Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Safari släppt

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-04-14 22:41

Vad skiljer v71 och v73???
Skall man bry sig eller är det ungefär skit samma???

Sitter nämligen och når maffe efter att v71 löst mycket av det som jag inte pallade på v62 (men älskade resten - hejja safari!!!)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-14 23:20

Vissa sidor har oändligt stor teckenstorlek. Någon annan med samma problem?

  • Medlem
  • 2003-04-14 23:28

tobot: Jag har samma problem här, plus en hög med andra problem. Har kastat iväg mina inställningsfiler, hämtat den igen, men inget har funkat. Hämtade den senaste versionen av camino och använder den istället nu...

Nyaste versionen av Safari funkar ju prima ballerina! Det första problemet när jag uppgraderade var att programmet kraschade så fort jag startade det. Men efter att jag tagit bort mappen "Safari" i /users/library (slängt inställningarna) så funkar det som smort!

Det har inte kraschat en enda gång hittills. Tabbarna var mycket efterlängtade likaså "auto-fill"-funktionen. Men det som jag nog uppskattar mest av allt är att för en gång skull är den satans teckenutjämningen avstängd så man kan läsa som folk!

I tidigare Safari-versioner har ju teckenutjämningen varit på hela tiden, vilket lett till att jag bara fått ont i ögonen när jag läser. Pga detta bytte jag till Camino. Men nu när detta är avstängt så kör jag återigen Safari. För min del har nog Safari nu alla de funktioner som jag behöver och önskar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
... Nu återstår det därför att använda IE.

Mycket underligt egentligen att IE är den första webläsaren många tänker på som ett alternativ till Safari. Varför talas det så lite om Camino?

Visst är den snabb. Hos mig är det rätt så dött lopp mellan Safari och senaste Nattliga bygget av Camino. Pinkerton sa dock att den är "slö" nu, men skall bli snabbare när flytten till Moz 1.4 är klar.

Sen känns Camino mer "Mac OS X" än Safari.
Knappikonerna är det bara att byta ut om man tycker dom stinker.

Har Camino som förstahandsval nu. Rendrerar sidorna mycket bättre än Safari.

Ohh... Du kan ha en "bookmarklet" som fixar Autofyll på Camino... Liten workaround

http://efritz.net/AutoFillTake3.html

Men visst är det skoj med så många browsers på X?

IE, Mozilla, Netscape, Camino, Safari, iCab, Opera, Phoneix (kan bli en stor hit), Omniweb (som nu kommer använda sig av Apples WebCore, kan bli en killer), WDesk, AOL Client..

Och sen XWin baserade browsers, och textbaserade... Nu vill jag bara att IE6 för X skall komma.. Till skillnad från alla andra här så tror jag MBU kan hitta på något riktigt skoj med den, om den någonsin kommer...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Mycket underligt egentligen att IE är den första webläsaren många tänker på som ett alternativ till Safari. Varför talas det så lite om Camino?

Kan upplysa er om att konvergering till IE var kortvarig. Slängde den gamla prefs-filen, och nu funkar den nya Safariversionen som en dröm.

Har inget bra svar på din fråga. Men du har nog rätt i att Camino är att föredra framför IE. Den känns definitivt mer lik Safari.

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Mycket underligt egentligen att IE är den första webläsaren många tänker på som ett alternativ till Safari. Varför talas det så lite om Camino?

Fattar inte heller det? Camino, Phoniex och till ochmed senaste Mozilla (1.4a) är ju milsvida bättre på allting än IE som den är nu.

  • Medlem
  • 2003-04-15 01:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Vissa sidor har oändligt stor teckenstorlek. Någon annan med samma problem?

Lyckades lösa det nu, genom att ta bort ALLA filer i både ~/Library och /Library som heter något med safari. Kan vara bra att ha backup på, eller spara, ~/Library/Safari/Bookmarks.plist innan du gör det...

Antar att jag missade någon fil första gången jag röjde...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dick Different
Äntligen AutoFill och tabbed browsing, god natt Camino.

Inte så länge jag inte kan öppna www.gon.nu/forum eller ladda hem prylar från FTP i Safari.

Camino äger på dessa områden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Inte så länge jag inte kan ... ladda hem prylar från FTP i Safari.

Camino äger på dessa områden.

efter att du skrivit in din ftp länk, titta på skrivbordet. ftp://ftp.ea.com/pub/easports

Flash-filmer får visst Safari på knä ibland.

Testa gå in på http://www.gulasidorna.se och kör runt lite i menyerna när sidan laddat klart. Dubbla G4-processorer verkar kvitta. SEEEGT!

Det kanske inte bara är Safaris fel?

Jag börjar tröttna på segheten i detta operativsystem...:(

(plus att jag ibland får textmarkeringssymbolen fast muspekarem är över en knapp eller en scroll-list etc...)

(Märkte nu att det blev segast när det var två "Billinge" reklam-rutor igång samtidigt, vilket inte är alltid)

Senast redigerat 2003-04-16 15:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Jag börjar tröttna på segheten i detta operativsystem...:(

Vad pratar du om? Skulle Safari's eventuella seghet ha något med Mac OS X att göra? För mig (TiBook 667) går det hur bra som helst, även med två billinge-reklamer uppe.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Vad pratar du om? Skulle Safari's eventuella seghet ha något med Mac OS X att göra? För mig (TiBook 667) går det hur bra som helst, även med två billinge-reklamer uppe.

Ciryon

Safari körs väl i Mac OS X?

Om det går smidigt på din TiBook 667 men inte på en Dual G4 533 MHz så misstänker jag att det här med vad som är går fort och långsamt är mycket mer subjektivt än vad jag någonsin kunde ana. Eller så är det bara kassa drivisar för Ge force 2 MX kort i OS X. Vad är det för grafikkort i din TiBook? Kan du t ex scrolla mjukt även med 2 Billinge reklamer uppe?

(Det är absolut inte oanvändbart segt. Bara störigt segt.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Flash-filmer får visst Safari på knä ibland.

Testa gå in på http://www.gulasidorna.se och kör runt lite i menyerna när sidan laddat klart. Dubbla G4-processorer verkar kvitta. SEEEGT!

Inte på en "antik" burk som Blåvit G3/300, det flyter på hur bra som helst här.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dick Different
Inte på en "antik" burk som Blåvit G3/300, det flyter på hur bra som helst här.

Intressant.
Den enda förklaring jag kan se är att vi har olika bedömning för vad som "flyter" och inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Safari körs väl i Mac OS X?

Om det går smidigt på din TiBook 667 men inte på en Dual G4 533 MHz så misstänker jag att det här med vad som är går fort och långsamt är mycket mer subjektivt än vad jag någonsin kunde ana. Eller så är det bara kassa drivisar för Ge force 2 MX kort i OS X. Vad är det för grafikkort i din TiBook? Kan du t ex scrolla mjukt även med 2 Billinge reklamer uppe?

(Det är absolut inte oanvändbart segt. Bara störigt segt.)

Ja, drivrutinerna är skit för Geforce 2 MX i OS X tyvärr.

Annars vet jag inte om det är så segt (G4/400 AGP).. Jämnfört med vad? Och antar att du menar GUI:et?

En sak som jag råkade ut för i beta 1 finns kvar i beta 2, dvs. att enstaka gånger så får Safari fnatt och backar ända till den sida som jag öppnade först - inte så kul men som sagt - bra kan bara bli bättre. Förmodar att jag inte är ensamen att ha råkat ut för detta?

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Ja, drivrutinerna är skit för Geforce 2 MX i OS X tyvärr.

Annars vet jag inte om det är så segt (G4/400 AGP).. Jämnfört med vad? Och antar att du menar GUI:et?

Ja, jag menar i GUI:et.
Det är ibland alldeles för seg scroll för att vara en 867 MHz G4, tycker jag.

Påtal om grafikkortsdrivisar. Är det bara jag som verkar ha snabbare acceleration på övre halvan av skärmen?
Tycker det är lite mysko.

Testa ta fram "Om denna Mac"-fönstret under äpple-menyn. Ta tag i fönstret och dra det fram och tillbaka (vågrät) på övre halvan av skärmen. Gör sen detsamma på den undre halvan. Viss skillnad, eller hur? För mig i alla fall...

Fortfarande fungerar MSIE5.2 bättre på adresser som kör MS-baserade lösningar. T ex www.hkr.se, som bara visar två bilder i safari, ingen text alls. En del andra ställen med frames funkar inte heller så bra i Safari, t ex sådana som använder MySQL och frames.

Jag upplever att nya Safari fungerar lite sämre med FSB internetbank. Det går att logga in och göra flera saker, men om man t.ex. vill lägga till en ny mottagare för överföringar så får man tekniskt fel varje gång. Synd att måste dra igång IE för en sån sak (i IE fungerar det precis som det ska).

I övrigt kan jag bara hålla med om att Camino fortfarande är en höjdarläsare som många nog missar tyvärr. Just nu är det nog dött lopp i mina ögon mellan dessa webbläsare, Camino är bättre på vissa grejer, Safari på andra. Båda är riktigt snabba.

Camino har trevliga funktion för den som skriver mycket text, t.ex. att det går att ta ångra om man råkat radera text i ett formulär.

Bevaka tråden