Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imorgon inleds stora .SE lotterier

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Onsdag 23/4 inleder NIC-SE sitt stora lotteri för .SE domäner i Qbricks lokaler vid Frihamnen i Stockholm. Notarius Publicus, Dataföreningen och Svenska Unixföreningen kommer att närvara vid lotteriet som avgör vem som får dom mest populära .se domänerna där fler än en sökande har lämnat in registereringsansökan.

Om du vill vara med på plats kan du läsa mer på NIC-SE:s hemsida (länk längst ner i denna nyhet).

För oss Mac-intresserade är det främst följande domäner som skall lottas ut:

Macintosh.se - 3 sökande med bland annat Apple-återförsäljaren Provectum System bland dom sökande.

Applestore.se - 2 sökande: återförsäljarna Kullander & Kullander i Malmö samt Reda Gruppen i Stockholm. (Kullander & Kullander har även registrerat applebutiken.se)

99mac kommer att återkomma med resultaten av lotteriet senare i veckan.

NIC-SE nyheter ang lotteriet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-24 08:33

Och vem knep macintosh.se domänen?

Såvitt jag förstod av lottningen vann Kullander & Kullander lottningen av domänen Applestore.se och Macintosh.se gick till Provectum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-24 09:48

Jag tror (och hoppas) att du missuppfattat. Om man tittar i listan över tilldelningar fattar jag det som att den som vann lottningen kommer överst följt av tvåan osv. Siffrorna är bara de löpnummer man tilldelades vid ansökningen vilket också står i sidtoppen. För namnen står inte heller i bokstavsordning. Däremot verkar dom ha med även sådana som bör ha fått domänen pga att dom äger varumärkena. T ex Cocacola. Vilket t ex Apple borde haft förtur till både Applestore och Macintosh om dom sökt. Sen får man ju hoppas att man fyllt i ansökan korrekt annars går tilldelningen vidare till nästa i listan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Jag tror (och hoppas) att du missuppfattat. Om man tittar i listan över tilldelningar fattar jag det som att den som vann lottningen kommer överst följt av tvåan osv. Siffrorna är bara de löpnummer man tilldelades vid ansökningen vilket också står i sidtoppen. För namnen står inte heller i bokstavsordning. Däremot verkar dom ha med även sådana som bör ha fått domänen pga att dom äger varumärkena. T ex Cocacola. Vilket t ex Apple borde haft förtur till både Applestore och Macintosh om dom sökt. Sen får man ju hoppas att man fyllt i ansökan korrekt annars går tilldelningen vidare till nästa i listan.

En viktig poäng som många verkar ha missat är att det nya systemet för .se domäner också innebär helt förändrade juridiska förhållanden.

För domäner registrerade före 1:a April gjorde NIC-SE en prövning mot internationella varumärken osv. Såvitt dom har förklarat för mig kan man inte bli av med en .se domän i det gamla systemet, registreringsbeviset är bindande precis som ett aktiebolagsnamn.

För domäner registrerade enligt nya systemet görs ingen kontroll överhuvudtaget. Skillnaden är nu att den som registrerar domänen är juridiskt ansvarig mot t ex den som innehar varumärket. Det finns inte en chans att en privatperson kan stå emot t ex Coca Cola eller Apple när dom vill ha en domän som gör intrång på deras varumärke. Jag tror det blir ett bryskt uppvaknande inom några veckor för dom som gjort uppenbara intrång på varumärken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-24 10:35

Jag fattar det som att om man vid övergången hade ansökt om en domän som man t ex har cocacola som registrerrat varumärke enligt reglerna för förturFörtursregler under övergången men inte haft domänen cocacola.tm.se hamnar i gruppen TMPLUS som ligger före oss vanliga dödliga. Om sen Cocacola inte ansökt och kommer i efterhand och kräver domänen tror jag också att man får vara glad om man får en back Cola i goodwill... Att tjäna pengar på domännappning som många verkar försökt kommer som Martin säger säkert bara slå dyrt tillbaka.

Men frågan kvarstår hur man ska tolka tilldelningslistan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Men frågan kvarstår hur man ska tolka tilldelningslistan.

Den som står överst har fått domänen. Siffran anger bara ett löpnummer om fler än en person sökt samma domän. Om den översta sökande av någon anledning inte godkänns (t.ex. inte klara av betalningen eller liknande) går domännamnet vidare till nästa sökande.

Undantaget från denna ordning är om det finns särskild förtur, precis som beskrivits tidigare i denna tråd. Listan tar inte hänsyn till detta, men det kommer NIC-SE att göra.

ab.se hade 211 sökande men 125 av dem var samma företag.

http://di.se/Scripts/Main/ReadMe.asp?stat=0&ID=2003%5C04%5C24%5C76813

Sjukt som fasiken att Apple inte köpte sina egna domäner. Apple äger banneme Applestore.com t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-05 22:41

Visst är det konstigt att dom inte gjorde det. Dom har ju inte heller macintosh.com.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med domänen macintosh.se som jag fick. Om någon mot förmodan oroar sig kommer jag inte driva någon hata Mac kampanj på den . Jag kommer nog ha en vänlig länk till Apple.se. Och påpeka att även Macar kan krångla och att min firma jobbar med att fixa sånt...

1
Bevaka tråden