Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min externa hårddisk byter namn automatiskt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-09-29 09:40

Jag har döpt min externa hårddisk till 'Extern', men problemet är att den ibland döper om sig till Extern 1 eller Extern 2, vad beror det på? Väldigt irriterande då jag delar ut hårddisken på nätverket, och måste ändra genvägar och annat för att det ska fungera. När det sker så försvinner även "utdelningen," jag måste alltså gå in i "Visa info" och kryssa för Dela ut igen. Jag kör Leopard.

Någon som har förslag?

Edit: Det är alltså inte namnet man ser som ändras, utan namnet på nätverket eller vad man ska säga, jag ser det när jag bläddrar på nätverket. Inte i Leopard alltså.

Senast redigerat 2008-09-29 09:55
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-29 19:04

Jag råkade också ut för detta en period. Det visade sig att Mac OS lägger upp ett "alias" någonstans som har samma namn som orginalet. Om nu disken inte avmonteras på på rätt sätt så blir aliaset kvar. När man sedan återmonterar disken så lägger Mac OS upp ett nytt alias, men eftersom namnet redan är upptaget av det kvarvarande aliaset så läggs det till en siffra.
Lösningen är att leta rätt på aliaset och ta bort det. Tyvärr kommer jag inte ihåg var det låg mer än att det var något om "recent".

Nu drabbades jag också av detta. Någon som har en lösning? Sjukt jobbigt att scanna om allt med PLEX hela tiden.

En väldigt enkel lösning på problemet är att starta om datorn.

Ursprungligen av ztaafen:

En väldigt enkel lösning på problemet är att starta om datorn.

Låter som en lösning för PC användare. Hur ska en omstart hjälpa mig att får tillbaka rätt alias på min externa hårddisk?

För att då blir aliaset avmonterat..?

Nu startade jag om datorn och hårddisken har fortfarande alias "blablabla 3"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-05-04 23:19

Prova kör en reparera rättigheterna på burken & starta om. Se om det återkommer.

1
Bevaka tråden