Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac smygtittar på Apple Concept Store Stockholm

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inom kort öppnar landets första Apple Concept Store i formen av InLife på Sveavägen mitt i Stockholm. 99mac har smygtittat genom ytterdörren...

Förväntningarna är enorma när Oscar Bjers är inblandad, franska designers har ritat butiken och allt annat man har fått höra ryktesvägen. Vi låter bilderna tala för sig själva!

99mac smygtittar på Apple Concept Store

Core Computer blir Inlife

99mac besöker AppleStore Miami

- du såg bilderna först på 99mac.com -

[ 22. mars 2003, 19:07: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Senast redigerat 2003-03-31 15:30

Ser ut som om man måste ha slips och kostym på sig för att bli insläppt där.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Ser ut som om man måste ha slips och kostym på sig för att bli insläppt där.

1995 besökte jag Core för första och sista gången. Där hade alla säljare svart kostym och allt var jättedyrt.

Den nya butiken ser väl trevlig ut, men läget och inredningen - det verkar bli dyrt det här...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-23 01:01

Varför kunde de inte valt att ha affären i en närmare stad, t ex i Skåne eller något

Jag var in där i förra veckan och pratade med dem, det verkar lovande med en fullfjädrad Apple återförsäljare mitt i city, mycket kul!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tomas på MacPrat.nu:
Den nya butiken ser väl trevlig ut, men läget och inredningen - det verkar bli dyrt det här...

Min fråga är vad affärsidén är. Vad är det som man ska tjäna pengar på? Datorförsäljning? Kanske går om Apple ger dem bättre marginaler än postorder. Kringutrustning? Förbrukning? Kaffe?

Och vilka människor är det som ska komma? Företag? Hemanvändare som vill köpa en trevlig hemma-Mac för mac 15000? Lyxlirare med mycket pengar som slinker in och köper en extra diskbänks-Powerbook att ha i reserv?

Jag säger inte att det inte går, jag bara undrar. Kan de övertyga mej att komma? Och handla?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-23 10:33
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tomas på MacPrat.nu:
Den nya butiken ser väl trevlig ut, men läget och inredningen - det verkar bli dyrt det här...

Min fråga är vad affärsidén är. Vad är det som man ska tjäna pengar på? Datorförsäljning? Kanske går om Apple ger dem bättre marginaler än postorder. Kringutrustning? Förbrukning? Kaffe?

Och vilka människor är det som ska komma? Företag? Hemanvändare som vill köpa en trevlig hemma-Mac för mac 15000? Lyxlirare med mycket pengar som slinker in och köper en extra diskbänks-Powerbook att ha i reserv?

Jag säger inte att det inte går, jag bara undrar. Kan de övertyga mej att komma? Och handla?

Huvudsaken är ju att NYA kunder får upp intresset för Apple och Mac. Se butiken som ett skyltfönster. Glid in, känn på grejerna och bli förvånad att det inte är så dyrt i slutändan. Det har inte gemene man förstått. Det "ryktas" ju att Mac är svindyrt.
Du kan ju fortfarande välja var du vill köpa dina Apple-prylar.
Angående marginalerna; de HAR bättre inköpspris än postorder, annars hade det ju inte varit någon idé med butiken

Core/InLife har alltid haft bättre inköpspriser än den genomsnittlige återförsäljaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-23 11:31

Mycket spännande !

Jag hoppas på ett skribofont för mac-människorna.

Mycket bra priser, stort lager, uppriktig personal som säger

Citat:

citera:nja, du borde ta det här nätverkskortet istället. Det är billigare och fungerar precis lika bra. Ångrar du dig så kom tillbaks så byter vi till det dyrare.

Sen att skribofont gick i konkurs efter flera års underbar verksamhet är ju en annan sak. Skribofont är i min mening den bästa datoraffär jag någonsin stött på.

Så vad jag hoppas på är att det ska finnas ett ordentligt lager, ordentligt pressade priser och uppriktiga försäljare som är mer kompisar än försäljare (och på riktigt!).
Självklart bör de väl ha macs för demonstration ute i butiken, men se till att inte det blir butikens huvudpoäng. Se hur det gick för sekvencias macbutik ?
Dom hade oerhört snygg butik, i min mening, med flertalet macar uppställda på snyggt vis. Enligt mig så verkade det spricka vid personalen. Minns än idag hur jag kom dit för att köpa en MX300 (usb mus) och frågar killen som satt bakom disken:

-har ni logitech MX300 möss?
-Näe, eller vadå? Nej förresten, vi har bara iMac

Vid den här punkten blir jag helt ställd. Är killen helt borttappad eller?

-Jo, ehm .. jag är inte ute efter en dator. Jag undrar bara om ni har möss här eller om jag ska gå till den andra sekvencia-butiken 200m bort
-Vi har bara Mac ..... iMac !
-säljer ni tillbehör?
-Nej, iMac

Vid den här punkten kommer en tjej småstressad ut från lagret (eller vad det var, en dörr i bakgrunden iaf) och skyndar sig fram till mig och säger

-Ursäkta, ja - du måste gå till den andra sekvencia butiken om du är ute efter tillbehör. Vi säljer kompletta datorpaket i den här butiken.

Killen som tjatat om iMac ser ut som ett stort frågetecken och tjejen ser nästan generad ut. Killen hade precis fördubblat sin kunskap inom datorområdet

Min mening med att berätta det här är att jag hoppas på ordentligt kompetent personal som, som sagt, skall vara uppriktiga och hjälpsamma. Som en bra kompis hade varit, inte som en försäljare som går på provision skulle varit.

[ 23. mars 2003, 11:34: Meddelandet ändrat av: ivar ]

Jag tycker det är synd att de har hypat förväntningarna genom att babbla om Apple Concept Store.

Efter att ha tittat förbi och babblat lite med andra om det är det ju nästan säkert att man kommer att bli besviken.

Kan någon förklara för en okunnig vad en Apple Concept Store innebär (förutom mer publicitet tack vare pressreleasen).

Hur kommer den här butiken skilja sig mot andra butiker? Finns det andra Apple Concept Stores någonstans i världen? Kommer personalen att gå någon speciell utbildning?

Ser ut som det till slut finns en anledning att besöka hufvudstaden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Ser ut som det till slut finns en anledning att besöka hufvudstaden.

Planera lite i förväg så kan vi ju köra pubkväll när du är uppe

Citat:

Planera lite i förväg så kan vi ju köra pubkväll när du är uppe

Macpub tema: titta på vildmannen från Smålandia.

  • Medlem
  • 2003-03-24 12:33

"Look at you hacker; a pathetic creature of meat and bone. Panting and sweating as you run through my corridors. How can you challenge a perfect immortal machine?"

Shodan!

Sorgligt nog har jag bara dåliga erfarenheter av Core/InLife

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Shodan!

O yea

Citat:

Skrevs ursprungligen av thevil
Efter att ha tittat förbi och babblat lite med andra om det är det ju nästan säkert att man kommer att bli besviken.

Må så vara att det tidigare var mindre bra men dom kanske har lärt sig något om hur kunderna ska tas så ge dom en chans. Behöver ju inte bli snobbar som jobbar...

Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-28 10:35

När öppnar de?

Någon som vet om de ska ha öppningserbjudanden?

http://www.99mac.com/nyhetsbilder/inlife_web/

Länken fungerar ej. Vill gärna se hur det ser ut. Tycker att det är bra att det öppnar en butik där man kan köpa burk över disk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Arch@ngel
http://www.99mac.com/nyhetsbilder/inlife_web/

Länken fungerar ej. Vill gärna se hur det ser ut. Tycker att det är bra att det öppnar en butik där man kan köpa burk över disk.

Du måste tyvärr skriva ut hela sökvägen till index-filen för att det ska fungera. Du hittar den här; http://www.99mac.com/nyhetsbilder/inlife_web/index.htm

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Du måste tyvärr skriva ut hela sökvägen till index-filen för att det ska fungera. Du hittar den här; http://www.99mac.com/nyhetsbilder/inlife_web/index.htm

/M

Jag använde länken som startade tråden som du alldeles nyss ändrade eftersom den pekade fel. Tack ändå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Sorgligt nog har jag bara dåliga erfarenheter av Core/InLife

Du är inte ensam Daniel, även jag har bara dåliga erfarenheter av Core......Men å andra sidan är det ju inlife nu, så vi får väl hoppas att de har gått en kurs i hur företag ska bedrivas!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Må så vara att det tidigare var mindre bra men dom kanske har lärt sig något om hur kunderna ska tas så ge dom en chans. Behöver ju inte bli snobbar som jobbar...

Olle

Absolut. Hoppas verkligen att det går bra för dem. Är väl lite överkänslig för "hypade" saker bara.

Gick förbi butiken för ca en timme sedan.
Kikade in och vinkade till fundersamma personer som jobbade för fullt därinne

Jag ser fram emot detta med stor glädje!!!

/G

Hoppas det kommer bilder snart, för dom har öppnat.
Är det någon som har varit där?

Jag har varit där. Tevlig kille jag snackade med måste jag säga. De har en hemsida också. kanske inte så kul ännu.
http://www.inlife.se

Någon som har bilder på hur affären ser ut i färdigt skick ?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-20 17:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Varför kunde de inte valt att ha affären i en närmare stad, t ex i Skåne eller något

Men Skåne tillhör ju Danmark?

Jag tittade in där idag.

OK inredning, lite Apple Store-Lite, tyckte jag. Trevlig tillmötesgående personal. Möjligtvis lite för få burkar att kladda på.

Bara att önska dem lycka till!

Ja, då var invigningen avklarad!
Inte den mest hypade man har varit med om, men med trevliga värdinnor som bjöd på öl eller bubbelvatten så lossnade det så smått.
Oscar Bjers var entusiastisk i sitt invigningstal och nämnde nått om att det här ska bli deras "slagskepp". Dom skulle också kämpa för att få till nått liknande i Göteborg och Malmö också! Verkar som dom stöttar verksamheten till 100%!
Sen så skålade vi in InLife, Europas första Apple Concept Store!

Mycket fräscht!
Gör ett besök, du blir inte besviken!

Bevaka tråden