Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder kommer inte med på utskrifter

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBook Pro vill inte skriva ut bilder eller nånting annat än text. Försökte nyss skriva ut en biljett med streckkod men olyckligtvis skriver den inte ut själva streckkkoden. Vid en förhandsvisning så syns streckkoden men inte när jag väl printar...

Gäller detta när du skriver ut från alla program, eller är det bara från något visst program?

Vilka program är det och vad är det för skrivare?

Det gäller alla program (har inte kollat absolut alla) och det är inget galet med skrivaren eftersom den skriver ut allt som mina övriga macar ber den om. Det måste vara nåt galet i mina inställningar som jag inte hittar...

Ursäkta om jag är lite oförskämd nu, men att komma tillbaka efter tre månader, och bara svara på en av de motfrågor du fått... Det är ett ganska ineffektivt sätt att lösa problem...

Så jag fyller på med några fler motfrågor, så får vi se hur många månader, och hur många svar, det blir den här gången...

Operativsystemversion?
Installerat alla tillgängliga uppdateringar?
Skrivarmodell?
Provat att ta bort och lägga till skrivaren igen?
Kollat att datorn använder rätt drivrutin till skrivaren (så att det inte är någon "generic printer" eller så)?
Laddat ner och installerat senaste drivrutinerna till skrivaren?

Ursprungligen av tv-eye:

Stopp här nu! Jag har naturligtvis inte för avsikt att verka dryg eller skriva här bara för att jäklas. Jag har naturligtvis svarat efter bästa förmåga

Ja, vi förstår att du inte skriver för att jäklas. Men du måste också förstå att det är ganska frustrerande att du bara hoppar över vissa frågor. Kan man inte svara på en fråga, så är det bättre att säga det - att "det har jag inte kollat" eller "det vet jag inte" - i stället för att bara ignorera frågan.

Ursprungligen av tv-eye:

...det verkar som om det inte finns drivrutiner att ladda men jag är osäker. Jag tittade på Välj programvara och drivrutiner och om jag fattar rätt sinns det inte drivrutiner för OS X 10.5 men rätta mig gärna...

Ja, enligt den sidan så är ju drivrutinerna bara för 10.2, 10.3 och 10.4. Men det är ju svårt att veta om det bara är en dåligt uppdaterad sida, och de har missat att skriva ut 10.5 - eller om det verkligen är så att den inte funkar med 10.5

Ursprungligen av tv-eye:

...den skriver ut allt som mina övriga macar ber den om...

De andra datorerna, där skrivaren funkar - vilka operativsystem kör de?

OK, jag skäms.
10.5.7
HP psc 2500 vilket datorn säger är densamma som den kommunicerar med.

Ursprungligen av tv-eye:

HP psc 2500 vilket datorn säger är densamma som den kommunicerar med.

2,5 av 6 frågor väljer du att svara på... Mycket produktivt... Jag ställer inte frågorna för att det är kul - jag ställer frågorna för att försöka hjälpa dig.

Om du tycker att någon av frågorna är irrelevant så får du gärna säga det. Men att bara ignorera dem, så att vi måste upprepa dem... Det bidrar ju inte direkt till lusten att hjälpa till...

Snart ger jag upp, men jag ger det åtminstone en chans till...

Vill du förtydliga vad du menar med "kommunicerar med"? Vilket namn skrivaren har, och vilken drivrutin den använder, är inte nödvändigtvis samma sak... Så jag skulle gärna vilja ha svar på min femte fråga från förra inlägget (dvs vilken drivrutin du använder)
Så om du öppnar skrivarkön, och tittar under "Info", på fliken "Driver" - vad står det där?

Fjärde och sjätte frågan hade också varit intressant att få svar på, så att vi kan komma vidare - kanske mot fler motfrågor, kanske mot en lösning...

Senast redigerat 2009-08-02 16:09

Då får väl jag vara ännu mer oförskämd då och säga tt vi försöker ju ha en DIALOG här (alltså flera personer som kommunicerar med varann).

Jesper frågar om du gjort flera saker. Kan du då inte svara vad du provat, vad du gjort och vad du INTE gjort.
Så blir det ju lättare för oss som vill hjälpa dig.

Att leka Ingemar Stenmark hjälper ju dig inte i längden....

(Ingemar fick frågan vad han ansåg om föret, backen, stället, pisten, träningsåket etc
Svaret kom efter 10s tystnad: JO, de e bar å åk...)

tv-eye: Om du vill ha lite hjälp får du kläcka ur dig lite information! (Vilket vi brukar säga här.). Om någon ställer motfrågor till dig måste du alltså svara på alla dessa, inte bara de du orkar svara på. Genom att inte svara gör du det svårare att hjälpa till och du slösar bort andras tid. Alltså skippar man att hjälpa dig alls. Så prova igen.

Stopp här nu! Jag har naturligtvis inte för avsikt att verka dryg eller skriva här bara för att jäklas. Jag har naturligtvis svarat efter bästa förmåga och har inte heller suttit vid datorn hela eftermiddagen och därmed inte kunnat svara direkt. Jag vill verkligen inte uppfattas som om jag drygar mig utan jag vet inte bättre än hur jag svarat. Nu till era bra frågor som kanske kan lösa detta.
Under systeminställningar/skrivare och fax lyckas jag få fram att skrivaren använder version på drivrutin 4.0.3 och sen finns det en url: usb://hp/psc%202500%20series?serial=HU39NBF2T... som inte funkar när jag försöker använda den. Skrivaren (som jag inte har framför mig) är en HP PSC 2500 alltiett. När jag surfar mig fram till HP så tycker jag att det verkar som om det inte finns drivrutiner att ladda men jag är osäker. Jag tittade på Välj programvara och drivrutiner och om jag fattar rätt sinns det inte drivrutiner för OS X 10.5 men rätta mig gärna.
Som sagt, jag sitter inte vid skrivaren nu på ett par dgr men jag ska pröva att ta bort den och lägga till den och jag är tacksam för den hjälp jag får. Jag ska försöka, efter bästa förmåga, att ge ännu mera info om det behövs.

Verkar funka nu. Jag testade att skriva ut en karta, vilken den inte gjort tidigare, och det fungerade. Jag har fibblat och tagit bort och lagt till samma skrivare ett par gånger samt hämtat drivrutiner igen. Vet inte om det var det som gjorde det men strunt samma eftersom det verkar funkar. Ska testa en streckkod och se om det fungerar.

Tack för hjälpen, trots det lite uppspelta tonläget här och där.

1
Bevaka tråden