Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nån annan som får problemet att hela FF3 krashar när man skriver ut?

Oavsett om det är till PDF eller pappers-skrivare?

Senast redigerat 2008-07-23 15:41

Håller mig till FF2. FF3 är inte hundraprocentig ännu.. Nedgradera dig till FF2 så ska du se att det går.

Jag har också seriösa problem med ff3. Stängs ner då & då. Ibland också av vista's "dexeringsblabla" något. Sjukt jobbigt.

För mig så är det enbart när jag ska skriva ut som jag har problem.. sjukt irriterande men inte nog för att jag ska nedgradera ännu, trivs så bra med den! Kanske borde skriva ut mer så den rapporterar oftare så de inser?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-25 14:00
Ursprungligen av klarabara:

För mig så är det enbart när jag ska skriva ut som jag har problem.. sjukt irriterande men inte nog för att jag ska nedgradera ännu, trivs så bra med den! Kanske borde skriva ut mer så den rapporterar oftare så de inser?

När kraschar FF? När du väljer att skriva ut på en skrivare? I så fall vilken? Händer det på alla sidor? Lite mer info vore inte helt fel.

//Rob

Den krashar när jag trycker på print-knappen. Det hinner inte ut några sidor alls.

Den krashar också när jag väljer printo to PDF-knappen. Det händer när jag ska skriva ut bank-transaktions-sidor. Jag har också försökt att spara dem i scrapbook och skriva ut därifrån men det krashar. Jag har försökt att skriva ut den "råa" html-filen scrapbooken sparar också, samma grej.

ps. jag har bara försökt med de sidorna för det är då som det behövs.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-25 21:01
Ursprungligen av klarabara:

Den krashar när jag trycker på print-knappen. Det hinner inte ut några sidor alls.

Den krashar också när jag väljer printo to PDF-knappen. Det händer när jag ska skriva ut bank-transaktions-sidor. Jag har också försökt att spara dem i scrapbook och skriva ut därifrån men det krashar. Jag har försökt att skriva ut den "råa" html-filen scrapbooken sparar också, samma grej.

ps. jag har bara försökt med de sidorna för det är då som det behövs.

Prova med helt normala sidor. Har du många FF extentions?

Ett bra sätt att leta efter fel är att starta FF i safe-mode. Det gör man enklast genom att gå in i Terminalen och skriva det här

/Applications/Firefox.app/Contents/MacOS/firefox -safe-mode

Du kan då starta utan dina extensions och inställningar och kan testa om det fixar ditt problem. Annars så kanske det är något fel på dina skrivare.

//Rob

tack! ska pröva det när jag kommer hem till skrivaren!

Jag har nu tagit tag i det här med kraschandet och kom över tröskeln jag har för Terminalen och tro det eller ej, det fortsätter krascha.. Jag trodde det var Scrapbook som jag nu har tagit bort.. eller flashblock eller... inget! Första gången du printar i en session så går det, vill du printa igen så kraschar det, ofrånkomligt! Ibland kan du inte ens skriva ut den första gången i en ny session..

Jag har kört fast, kan det vara min installation av FF3?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 11:31

Stäng Firefox. Gå till ~/Library/Application Support/ och flytta Firefox mappen till skrivbordet.
Starta Firefox igen och se om det hjälper. Du förlorar allt som har med din gamla profil. Om det fungerar så vet du att det ligger på din gamla firefox profil och inte på firefox eller systemet.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 13:16

testa att flytta endast profil.filen till skrivbordet!
/home/*användaren*/.mozilla/firefox/profiles.ini[/B] och starta upp firefox ..
för att få tillbaka alla dina grejjer e det bara att flytta tillbaka profilfilen och svara ja på att skriva över!

Detta e i o f s på linux .. men nåt likvärdigt borde finnas för er...

Det fanns i application-support bara en mapp som hette Mozilla (inte bara men bara det som kopplade till firefox) men i den fanns bara en mapp som hette "Extensions".. Jag flyttade hela Mozilla till skrivbordet och startade på nytt, alla inställningarna fanns kvar? Lösenord och alla add-ons.. kraschade på andra utskrifts-försöket....

Grejt.. nu ser jag det här... help me.....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 13:18
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=xxxxxxxxx.default

profilfilen pekar bara på den aktiva profil-katalogen som ska användas, ren text fil

Ok.. men hur kommer det sig att jag har dubbel uppsättning av places i finder nu?

eh... ok...jag ringer apple istället...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 13:22

jag vet inte .. finder e ju inte så himla kalasbra som filBrowser heller

hm.. det där känns som en helt annan diskussion..jag ominstallerade FF3 och provade just igen.

Först cmd+p funkar.. andra..programmet badbollar och måste tvångsavslutas.. detta sker inte i Safari..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 15:45

kör utskrifterna i safari då -- och lämna FF3 till annat?
- jag använde helst opera, får du ev samma fel där .. e ju högstkompatibel med ff3 i de flesta fall

Det som är dumt med det är tyvärr att jag trivs bra med FF i övrigt och använder den till allt och när jag hittar något som kan vara användbart till mina projekt så printar jag det till pdf, så lite omständigt att varje gång öppna safari istället. Alternativet skulle vara då att byta helt o hållet till Safari eller så..

Vilket inte känns så kul med tanke på att man inte kan modifiera den som man kan med FF o add-ons..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 18:17

Vad jag tycker är konstigt är att du inte hittar Firefox mappen i ~/Library/Application Support/ mappen. Det är för övrigt din HEM mapp och inte systemets Library mapp. Det är vad ~/ står för.

//Rob

Ahhh.. det visste inte jag..! Jag var visst inne i fel mapp... men nu verkar det ju som om det skulle hjälpa.. inte ens en clean copy kunde få det att funka? Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 19:00

Clean copy av vaddå? Prova att göra som jag skrev tidigare. Men med rätt mapp nu.

//Rob

Jag ominstallerade hela FF3 och det fungerade inte bättre. Nu har jag dragit profil-filen till skrivbordet och det fungerade inte heller. Firefox nu inte vill öppna en till kopia då det redan finns en öppen, fast den ser då inte jag..

Om du har en teori om varför jag fått dubbel uppsättning av Places i sidofältet i Finder så får du gärna dela med dig, Apple visste inte alls.. De är även dubbla i min "recent-stack" i dockan...

Mycket tacksam för hjälp..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-07 20:50

Svårt att säga. Om du höger klickar på en fil ser du programmen dubbelt under öppne med menyn?

Vad gäller firefox flytta hela mappen och inte endast din profil. Det finns ett annat sätt om det inte skulle fungera.

//Rob

Hela menyn har nu fått dubbel uppsättning igen..funderar på om jag kan återställa det hela med time-machine utan att förlora annan data?

Edit. Nä, det finns inte ett spår av vad min finder såg ut som innan..allt är precis som nu även om jag går tillbaka i veckor.. Firefox existerade aldrig heller.

Kanske är bäst att installera om Osx helt o hållet?

Senast redigerat 2009-05-07 21:55
  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-08 09:36

Jag försöker att hjälpa dig men jag måste veta vad som är fel. Om du gör något extra hjälper inte precis. Har du dubbla program i öppna med menyn när du höger klickar på en fil eller inte.

Installera om systemet kommer inte att hjälpa om du inte samtidigt formatetar om disken och struntar att installera backupen från din hem mapp.

//Rob

Jag försöker tala om vad det är som händer men jag tror vi talar förbi varandra..sorry, blir lite orolig när sånt här händer, var mer van vid knas på min pc.....

Gjorde nu en skärmdump, är det så här du menar? Isåfall, nej..det verkar jag inte ha..

Startade om för att se om det blev dubbelt i sidofältet i finder men..det blev det inte? Förra gången jag startade om så kom allt tillbaka igen.. I

går så var också min inställning att visa mappar högst och sen filerna i kolumnvy (nåt hack jag gjorde...) borta. Men nu efter omstarten är det tillbaka igen... Jag kollar i Time-Machine och nu är Firefox tillbaka igen? Finder-sidebar ser ut som vanligt, det är som om gårdagen inte var på riktigt...? För att traversera KamratPosten, Är det här normalt?

Prövar att återställa FF som det var då..annars installerar jag om o återkommer.

Tack för tålamodet...

Ok. Jag har nu gått till ~/Library/Application Support/ och flyttat hela mappen Firefox till skrivbordet medan Firefox var avstängt. Startade sedan Firefox och försökte printa. Gick bra, gör om det hela och det tvångsavslutas och det kommer upp den vanliga Crashreport-grejen....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-08 12:00

Du får nog googla upp firefox och printtrassel, kan ju inte bara vara du som är berörd tycker man!

\\ Allt det bästa!

Bevaka tråden