Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databas för mac och pc

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Sitter på ett litet företag och 2 av 3 sitter på mac.
Idag skulle vi behöva en databas, ett kundregister helt enkelt.
Men en del sitter på PC och en del mac, va inne på bento men det verkar som att man inte kan köra de på PC.

Någon som har ett tips på någon enkel databas som man kan köra på båda operativen?

Tack på förhand!!

FileMaker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-07 08:32

+1 på filemaker, finns även färdiga mallar för det mesta, och grym hjälp på bla detta forum om filemaker

Det finns inget mindre program som inte tar så mycket utrymme och prestanda?
Eftersom vi kommer behöva 1% av vad filemaker kan så känns de dyrt och meningslöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-07 08:43

Någon online lösning kanske, måste dock ha tillgång till nätet, men å andra sidan har man tillgång till det varifrån som helst.

Kanske Highrise?

De verkade vara en bra lösning absolut, men på ett 2 år skulle de kosta de dubbla för oss än vad filemaker kostar idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-07 08:54

Hur ska det användas?
Är det ett "ordersystem" för många kunder?
Eller är det ett CRM system för få?
eller kanske bara ett sätt att hålla koll på de man vill jobba med och jobbar med?

Hur många kontakter?
Hur många transaktioner?
Behövs projektplanering?

Vad arbetar ni med/Vad säljer ni?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-05-07 09:10

Filemaker kan publicera databaser över nätverket. Dessa databaser kan nås och användas genom en webbläsare. Det behövs därför bara en Filemakerlicens för att serva tio (har jag för mig att det är) användare via nätverket. För enkla saker som kundregister funkar det kanon.

LAMP på en separat server (en gammal PC) med en fri tillämpning ur PHP arkivet?

Det behöver inte vara en gammal PC, en gammal Mac (kanske en G4?) duger lika bra....

Hmm, jag tror att vi får sikta på filemaker iaf.
Känns säkrast ifall expansion av användare och mängden data.

Stort tack för hjälpen till er alla!!

Pierre

Vill du också ha en hög imponeringsfaktor och en snygg liten server som lyser grönt så har jag en Cobalt Cube 2 till salu. Den har gått hos mig i flera år dygnet runt utan problem och klarar säkert av flera år till.

Tack snälla! Men jag ser inte behovet

Har köpt Filemaker pro nu!
GALET BRA!!!

1
Bevaka tråden