Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få Remote Install att fungera mellan mini och Powerbook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker installera om Leopard på Powerbooken via Remote Install. Kan inte göra det via FW då jag inte har någon FW800>FW400-adapter än..

Minin är en '09 på 2.26GHz, 4GB
Powerbooken är en 12" G4 på 1.5GHz och 1.25GB.
Har OS X Leopard 10.5.6 installerat på båda.

Såhär gör jag:

Mountar leopard-skivan på minin
Startar Remote Install
Klickar mig igenom stegen och väljer Ethernet
Minin börjar vänta på att en annan dator ska ansluta för att använda installationsskivan

Sedan startar jag Remote Install på Powerbooken. Där säger den att någon dator med installationsskiva inte kan hittas. Saken är den att programmet inte ser likadant ut som på minin.

Har provat att starta om Powerbooken och hålla nere alt-knappen för att välja startskiva (där även nätverket SKA komma upp), men den enda skivan som kommer upp är datorns egen, och jag kan bara boota in i det befintliga systemet.

Vad gör jag för fel?

Första bilden visar hur programmet ser ut på minin, och andra visar hur det ser ut på Powerbooken.

För att förtydliga, om ni tittar på bilden så ser ni att det finns fler alternativ förutom "Macintosh HD" där. Detta är alltså inte fallet när jag försöker göra detta på Powerbooken, utan där kommer ENDAST "Macintosh HD" upp..

Sak samma, jag löste det genom att installera via en FW-hårddisk.

  • Medlem
  • 2009-05-06 09:24

Nu har det ju i för sig löst sig, men kan det vara så att du kopplat
ihop datorerna direkt mot varandra med en näteverkskabel? (dvs utan switch eller hub)

Oftast måste man ha en korskopplad nätverskabel för att koppla ihop två datorer direkt mot varandra. Har man inte det så behöver man en switch.

/P

Alla mac'ar sedan rätt många år tillbaka ställer själv om mellan korsat och inte så de ska inte va nåt problem..

  • Medlem
  • 2009-05-06 11:00

Då så... Jag var inte säker på att så var fallet, men då har vi rett ut det också!

  • Medlem
  • 2009-05-06 11:04

Och för dom som undrar vilka datorer som kräver/inte kräver en korsad kabel så finns
listan här:

http://support.apple.com/kb/HT2274

1
Bevaka tråden