Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband tillägg eller datapaket?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i valet o kvalet o hoppas få lite åsikter....

Har precis köpt en asus eee pc 901 Go med inbyggt 3G modem, har tele2 fast bredband hemma vilket innebär att jag få deras "mobilt bredband Maxi" för 129:- (5 GB ingår per månad)

Kom dock på att jag skulle kunna stoppa in mitt telefon simkort i datorn och beställa deras "surfpaket" för 89:- i månaden istället, nackdelen är då att jag måste byta simkort mellan telefonen och datorn bär jag vill surfa/ringa och att endast 1 GB ingår per månad...Hur ska jag göra?

//

Mackan

Många operatörer (jag vet iallafall att Telia har detta) erbjuder så kallade tvillingkort för en liten peng. I Telias fall är priset 40 kronor per månad, och jag gissar att Tele2, om de erbjuder detta, isåfall ligger på en likvärdig prisnivå. Detta betyder då att kostnaden då skulle bli densamma, med fördelen att du även kan surfa i mobilen, men med nackdelen att det ju bara ingår 1 GB datatrafik.

Att flytta kortet fram och tillbaka är ingen höjdare, det sliter på kortet och luckan/batteriet där sim-kortet sitter bakom kommer fort börja glappa för dig. Tvillingkort är bra, hos Telenor kostar det bara 250kr i engångsavgift =), 40kr/mån lät dyrt. Hur det är med Tele2 vet jag inte, men har för mig att de inta har tjänsten.

Har du en mobil som stödjer turbo 3g kan du använda den som modem istället för det inbyggda modemet.

Hittar det inte på deras hemsida, men då de vänder sig mycket till företagskunder, tycker jag de verkar märkligt om de inte skulle erbjuda den tjänsten.

Själv kan man inte ha tvillingkort då man har Telias gamla studentabonnemang. Motiveringen var att då skulle jag och en kompis kunna dela på samma abonnemang, känns ju troligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-10 04:00

Jag skulle säga att Jonas C är föreslår den ofta enklare metoden, nämligen att använda din Turbo-3G-telefon som modem. Då slipper du böka runt med SIM-kort eller tvillingkort samt, att kunna utnyttja datapaketet till surfning med mobilen när du inte har med dig datorn.

  • Medlem
  • Vällingby
  • 2009-05-10 11:07

Tele2 erbjuder bara tvillingkort till sina företagskunder.

1
Bevaka tråden