Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Admin Console

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite svårigheter att få igång admin console till FM server 10 på vår windows sbs 2003.

När jag öppnar själva startsidan fastnar den på "vänta under tiden admin console startar" sen står den och laddar för evigt.

Har instalerat om ett par gånger och försökt med olika javaversioner om det kan tänkas vara problemet men alltid samma visa. Får inga felmeddelanden heller så jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka.

det enda jag hittat är en html fil i "Filemaker Server\Admin\admin-server"- mappen som heter "download.html" i denna finns en länk som lyder: Download java web start, vilket jag redan har men det luriga är att en active X kontroll blockeras på download.html filen och när jag försöker tillåta den dyker det först upp en Java startbild som sedan crashar till ett felmeddelande:

Programfel

Programmet kan inte startas.

och i information står det

CouldNotLoadArgumentException[ Kunde inte ladda angiven fil/URL: http://localhost/launchpage/admin_console_webstart.jnlp.jnlp]
at com.sun.javaws.Main.launchApp(Unknown Source)
at com.sun.javaws.Main.continueInSecureThread(Unknown Source)
at com.sun.javaws.Main$1.run(Unknown Source)
at java.lang.Thread.run(Unknown Source).

det känns ju som att det är något med java som trilskas men jag har ärligt talat ingen aning.

tacksam för hjälp.

jag kommer för övrigt inte åt admin consolen från http;//<värd>:16000 på någon av datorerna i nätvärket

(om <värd> är adressern till servern)

Där emot fungerar FM servern som service och jag kommer åt alla databaser från en FM klient

Problemen brukar vara:
- portar inte öppnade i brandvägg
- fel version av Java
- web-servern inte korrekt inställd eller
- antivirusprogram som blockerar.
Prova med FileMaker Support, de hjälper till med installationsfrågor.

Jag har samma problem nu när jag gjort en ny installation på Xserve (intel). Har gjort detta tidigare (på Xserve G5), men nu kör jag fast på samma ställe som Kentaxel. Dvs jag öppnar "FMS 10 start page" via safari direkt på servern via ARD. Den kör inte igång automatiskt utan sparar ner en fil som öppnas i skrivtext. Problemet tycks ju vara att detta skulle öppnas i java, men hur gör jag det? Saknas något?

Tydligen är detta en bugg i Apples senaste Java-version. Bara att vänta på nästa buggfix...

1
Bevaka tråden