och i dagsläget ligger BENQ FP241W rätt bra till. MVA-panel till ganska rimligt pris. Den går för 4830 kr på dustin.

jo den har jag också fastnat för, funderar på en beställning under dagen faktiskt..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-05 11:16
Ursprungligen av krox:

jo den har jag också fastnat för, funderar på en beställning under dagen faktiskt..

Oavsett vad det blir för skärm skulle jag uppskatta en liten recension. Det är rätt svårt att bilda sig en uppfattning av att bara surfa runt på prisjakt.

Ursprungligen av Kasaen:

Oavsett vad det blir för skärm skulle jag uppskatta en liten recension. Det är rätt svårt att bilda sig en uppfattning av att bara surfa runt på prisjakt.

De två bästa källorna jag tidigare kunnat finna för recensioner är C-Net och TrustedReviews - här är en länk till en recension av 241W på Trusted

...är också på jakt efter en 24 men är inte så förtjust i de breda silverkanterna...

En bra begagnad 23" Cinema Display, kanske?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-05 12:46

kunde inte låta bli.. nu är en Benq på väg ner hit från Dustin, blev ett trådlöst tangentbord från apple med!

Väntar med spänning nu återkommer med en liten recension efter lite användning!

Ursprungligen av krox:

...återkommer med en liten recension efter lite användning!

Ser fram emot den recensionen. Har också funderat på den skärmen. Men har tvekat främst för att många har problem med att den tjuter/piper när man dragit ner ljusstyrkan lite.

Senast redigerat 2009-03-05 15:56

får också vänta och se vad ni tycker om skärmen. själv kan jag inte helt välja vilken skärm, jobbet som styr det till största del. får ge förslag som dom sen tar ställning till

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-14 20:02

Så! Nu har jag haft skärmen i en dryg vecka. Min setup är en macbook CD 1,83, den första versionen med 2gb ram.

Jag är väldigt nöjd med skärmen! Har använt den till lite av varje och har inte hittat några större svagheter med den än.

Började med att testa det Jesper nämnde om att den skulle tjuta när man drog ner Ljusstyrkan lite, det gör inte mitt ex iaf. Den är precis lika tyst oavsett ljusstyrka.

Skärmen fungerar förvånansvärt bra med min gamla dator även om den vid många fönster blir lite hackig i exposé så funkar det klart över förväntan. Färgerna är bra, ljusstyrkan jämn över hela bilden och har inte märkt någon Backlightbleeding än. Heller inga döda pixlar eller något sådant. Betraktningsvinkeln är mycket bra! Nästan en av de största positiva sakerna jag upplevt med skärmen. Kan dock sakna en glossy skärm men det är inget jag funderar speciellt mycket på.

De saker jag är mindre nöjd med är egentligen mest utseendet, den är inte så speciellt snygg.. Inte jätteful men det är ingen Cinema Display USB-uttagen är helt ok, jag hade gärna sett att de gick rakt bakåt istället för på sidan vilket skulle ge lite snyggare kabeldragningar. USB-uttaget på toppen för Benqs webkamera borde verkligen ha varit rak innåt istället för rakt uppåt. Vill man inte ha kameran där så är det svår att använda det till något annat...

Hur som helst, jag är mycket nöjd över denna skärm, klart värt de extra pengarna från en TN-panel!

Har ni mer specifika frågor så skall jag försöka svara så gott jag kan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-08 17:24
Ursprungligen av krox:

...Jag är väldigt nöjd med skärmen! Har använt den till lite av varje och har inte hittat några större svagheter med den än....

Hej,

Det har gått ett tag sedan du fått skärmen nu. Är det något som dykt upp eller är du fortfarande lika nöjd. Jag antar att de små skönhetsfelen "försvinner" med tiden. Att man inte stör sig lika mycket. Men något annat att tillägga?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-05-09 14:05
Ursprungligen av dekau:

Hej,

Det har gått ett tag sedan du fått skärmen nu. Är det något som dykt upp eller är du fortfarande lika nöjd. Jag antar att de små skönhetsfelen "försvinner" med tiden. Att man inte stör sig lika mycket. Men något annat att tillägga?

Själva bilden är det absolut inget fel på! Fortfarande mycket nöjd med den! dock så finns det ju lite smågrejer jag kan irritera mig på. Det hade varit trevligt om USB-portarna på skärmen var elförsörjande utan att man behöver stoppa in kabeln i datorn. Det hade varit smidigt om den tredje USB-porten, som sitter överst på skärmen hade gått rakt bakåt istället för uppåt. (tanken är att det skall gå att sätta en Benq-kamera där direkt.)

annars är den fortfarande kanon måste jag säga!

1
Bevaka tråden