Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svarta listan II

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror att alla vi som frilansar och har eget företag, har råkat ut för gravt oärliga uppdragsgivare. Tyvärr är man ganska oskyddad och även om man är med i ngt fack, verkar hjälpen som de erbjuder vara högst begränsad...

Är det helt oetiskt att skriva vilket företaget är, så att man kan varna andra?:rolleyes:

Jag förmodar att du arbetar enligt

offert -> kontrakt -> delleverans -> leveransgodkännande -> ...

-> slutleverans -> slutgodkännande?

Har man dessa papper i ordning men inte får betalt kan kronofogdemyndigheten vara till god hjälp, har jag hört...
...mina kunder betalar typ alltid, så jag har inte behövt testa hypotesen...

Men för att svara på frågan: Förutsatt att du ger lite mer info än 'X har blåst mig på två månaders arbete', samt ger X möjlighet till replik t.ex. via ett forum som detta (vilket naturligtvis innebär att du ger X info om vad du skrivit om X och var) så ser jag inget etiskt problem. Möjligheten att det hela landar i något slags flamewar är ju dock uppenbar...

Morrr! Det är så bittert bara! Jo jag arbetar enligt den metoden ungefär, och mitt fack har drivit saken men det tar sån evig tid...

Men jag kanske har extrem otur, han som jag jobbade åt förnekar ungefär att jag ens varit i kontakt med honom. Ändå står det i bokens inlaga att jag formgivit den. Gratis då eller? Suck!

Det verkar som att alla mer eller mindre gått på någon nit när de var nya och gröna, oftast för att man inte tror att folk kan vara så fräcka att de bara glatt utnyttjar en och sen skiter i att betala.

Någon som har bra tips på fällor man bör undvika kanske? Dåliga erfarenheter somkunde undvikits...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cosmosp
Det verkar som att alla mer eller mindre gått på någon nit när de var nya och gröna, oftast för att man inte tror att folk kan vara så fräcka att de bara glatt utnyttjar en och sen skiter i att betala.

Tja, när jag var ung och grön så jobbade jag inte för mig själv...
...vilket kanske förklarar varför jag (hittills) klarat mig undan rena blåsningar. Paranoian var redan på plats från dag ett, typ...

Begriper inte varför alla bara tassar omkring. Jag skulle inte ha några som helst etiska eller moraliska betänkligheter att hänga ut någon som blåst mig på rättmätigt förtjänta pengar. Om inte annat kanske man räddar någon annan från samma öde. Skulle inte heller dra mig för att samla ihop mina mest storvuxna kompisar och göra ett litet hembesök och personligen överlämna en påminnelse.

Tycka vad man vill om min attityd men jag är uppfostrad att göra rätt för mig och behandla andra utifrån hur de behandlar mig och hur jag själv vill bli behandlad. Oavsett situation.

Nu är jag löneslav och har mitt lönekuvert i slutet av varje månad och det är andra som sköter firmans faktureringar. Vilket säkert är till lättnad för vissa av våra nuvarande och fd klienter...

Jag önskar att jag som slutklämm på detta inlägg hade haft möjlighet att hänga ut någon personlig "syndabock" men tyvärr. Men kanske jag får möjlighet att återkomma när någon skuld har förfallit utan att betalning skett:mad:

  • Avstängd
  • 2003-05-02 11:42

Det finns företag som köper din faktura mot en viss procent. Sedan är det upp till dem att jaga in pengarna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cosmosp
Morrr! Det är så bittert bara! Jo jag arbetar enligt den metoden ungefär, och mitt fack har drivit saken men det tar sån evig tid...

Men jag kanske har extrem otur, han som jag jobbade åt förnekar ungefär att jag ens varit i kontakt med honom. Ändå står det i bokens inlaga att jag formgivit den. Gratis då eller? Suck!

Någon som har bra tips på fällor man bör undvika kanske? Dåliga erfarenheter somkunde undvikits...?

har du inget kontrakt!?

'pacta sunt servanda'

Anders

  • Avstängd
  • 2003-05-26 16:30

Det bästa är att beställaren sätter in en bankgaranti på din bank.
Eventuellt som ett löpande konto där du mot kvitto tar kostnader som uppstår under den tid då du arbetar

50% procent i förskott.

http://www.jus.umu.se/Kurser/BeskII/skalbolag.htm

Tja *polerar nagelbanden mot rockärmen*, i egenskap av civilekonom med handelsrätt i bagaget säger jag följande; så här ligger det till:

Ge offert på jobbet. Få en bekräftelse. Muntlig eller skriftlig spelar ingen roll, skriftlig är dock lättare att bevisa (av uppenbara skäl).

It's a deal. Du är skyldig att utföra uppdraget och uppdragsgivaren är skyldig att betala.

När du utfört jobbet, skriv faktura. Om du har problem, skicka påminnelse upp till 3 gånger med dröjsmålsränta (hög sådan om det är en knöl du har att göra med).

Inga pengar? Sälj fakturan till ett inkasso- eller factoringföretag, eller vänd dig till kronofogden.

Slutligen tänk på att det är synd om sådana som på fullt allvar tycker att det är lönt att blåsa folk. De har ju inte fattat någonting om varken livet i allmänhet eller affärslivet i synnerhet. Vem har någonsin blivit miljonär genom att blåsa en enkel tjänsteleverantör på betalning? Tänker man smått förblir man en dvärg. Du tänker storsint (genom att lita på folk) och har alla förutsättningar att växa. Men den här killen kommer inte att få din hjälp fler gånger. Vem är förloraren?

Jag känner till individer som är ytterst välbärgade på att blåsa allt som kommer i deras väg. Inklusive "enkla tjänsteleverantörer"... Jag skulle t o m säga att det är ganska vanligt förekommande i affärslivet då vi utgår från någonslags bonnmentalitet att ett handslag är bindande.

Tycker att förskottsbetalning är en god idé. En riktig lunta till avtal är heller aldrig fel. Konsultera en affärsjurist för att få ett standardiserat avtal anpassat för ditt verksamhetsområde att utgå ifrån.

Jag vill också understryka att det är ganska vanligt att personer i din situation uttnyttjar bristen på bindande avtal och överfakturerar i liknande situationer. Jag har själv i begynnelsen som arbetsgivare vunnit en sådan tvist (där arbetstagaren fakturerade mig 10x summan vi kommit överens om). Sedan några år tillbaka skriver jag alltid avtal på minsta lilla jobb som jag ger eller får.

1
Bevaka tråden