Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kunden inte betalar....

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ska man egentligen göra när en liten skräpfaktura på dryga 2000 kronor förblir obetald av kunden?

Jag installerade en dator åt en kund i November, skickade en faktura i December och ytterliggare en påminelse i Februari. Plötsligt en dag ringer kunden och vill ha ytterliggare hjälp. Jag åker dit och fixar samt lämnar den första fakturan personligen och säger att "den här är fortfarande inte betald". Varken pengar eller förklaring sedan i Mars.

Hursomhelst är det ju inte mycket pengar att bråka om......men vad ska man egentligen göra? (Förutom att inte göra fler jobb där)

Principsak. Skicka ett artigt brev där du hotar med indrivning.
Vänta den föreskrivna tiden.
Är den då inte betald så ring kronofogdemyndigheten, vill minnas att de tar en (liten - minnet säger 300, men det kan vara helt fel) avgift för att hjälpa till...

Men som sagt. Det är ju en ren principsak.

Det är viktigt att du skickar ett visst antal fakturor till kunden med påminnelser. Efter det, om du inte hör något, ska du skicka ett rekommenderat brev där du ger honom ytterligare en tidsfrist innan ärendet går till indrivning. Det ska vara 10 dagar minst. I och med att du skickar rekommenderat, kan du få veta när han löst ut det och det gäller som bevis på att han tagit del av det.

Alltså, om det ska gå till indrivning måste allt ha skett "by the book", annars kan det bli problemos längre fram om företaget fortfarande vägrar betala...

Kasst är det i alla fall...

Kronofogden är grymt bra!

Jag hade en sambo/rumskamrat tidigare som blev skyldig mig ett par (8) tusen. Denne flyttade till stockholm och svarade varken i telefon eller per mail. Eftersom jag hade en underskriven skuldförbindelse sände jag denna helt enkelt till kronofogden efter att jag mailat honom ett par gånger och upplyst om att jag tänkte göra på det viset.

Kostnaden, 300 kr, kan man kryssa i att man vill ha lagd till skulden så att den som ej betalt får stå för detta. Kronofogden sänder sedan brev till personen/företaget i fråga där de får möjlighet att bestrida skulden. Om de inte kan göra detta dömer fogden till din förmån; får de in ett svar gör de en bedömning vilket jag inte i ditt fall kan se skulle vara något problem att få igenom.

Ett annat sätt är att du säljer fakturan till ett indrivningsföretag som sedan sänder påminnelser med en liten extra avgift ett par gånger innan de tar hand om skuldindrivningen (nu syftar jag inte på maffian utan på seriösa företag som ordnar pappersexercisen till fogden).

Det är inte så komplicerat som ni beskriver ovan faktiskt.

- Skicka en betalningspåminnelse till din kund. Du får lägga på ränta och 45kr i påminnelseavgift.

10 dagar senare skickar du in ett betalningsföreläggande till KFM (finns att ladda ner på www.rsv.se) och bifogar din faktura. Där kryssar du i några rutor - väldigt enkelt. Du får lägga på hela KFM avgifter, 45 i betalningspåminnelse och 150kr i "egeninkasso" avgift.

Kronofogden kommer då skicka ett föreläggande till din kund att betala. Om han bestrider går ärendet till tingsrätten. Annars får du dina pengar (och han får betalningsanmärkning).

Jag kanske har haft tur.... men jag ringer och eller besöker de kunder som inte betalt, och frågat vänligt varför dem inte har betalt. Jag och kunden har alltid kommit överens om en lösning.

Mitt tips: -Ring!

Fredrik

Mailade kunden idag och bifogade fakturan.......hoppas att jag får svar så att man kan lösa detta på ett enkelt sätt.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 23:11

Hur gick det?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 23:58

Jag vet precis hur det känns att inte få betalt av kunder men skulle alldrig falla mig in att använda mig av fogden om företaget är en enskild firma eller privatperson, eftersom jag vet hur mycket skada det kan drabba personen privat. jag har själv ineg anmärkning men som egen företagare kan jag förstå hur lätt det kan vara att få det när fakturorna kommer snabbare än jobbet.
Mitt tips är att ansluta dig till ett inkassoföretag då brukar du få en stämpel med deras märke på samt en text som informerar att vid utebliven betalning överlämmnas ärendet hit. Då brukar det bli fart på personen som inte betalat. Ibland kan det faktist va så att man inte har några pengar och inte kan betala men från mars till nu borde han haft pengar.

/e

1
Bevaka tråden