Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Small Stone Phaser som VST?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon hittat en VST phaser som låter som den gamla small stone pedalen? Jag har googlat mig gul och blå och provat säkert 8 olika phaserpluggar, närmast kom en gratis guitarrack (SimulAnalog Gsuite) där Maestro PS-1 emuleras - den är ganska lik, men ändå hästlängder efter vad jag letar efter.
Soundtoys gör en plugin som emulerar small stone, men den finns inte som VST, så de e no-go.

Några tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-17 18:57

Nomad Phaser tycker jag påminner om Smallstone, men den har du kanske provat?

http://www.nomadfactory.com/support/qa/free_bundle.html

Jo, nu har jag provat den också, och visst, den låter helt ok, men inte smallstone. Nomaden la liksom bara till en ihålig resonanston ovanpå originalljudet istället för att ta tag i det och vända det som man lägger en katt på rygg

Om det ska låta precis som en Small Stone, varför köper du inte en riktigt Small Stone och skippar VST-köret då? De har flera sorter på JAM.

Därför att det inte precis är lättjobbat att applicera en riktig smallstone på ljud i digital domän, dessutom är dom bra på att brusa och klipper lätt. (Jag lånar encores just nu)
En sån liten krets kan ju inte vara omöjlig att emulera digitalt tycker jag?
En annan fördel är ju att man kan ha 5st vst till priset av en...

Hmmm, nu när jag lyssnar lite på originalet, så är den egentligen inte så mycket phaser, men mer ett bandpass filtersvep och en enkel phaser i synk med en LFO.

Ingen som har provat at skapa den effekten själv?

Ingen har väl missat hur originalet låter? Phasertest Smallstone Stråkisen är "Stringer", en vsti med fula voicekills och dåliga loopar, men bra grundljud.

Senast redigerat 2007-09-17 22:51
Ursprungligen av charliecrash:

Ingen har väl missat hur originalet låter? Phasertest Smallstone Stråkisen är "Stringer", en vsti med fula voicekills och dåliga loopar, men bra grundljud.

Snyggt!

Korgmodellen längre ner i tråden låter också bra, men kanske lite "för" bra.
Stonen ger en känsla av trä, medan Korgphasern ger en känsla av trä med ett tunt lager plastlack över.

En något ovetenskaplig analys men det var den association jag fick ...

  • Medlem
  • 2008-12-19 17:22
Ursprungligen av charliecrash:

Hmmm, nu när jag lyssnar lite på originalet, så är den egentligen inte så mycket phaser, men mer ett bandpass filtersvep och en enkel phaser i synk med en LFO.

Ingen som har provat at skapa den effekten själv?

Ingen har väl missat hur originalet låter? Phasertest Smallstone Stråkisen är "Stringer", en vsti med fula voicekills och dåliga loopar, men bra grundljud.

Får Scarfacevibbar av den snutten

charliecrash!!!

Jag körde en Solina-sampling (http://www.dse.nl/~rbos/solina/index.html) (Modulation demonstration)

... genom TVÅ seriekopplingar av phasern som finns i Audiomulch (som är gratis att ladda ner och fungerar iaf i en månad). Jag tycker själv att jag lyckades få samma djup och värme som finns i Small-Stonen.

Jag har ägt både en Small Stone (Mk II från 1977) samt en Logan String Melody II och använt dessa i kombination, så jag har väl en någorlunda bra referens.

mvh Anders

Jag menar alltså att jag använde två stycken Phasers i seriekoppling och därefter ett delay.

Jag kom riktigt nära den underbara kombinationen Logan String Melody + Small Stone + Bandeko (Sony TC-366 med några extra kablar för ekoeffekt).

mvh Anders

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-17 23:04

Jag tycker phasern i nordmodular kan låta väldigt smallstone...Mårre hade en demo i den här tråden förut, men den verkar vara nere nu:

http://www.99.se/ovriga-instrument/131384-foer-er-med-eminenthysteri.html

Hur mår eminenten föressten?

Jodå, eminenten ensembl'ar fint På tal om den så har jag laddat hem allt jag har kunnat hitta av stringers och solinaemulatorer - ingen av dom emulerade håller måttet, bara samplingar funkar.

Här är ett exempel med samma demo genom en Korg MDE-X multieffekt VST i Deep Phaser läge.
Faktiskt inte helt pissnödigt: Phasertest MDE-X

Orkar inte göra en helt ny tråd för detta, så ni får tåla lite OT eller slå på mig

Är det nån som vet vilken spänning man törs peta in i smallstone-originalet? Jag har sökt på de trafon som stod på skylten bredvid miniteleuttaget "Mascot 741/9 eller 747/9" och hittar nada - men det står inget om volt eller ac/dc eller polaritet på pedalen heller
Anyone?

små stenar

Senast redigerat 2007-09-30 13:27
Ursprungligen av ACID LIZARD:

Jag vill ha allt

Hittade lite info om trafon som ska passa till stenen.
DC, Tip positive, 9V, 100mA
Så jag förstår att folk bränner deras pedaler när uttaget så jäkla missvisande är märkt "AC".
Nu är bara frågan: Hur välbalanserad måste den DC'n vara för att inte få brum i eländet?
Ju mer fin batterilik DC man ska ha ju dyrare trafo.

Kom och tänka på en gammal plugg som jag tycker låter jättebra.
Timeworks Phazer 88 Detta är en plugg jag saknar till macen.
Vet inte om den låter som Small Stone dock. Har inte hört den...

Sidan är ordentligt ouppdaterad. "Compatible with - Digi001"

http://www.sonictimeworks.com/p_phazermodel88.php

Om dom lagt ner, är pluggarna fria att ladda ner då?

Enda jag kan komma på så här på rak arm är varken gratis eller fungerar som fristående VST utan är till UAD och heter Nigel. (iofs mer än en phaser, men det ingår en som enligt UAD ska leva upp till orginalet)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-04 15:02

Gratis - Kjaerhus Classic Phaser:
"The Classic Phaser emulates analog phasers from the 70’s and 80’s. These vintage phasers got their characteristic sound from the analog phase shifting filters used, unlike the delay lines used in most modern digital phasers. To get a deeper and fatter phasing effect, more filter stages were cascaded. The Classic Phaser works just like an analog phaser, and with selectable filter stages from 4 to 12, it can resemble anything from phaser pedals to expensive studio phasers from that time period."
http://www.kjaerhusaudio.com/classic-phaser.php

Small Stone VST

Hej!

Hur gick det till slut? Hittade du någon VST som låter Small stone?

Hursomhelst, om du inte känner till det så har Audio Damage gjort en VST av en Mutron Phaser, Phase Two heter den. På hemsidan finns ljudexempel där de jämför VSTn med originalet. Nu låter väl originalet annorlunda jämfört med en Small stone, men den kan väl ändå komma ganska nära.

Sedan såg jag att det finns en Small Stone-emulering för Reaktor, Kleinstein, som ingår i en Eminent 310 emulering. Har inte Reaktor själv, men lyssnar man på ljudexemplet så låter den oerhört övertygande.

Vad tyckte du om Timeworks-phasern förresten?

mvh Anders

1
Bevaka tråden