Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför man skall vara snäll när man ställer frågor

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan

Jag har lagt märke till att många av de som ställer frågor på 99Mac varken är artiga eller hjälpsamma eller lägger någon större tid på att ta med den information som behövs i sin fråga för att det skall bli så lätt som möjligt för den som vill hjälpa till och svara. Samtidigt kräver de att andra skall hjälpa dem. Är jag den enda som tycker det är så och att detta är lite bakvänt, så får ni förstås protestera.

Men här kommer en väldans rolig illustration hur det kan gå när nybörjare inte är snälla mot IRC veterans:

http://www.qdb.us/32511

(Feeks) Hey can anyone help me I've been building a computer?
(@Wabz) Whats up?
(Feeks) Well i built it but it wont turn on
(@Wabz) Is the PSU connected to the board and harddrive etc
(Feeks) Yeah I'm not fucking stupid
(@Wabz) lol ok then, can you hear the fan on the PSU?
(Feeks) Yeah so it's turned on ya fucking muppet
(@Wabz) Fair enough then
(@Wabz) There should be a little red switch on the back of the PSU saying 240
(Feeks) Yeah man
(Feeks) ??? Hurry up some of us dont have all day
(@Wabz) OK OK lol push it over so it says 115 and you'll get more power going to the board
(Feeks) Then Plug it in?
(@Wabz) Yeah
(KLine) hehe
@Wabz puts his fingers in his ears
(Feeks) You fucking bastard you blew it up
(@Wabz) No i told you how to blow it up
(@Wabz) You blew it up
(Feeks) Fucker!!
(@Wabz) !kb Feeks
—› mode: (Wanda) sets (+b *!*@host213-122-140-17.in-addr.btopenworld.com)
Comment: Why n00bs should be nice to IRC vetrans

Sååå klockrent! hahaha

Haha, den var jäkligt bra... Tycker dock man måste ha lite förståelse med folk som inte förstår bättre, forumet finns till för att hjälpa och bli hjälpt (Svenska ).

Tycker det finns både taskiga "experter" och taskiga nybörjare, men så länge vi lyckas hålla en trevlig stämning och ton här på forumet så ska det nog gå vägen

Håller med! T.ex så var Sweclockers i samma anda som 99mac är nu, alltså trevligt :). Men nu så har det mer eller mindre spårat ut, för många som kommer in o ställer en otrevligt formulerad fråga om nånting som dom behöver hjälp med och så spårar det ur....

Men man får ju hoppas att 99mac behåller denna niceiga attityd!

Ursprungligen av Taz_1999:

...eller lägger någon större tid på att ta med den information som behövs i sin fråga för att det skall bli så lätt som möjligt för den som vill hjälpa till och svara. Samtidigt kräver de att andra skall hjälpa dem. Är jag den enda som tycker det är så och att detta är lite bakvänt, så får ni förstås protestera

Nej, du är inte ensam. Jag håller med om att det ofta lämnas för lite bakgrundsinformation, t.ex vilka åtgärder de redan har provat, eller vilka program de redan har testat, eller vilken datormodell det gäller... osv

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-20 22:04

Men går det inte att göra mallar?

Yes!!

Yes, vad menar du?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 17:59
Ursprungligen av Taz_1999:

Yes, vad menar du?

T. ex. kryssrutor där man bockar i vilken maskin, vilken version o.s.v för att slutligen skriva in sin fråga. Maskin och apps. kan ju ligga färdigt i sk. användarprofiler, alt. med rullister eller liknande om man har flera maskiner eller med olika apps.

Yes!!:)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-05 23:00
Ursprungligen av Yes:

T. ex. kryssrutor där man bockar i vilken maskin, vilken version o.s.v för att slutligen skriva in sin fråga. Maskin och apps. kan ju ligga färdigt i sk. användarprofiler, alt. med rullister eller liknande om man har flera maskiner eller med olika apps.

Yes!!:)

På många forum kan man skriva i signaturen vad man kör för system och setup. Kanske något som kan införas på 99.se?

Jag håller även med Taz om att attityden bland vissa oftast nya medlemmar kan vara väldigt tråkig.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-02-20 23:09

Folk verkar i allmänhet ha problem med hur de ska uttrycka sig i skrift nu för tiden. Resultatet av "den nya skolan"? När jag var ansvarig för hemsida och mail för klubben, fick jag en del roliga mail i stil med: "vad kostar det" och sedan stod det inget mer. Inte ett hej, inte ett mvh, inte ens ett frågetecken. Den typen av mail "råkade" jag glömma att svara på några dagar. Sedan svarade jag på samma vis. Barnsligt, kan tyckas, men ärligt talat; lite respekt kan man väl offra sig att visa? Sedan kanske man inte behöver lura någon att spränga sin dator, även om det nu råkar vara en sketen PC.

  • Medlem
  • 2006-02-20 23:49

Det där har hänt mig. Inte diskussionen, men spränga en PSU. Jag satte på datorn vilket följdes av pistolknall och ljusblixt. Jag har även sett en monitor gå upp i blå rök och ett grafikkort bränna. Allt tillräckligt underhållande för att det skulle vara värt det. Mer sånt.

Naturligtvis ska man vara trevlig både då man ställer frågor och då man svarar. Själv har jag blivit illa bemött en gång då jag hjälpte en frågeställare. Jag hade svarat på för enkel nivå citat "som om jag var dum" slut citat. Jag talade dock artigt om att han snarare skulle vara glad för att någon på sin fritid utan krav på ersättning ville hjälpa honom och konflikten löstes.

Vi har alla gjort vårt första inlägg någon gång och alla är inte vana vid hur man bäst skriver och formulerar sig utan är van vid hur det i tal kan gå till. Men är man bara artig tillbaka så löser det sig oftast.

Ursprungligen av stfm:

Det där har hänt mig. Inte diskussionen, men spränga en PSU. Jag satte på datorn vilket följdes av pistolknall och ljusblixt.

Jag har varit med om samma sak med en dator, dock en IBM. Den hade en vippströmbrytare på baksidan samt en tryckknapp på framsidan. Vippströmbrytaren var normalt i läge från eftersom man inte ville att den skulle få någon elektricitet alls då den inte var igång.

Då kommer jag en dag och ställer vippströmbrytaren i läge till och får genast höra samma pistolknall samt att jag runt mitt finger som jag använde har en tydlig svart sotrand med ett avtryck av vippströmbrytaren.

Datorn var helt död. Startade inte. Vi skruvade dock upp i princip hela nätaggregatet och dammsög så mycket vi kunde. Efter att ha sugit ut massor med damm så startade den dock snällt igen och har fungerat fint sedan dess.

Ursprungligen av Björn Leander:

Naturligtvis ska man vara trevlig både då man ställer frågor och då man svarar. Själv har jag blivit illa bemött en gång då jag hjälpte en frågeställare. Jag hade svarat på för enkel nivå citat "som om jag var dum" slut citat. Jag talade dock artigt om att han snarare skulle vara glad för att någon på sin fritid utan krav på ersättning ville hjälpa honom och konflikten löstes.

Man måste ju inse att andra inte kan gissa ens egen kunskapsnivå, när man postar en fråga till helt okända människor. Men vill jag tipsa om att man alltid får en bättre diskussionsnivå, om man uttrycker sig försiktigt och ödmjukt. Ibland svarar jag på någon fråga utan att kunna gissa vad frågeställaren ligger på för kunskapsnivå. Då brukar jag alltid markera att jag svarar på ett enkelt sätt, genom att skriva något i stil med "jag gissar att du redan har testat [lösningen den och den]". Det finns en massa sätt att svara på en nivå som passar den som är helt novis, utan att trampa kunnigare folk på tårna. (Jag menar inte detta som en kritik mot inlägget som jag citerar - det var säkerligen inte ditt fel att någon snarstucken människa tyckte att du svarade på fel nivå. Jag talar enbart om hur diskussioner fungerar i allmänhet.)

Sedan är det ju självklart så som det skrivs i början av tråden - man har allt att vinna på att vara artig. Kanske har nivån sänkts något i takt med att 99mac har vuxit, men i det stora hela, så tycker jag att diskussionsnivån, språket och artigheten ligger högt här, jämfört med andra forum. Det bästa sättet att behålla vår goda nivå, allteftersom fler folk strömmar till, är att föregå med gott exempel.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-21 00:56

Har hänt mig också! Min splitter nya PowerMac G4 400 MHz, inte roligt men det löste sig.

Ah. Du menar att de som driver 99Mac skall lägga lite tid (säg en dag eller två) för att yxa till de formulär som finns för att skriva inlägg, så att varje frågeställare får fylla i några saker innan inlägget accepteras? Med en möjlighet för den som svarar eller den som har något annat att dryfta kan slippa göra detsamma. Ok, jag förstår vad du menar nu. Bra ide, men inte riktigt praktiskt genomförbar tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 19:30

Det kanske rent av skulle bli så att man skulle få svara på samma frågor om man ville svara på en fråga. Det är ju bättre att de som frågar formulerar sig bättre, eller lär sig söka, för frågan är i 8 fall av 10 redan ställd, flera gånger om.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 20:59

OK, men varför fungerar det så dåligt? Icke användarvänligt?

Yes!!

Det är kanske så att alla inte vet vilken information som behövs för att frågan skall kunna besvaras korrekt.

Vad gäller kommentarerna som slängs ut ibland t.ex. "sök innan du frågar" eller något liknande, ibland kanske det är så att frågan är så nyanserad att det inte hjälper att söka?

Eller att en fråga är ganska enkel och går snabbt för någon att svara på, och att man inser att man inte orkar läsa igenom 300 inlägg som ändå kanske inte hjälper.

Sedan tror jag att dom flesta som inte är alldeles gröna söker först.

Kanske vill någon blåsa liv i en gammal diskussion men förväntar sig kanske inte att folk ska läsa alla 400 gamla inlägg.

Sedan tror jag att för många är inte 99mac bara en kunskapsdatabas utan även gemenskap, kanske ensidig, men ändå en gemenskap.

Jag kanske är ensam om detta, men jag läser allt som intresserar mig även om diskussionen varit uppe tidigare, det kan faktiskt bidra till nya infallsvinklar.

annars kanske man kan göra en wiki eller nått liknande.

Daniel

Ursprungligen av Yes:

OK, men varför fungerar det så dåligt? Icke användarvänligt?

Yes!!

Att så många ställer frågor utan att söka först? Det är nog snarare något kulturellt.

  • Medlem
  • 2006-02-21 21:43

Jag tror på lättja.

Jag håller med om att folk frågar konstigt. därför försöker vi i alla fall att förtydliga rubrikerna om de inte innehåller annat än ett enstaka ord eller på annat sätt är meningslösa.

Ursprungligen av Baron:

Jag tror på lättja.

Jag håller med om att folk frågar konstigt. därför försöker vi i alla fall att förtydliga rubrikerna om de inte innehåller annat än ett enstaka ord eller på annat sätt är meningslösa.

Ja, rekordet var väl trähatten som skrev i en tråd med elva inlägg att han "inte orkade läsa tråden", men ändå ville ha hjälp med ngt.
Han fick faktiskt svart därefter...

Vad man kanske har lite svårt för är de oerhört stingsliga typerna som skriver sitt första inlägg, gärna i en fråga som diskuterats 500 gånger förut och med en arg och irriterad ton (många utropstecken). När någon sedan påpekar att det finns gott om fina kloka fylliga matnyttiga diskussioner om detta redan som man kan hitta, bara genom att använda sökmotorn, så blir de skitarga, tycker man är taskig och skickar arga PM. Kom igen liksom...

mdlarson: Tycker nog inte din argumentation håller riktigt. Om du föreställer dig att alla gör exakt som du föreslår, dvs ingen skall behöva använda sökmotorn, för att man då riskerar att hitta "för mycket", vad får det för effekter?

Jo alla startar sin egen tråd om något som redan har diskuterats, så samma problem får inte bara en tråd utan kanske 50, 100 eller flera trådar.

Då kan du sedan föreställa dig motparten, dvs personen som sitter inne med kunskaperna som behövs för att lösa problemet, dvs experten. Skall denna skriva svaret 50, 100 eller flera gånger?

Så om du hävdar att människor är för lata för att använda sökmotorn och därför inte borde behöva göra det, så att de därmed slipper läsa 300 inlägg, så gäller ju också det omvända, de som vill svara på frågor är också lata och skall absolut inte behöva svara på samma fråga mer än en gång, så vad händer då? Du får 1 tråd med en fråga och ett svar och 49 eller 99 eller fler med samma fråga utan svar. (Om man hårddrar det lite).

Så bruset ökar ofantligt mycket och siten har inte som helst praktiskt nytta för någon.

Så med det menar jag att din ide skulle fungera finfint om allt var annorlunda. Med allt menar jag naturlagar, historien, orsak-verkans-förhållanden och tiden själv.

Allmänt råd: Använd sökmotorn innan du postar och var snäll när du ställer din fråga, gör det alltså så lätt för den som skall hjälpa dig som det bara går. Du ökar chansen att få bra hjälp och siten i sin helhet får mindre brus och blir en bättre resurs.

Själv tycker jag att vi kan skriva skojigare också, men det är min högst personliga åsikt.

Taz_1999: Jag tror nog att du missförstår, ingen del av mitt inlägg är "förslag" (utom ev. sista raden) utan snarare förklaringar på hur vissa frågor kan uppfattas som nonchalans.

Jag tycker att detta kan vara särskilt tydligt när frågeställaren inte vet vilken information som krävs för att frågan skall kunna besvaras på bästa sätt. Man kan ju inte veta mer än man vet?

Detta innebär naturligtvis inte att man skall vara oartig.

Jag anser också att det är bra att vissa frågor dyker upp flera gånger, en gammal diskussion behöver inte vara aktuell idag.

Men jag förstår att det kan vara irriterande att svara på samma fråga flera gånger.

Något som jag kan störa mig på, är att vissa besvarar likadant som föregående person. Då undrar jag om dom läst tråden eller bara vill visa att dom också kan. (Detta var lite ovidkommande.)

Daniel

Ursprungligen av Taz_1999:

Jo alla startar sin egen tråd om något som redan har diskuterats, så samma problem får inte bara en tråd utan kanske 50, 100 eller flera trådar.

Då kan du sedan föreställa dig motparten, dvs personen som sitter inne med kunskaperna som behövs för att lösa problemet, dvs experten. Skall denna skriva svaret 50, 100 eller flera gånger?

Det där gäller ju inte bara ur den svarandes synvinkel. Många gånger när jag har sökt lösningar på problem här på 99mac, så får jag ju alldeles för många svar på sökningen. Fyra trådar har startats med samma fråga, och en liten del av mitt svar finns i var och en av trådarna

Allt vore så mycket enklare om folk hade sökt från början, och fortsatt fråga om sitt problem i den tråd som redan handlade om ungefär samma sak. Som kunskapsbas så skulle forumet ha allt att vinna på om folk inte startade nya trådar om helt, eller delvis, besvarade ämnen.

Personligen skulle jag bli överlycklig om moderatorer tillrättavisade folk lite oftare när det tjatas med gamla frågor. Fast jag har naturligtvis full förståelse för om det inte finns tid till det. Det är ett ruskigt stort forum att hålla reda på.

Ok, då missförstod jag dig, tack för ditt förtydligande. Såg ingen skillnad i ditt inlägg på "jag tycker att...", respektive, "så här tror jag att man resonerar i allmänhet vilket jag personligen inte håller med om...".

Sedan finns det en Wiki på 99Mac, men vid en forumuppdatering försvann länken till den. Genom att använda hm, erhhh... sökmotorn! hittade jag denna tråd http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=91900&highlight=wiki som hänvisar till 99Mac Wiki på denna adress: http://www.99mac.se/wiki/index.php/Huvudsida

Men min ursprungliga poäng är mera åt det hållet att en nybörjare till frågeställare ställer en fråga efter att ha tillbringat någon timme eller två med problemsökning. Under den tiden har han provat ett antal olika saker. Han lägger en hel minut på att skriva sin fråga, utelämnar info om vad han provat, och när någon föreslår ett par saker blir han arg eller irriterad och säger att det har han redan testat. Det är slöseri med tid för den som svarar, och det är det jag vänder mig emot. Vill man få hjälp anser jag att man har ett eget ansvar att underlätta för den som vill hjälpa till, i det ingår att berätta lite mera om vad man provat, inte provat och vad problemet är. Att skriva en fråga om ett problem man har bör alltså ta åtminstone några minuter.

Senast redigerat 2006-02-23 10:39
Ursprungligen av Taz_1999:

Men min ursprungliga poäng är mera åt det hållet att en nybörjare till frågeställare ställer en fråga efter att ha tillbringat någon timme eller två med problemsökning. Under den tiden har han provat ett antal olika saker. Han lägger en hel minut på att skriva sin fråga, utelämnar info om vad han provat, och när någon föreslår ett par saker blir han arg eller irriterad och säger att det har han redan testat. Det är slöseri med tid för den som svarar, och det är det jag vänder mig emot. Vill man få hjälp anser jag att man har ett eget ansvar att underlätta för den som vill hjälpa till, i det ingår att berätta lite mera om vad man provat, inte provat och vad problemet är. Att skriva en fråga om ett problem man hör bör alltså ta åtministone några minuter.

Helt rätt! Det borde kanske finnas någon slags påminnelse när man gör inlägg över vilken information som är viktig att ta med. Alla tänker nog inte efter före, så att säga. Om någon skulle bli arg när man försöker hjälpa till är det bara att strunta i dom. Är dom otrevliga förtjänar dom ingen hjälp. Sedan tror jag att detta är ett medium som lätt skapar missförstånd om man inte är väldigt tydlig. Vissa kanske bara blir frustrerade och inte utrycker sig så bra i skrift. Det är inte min mening att släta över det hela, bara min åsikt.

Hur kommer det sig att inte wikin finns med på framsidan, någon? Det borde vara en stor länk. Jag fattar inte, jag har kollat inläggen flera gånger om dagen i snart tre år, hur har jag missat detta?

Ha de gött!
Daniel

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-02-24 19:37
Ursprungligen av Taz_1999:

Sedan finns det en Wiki på 99Mac, men vid en forumuppdatering försvann länken till den. Genom att använda hm, erhhh... sökmotorn! hittade jag denna tråd http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=91900&highlight=wiki som hänvisar till 99Mac Wiki på denna adress: http://www.99mac.se/wiki/index.php/Huvudsida

När jag skrev inlägget som du hänvisar till ovan, använde även jag sökmortor och sökte på skivbehörigheter, och fick fram bla denna tråd http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=79965&highlight=skivbeh%F6righeter där jag sedan tidigare viste att det fanns en länk till Wikin. Så sökmortorn kan ju användas på flera sätt, och inte bara till att söka på det som man vill veta.

Den där tjôt-tråden i början påminner om den där en kille lurades att bryta sig in på sin egen dator och radera sin egen hårddisk. Precis som ovan så bad han om det. Om man inte ber om hjälp utan kräver total hängivenhet åt ens illa formulerade fråga så är man en social trafikolycka och kan inte förvänta sig annat än att bli bannad illa kvickt. Dessutom riskerar man att bli citerad överallt som dåligt exempel.

En av de skojigaste gratis-support-krävarna var på forumet för iPodLinux. Tydligen hade han fått något problem med sin iPod när han installerade, och hävde ur sig oförskämdheter och hotade med stämningar. Och när han vänligt upplystes om att det tydligt står att man installerar på egen risk så ville han inte förstå. Jag skrattade högt åt denna stora underhållning. Ingen tyckte synd om honom. Synd att han blev bannad, för han var underhållande, som Fleksnes eller Kurt Olsson ungefär.
Visst är det märkligt med individer som inte har en susning om hänsyn och trevlig ton.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-24 15:21

Om man inte vill vara snäll när man ställer frågor kan man ju knappast förvänta sig några svar (annat än de otrevliga). Det omvända kan också vara relevant: vill man inte vara snäll när man svarar så kan man helt sonika låta bli att svara överhuvudtaget. Det är ju inte någon som tvingar en att svara på frågor som ställts hundra gånger förr (om man nu upplever det som störande och stötande). Jag har svårt att se ett problem här överhuvudtaget.

PJW: Du har helt rätt, utom i din sista mening "Jag har svårt att se ett problem här överhuvudtaget". Det finns ju ingen spärr som gör att de där otrevliga typerna ställer eller svarar på frågor, alltså hittar man på ett forum som detta gott om inlägg som inte tillför något, men som det kostar en del tid och en hel del "trevlighetspoäng", varje gång de läses av andra användare. DET är problemet.

Bevaka tråden