Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dödskallemärkta webhotell

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min fru har haft en egen site som legat på ett Jinity-system som körs av mylava.net

"Support" enbart genom mail - aldrig svar.
Ingen att ringa eller kontakta p åannat sätt
Gör INGET om de inte får betalt.
Skickar gladeligen fakturor.

Hon fick hjälp med att regga in en domän. Den har företagets ägare regat - i sitt eget namn. Så fastän hon får fakturorna så äger hon inte domänen ...

Just nu är det problem med uppsägningen.
Kvittensmail skickas, i övrigt hörs ingenting.

Jag vill varna andra för att anlita detta bolag. Sämre kundrelation kan man inte hitta.

Har andra upplevt samma sak eller är jag/vi ensamma om detta?

Deras webbsida verkar inte fungera speciellt bra just nu:

Citat:

Not Found

The requested URL /index.php was not found on this server.

Apache/2.2.2 (Fedora) Server at www.mylava.net Port 80

  • Oregistrerad
  • 2009-01-01 17:45

Är det ett svenskt hotell? Jag har aldrig hört talas om det

Om du vill ha tips på webbhotell skulle jag rekommendera http://www.pricereload.se/Webbhotell

Ja, jag bara måste få fråga; ni är ju vana datoranvändare båda två så varför välja ett okänt sketet webbhotell ? Eller är det bara jag som är trygghetsnarkoman och väljer bland väletablerade webbhotell (har själv Surftown) ?

Ursprungligen av KaRo:

Ja, jag bara måste få fråga; ni är ju vana datoranvändare båda två så varför välja ett okänt sketet webbhotell ? Eller är det bara jag som är trygghetsnarkoman och bara jag som väljer bland väletablerade webbhotell (har själv Surftown) ?

Har för mig att Goflorp nämnde nån gång att de erbjöd ett smidigt sätt att skapa sitt eget community. Eller är jag helt ute och cyklar?

Ja, just nu är du nog ute och cyklar på vintervägarna !;)

Han har nämnt Ning vilket är något helt annat....

Ursprungligen av KaRo:

Ja, just nu är du nog ute och cyklar på vintervägarna !;)

Han har nämnt Ning vilket är något helt annat....

Aha, då mindes jag fel.

Dock verkar de faktiskt erbjuda/erbjudit nåt likande. Ser i alla fall ut så om man googlar: http://www.google.se/search?hl=sv&q=mylava.net&btnG=Sök&meta=

Ja, det verkar som om Mylava.net används till lite allt möjligt.
Redan där börjar det ringa varningsklockor för mig (om jag var ute efter ett nytt webbhotell vill säga, vilket jag inte är).
Så inte så mycket feltänk där, Kristofer. Vi får väl cykla tillsammans då !:)

Missat tråden här lite...

Jo, det var såsom såhär. Frugan ville ha ett Community och kände att Svensk support, Lite lokalt och att firman var liten etc etc. Det KÄNDES bra.

Sedan blev det allt annat än bra. Systemet de använder för att köra sina Communitys på är buggigt, supporten är kass och det verkar som om ägarna sköter det hela med vänster hand, lite grand på lördag eftermiddag...

Vi har då vid upprepade ggr försökt komma i kontakt med de som rullar butiken. Det kan ta veckor innan mail fungerar osv osv. Riktigt skitjobbigt.

Mari tröttnade och skapade nya hwitarum.nu (ompekningen inte riktigt klar än; www.hwitarum.ning.com) och vi upptäcker då att www.hwitarum.se ("Maris domän") är uppbokad på ägarnas konto. Inte regat på Mari.

Hon har alltså ingen kontroll på namnet på siten.
Ägarn går inte att kontakta på ngt sätt.
Domänen är regad tills efter sommaren (tiden + 6 månader) ....

Kul! Not.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-22 15:59

Du ska vara glad att det är en svensk domän, hwitarum.se går ut 2009-04-26, enligt IIS (Dom som administrerar svenska domäner)

Eftersom domänen borde vara din kan du prata med Fredrik xxxxx, som reggat den (Om du kan få tag i honom på något sätt (Du får kolla whois själv då jag inte vill visa personuppgifter här)

Eller kan du prata med loopia, som registrerat domänen.

Eller kan du prata med IIS direkt, och använda deras tvistförfarande (http://www.iis.se/domains/aboutATF)

Ursprungligen av studiox:

Du ska vara glad att det är en svensk domän, hwitarum.se går ut 2009-04-26, enligt IIS (Dom som administrerar svenska domäner)

Eftersom domänen borde vara din kan du prata med Fredrik xxxxx, som reggat den (Om du kan få tag i honom på något sätt (Du får kolla whois själv då jag inte vill visa personuppgifter här)

Eller kan du prata med loopia, som registrerat domänen.

Eller kan du prata med IIS direkt, och använda deras tvistförfarande (http://www.iis.se/domains/aboutATF)

Vi HAR vart i kontakt med Loopia - som inget kan göra.
Innehavaren skiter i allt, han är väl i Thailand eller knarkar elelr ngt sånt.

4-26 går domänen ut, 4+6 = 10, betyder att 26 Okt är den ledig för registrering. Så vi sket idet och tog en .nu-domän.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 22:08

Här har ni ett ställe ni ska akta er för. http://www.scorpiondata.com/

Ursprungligen av acke:

Här har ni ett ställe ni ska akta er för. http://www.scorpiondata.com/

Varför ska vi akta oss för ovanstående webbhotell? Jag har haft dem i snart 1,5 år och det har fungerat utmärkt och supporten har hållit mycket högre klass än t ex Shellkonto.nu som jag hade tidigare.

På Shellkonto.nu fick man endast svar om man ringde dit, men det hände aldrig något med det som man bad dem om. På mailen fick man endast automatmailsvar tillbaka, men det hände sällan något konstruktivt. Bortsett från dessa fadäser, fungerade det dock ganska bra. Men ville man få något ändrat eller fixat som hade med domänen eller mailen att göra, så var det som att ropa i skogen. man fick inget svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 23:49

Om han nu inte förnyar registreringen.

Ursprungligen av acke:

Om han nu inte förnyar registreringen.

Då får han väl betala några hundra spänn för att sitta med en trasig Community som han dessutom inte får betalt för. Vill han driva ett hwitarum.se ihop med ett antal inredningstokiga brudar - be my guest ...

Vi har skickat uppsägningsmail ett antal ggr.
Han får finansiera sitt leverne på annat håll än från oss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-31 00:21
Ursprungligen av Goflorp:

Då får han väl betala några hundra spänn för att sitta med en trasig Community som han dessutom inte får betalt för. Vill han driva ett hwitarum.se ihop med ett antal inredningstokiga brudar - be my guest ...

Vi har skickat uppsägningsmail ett antal ggr.

Domänstatus deactivated
Skapad 2007-03-26
Senast ändrad 2009-03-06
Förfallodatum 2009-04-26

Så det kan vara läge att snappa den...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-30 19:40
Ursprungligen av Goflorp:

... Skickar gladeligen fakturor.

Den har företagets ägare regat - i sitt eget namn. Så fastän hon får fakturorna så äger hon inte domänen ...

Just nu är det problem med uppsägningen.
Kvittensmail skickas, i övrigt hörs ingenting. ...

precis detta råkade jag ut för när jag anlitade scam... surftown, de körde också med automatisk förlängning av webhotellet med 1 år. Ville man säga upp det skulle man höra av sig till dem via en väldigt krånglig process 1 månad innan abbonemanget gick ut, de var dock så vänliga att de skickade en påminnelse om detta, 3 veckor innan det gick ut ...
Alltså var jag tvungen att betala en årsavgift till fast jag inte ville ha skiten.

Den domän jag reggade (min dotters namn) var låst i 2 år av dem så jag fick lägga upp en blog för farmor o farfar på en alternativ domän.

Jag har SurfTown, det funkar hyfsat men det har inte precis 100% tillgänglighet. Det stannar då och då. Trist att höra om att de fuskar med uppsägningen. Sånt vet man ju inte förrän man vill hoppa av.

Oderland har jag haft. Ganska dyrt för alldeles för lite plats, och jag lämnade dem efter en oförklarad konflikt där de anklagade mig för att ta upp resurser som de inte kunde redogöra för och som kom från PHP-kod som de själva tillhandahållit. Jag kunde inte ens kolla vad som eventuellt gått snett för de hade låst mapparna där koden låg. Klumpigt. Dock var det inget krångel när jag sade upp det. Jag skulle inte dödskallemärka dem även om det var klantigt skött, det kan vara ett enstaka misstag.

Cliché har jag en domän på. Billigt och riktigt, riktigt torftigt, inga finesser alls. Supporten svarar, men kan inte hjälpa till med mycket. De hjälpte mig snällt när en cracker lyckats knäcka lösenordet, men lyfte inte ett finger när jag hade problem med databasen och undrade hur jag kunde kolla om det funkade i deras ände. Kan inte rekommendera dem men de är ingen katastrof heller.

Scorpiondata funderade jag på tills en bekant varnade för dem. Själv vet jag inte men han tyckte de var riktigt dåliga i alla fall. Tyvärr minns jag inte mycket av argumenten, det gick ut på att de var okunniga och oansvariga. Man frågar sig hur illa.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Oderland har jag haft. Ganska dyrt för alldeles för lite plats, och jag lämnade dem efter en oförklarad konflikt där de anklagade mig för att ta upp resurser som de inte kunde redogöra för och som kom från PHP-kod som de själva tillhandahållit. Jag kunde inte ens kolla vad som eventuellt gått snett för de hade låst mapparna där koden låg. Klumpigt. Dock var det inget krångel när jag sade upp det.

Fel av mig, jag mindes fel. De krämade glatt av mig en årsavgift efter att de hotat mig med uppsägning utan att kunna förklara varför. Den där årsavgiften för ingenting (700 spänn tror jag) tycker jag nog är skäl nog att inte vara nöjd.

Så gör kanske alla, vad vet jag, men snyggt är det inte. Det är väl så, billigt (eller nånstans åt det hållet) betyder att de tar alla chanser att klämma av en en hundring extra. Om det är saftiga priser så behöver de inte.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Fel av mig, jag mindes fel. De krämade glatt av mig en årsavgift efter att de hotat mig med uppsägning utan att kunna förklara varför. Den där årsavgiften för ingenting (700 spänn tror jag) tycker jag nog är skäl nog att inte vara nöjd.

Så gör kanske alla, vad vet jag, men snyggt är det inte. Det är väl så, billigt (eller nånstans åt det hållet) betyder att de tar alla chanser att klämma av en en hundring extra. Om det är saftiga priser så behöver de inte.

Oderland har jag bara haft extremt bra erfarenhet av.. Ägaren drog på med fett mer bandbredd då jag blev diggad. Supporten har svarat på söndagskvällar o.s.v

Och speciellt dyra tycker jag dom inte är. Kanske inte billigaste. Men med den supporten jag har fått så är det värt det. Uppenbarligen är det ju fler som tycker så, då dom hamnade på delad andra plats på Internetworlds stora webbhotellstest.

Men, givetvis så med många kunder så finns det alltid fall där saker och ting sköts mindre smidigt. Som i ditt fall t.e.x

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Oderland har jag bara haft extremt bra erfarenhet av.. Ägaren drog på med fett mer bandbredd då jag blev diggad. Supporten har svarat på söndagskvällar o.s.v

Och speciellt dyra tycker jag dom inte är. Kanske inte billigaste. Men med den supporten jag har fått så är det värt det. Uppenbarligen är det ju fler som tycker så, då dom hamnade på delad andra plats på Internetworlds stora webbhotellstest.

Men, givetvis så med många kunder så finns det alltid fall där saker och ting sköts mindre smidigt. Som i ditt fall t.e.x

Som sagt, det är inte precis en dödskallemärkning, men det kändes olustigt. Det som var så löjligt var att de inte gav mig någon som helst möjlighet att ens kolla de filer de påstod att inte gjorde vad de skulle. Mapparna var låsta. Mitt fel i sammanhanget var att installera PHP-scripts (från deras kontrollpanel) som jag sedan inte skötte om regelbundet. Jag tyckte det kändes så tryggt och enkelt att installera scripts den vägen, men allt det gav mig var brist på kontroll och problem.

Som jämförelse har jag ett konto på Cliché också. Cliché är inte imponerande, det är extremt minimalistiskt och deras definition på "lyx" är att det alls finns en databasserver. Men fördelen med att göra allt manuellt, som man måste där, är att man också känner ansvaret för de scripts man installerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-08 10:54

Jag har kört på Scorpiondata i flera år. Har ett flertal sajter där.

Inget fel alls, bra support och kunniga. Dessutom ett bra pris. PHP och MySql ingår. En del tar ju extra betalt för detta.

Skulle vara bra om Acke kunde utveckla sin kritik med lite sakliga argument.

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-09 14:30
Ursprungligen av jannes:

Skulle vara bra om Acke kunde utveckla sin kritik med lite sakliga argument.

Absolut. Har haft flera konton där. Har varit flera avbrott när det kommer till mail, flera gånger när ändringar gjorts som har stängt av olika funktioner.

Men ska sanningen fram så har jag inte varit kund där på ett halvår så det kan ha blivit bättre.

Ursprungligen av jannes:

Jag har kört på Scorpiondata i flera år. Har ett flertal sajter där.

Inget fel alls, bra support och kunniga. Dessutom ett bra pris. PHP och MySql ingår. En del tar ju extra betalt för detta.

Jag har också en bekant som hade Scorpion men som lämnat dem. Hans argument var inte jättetydliga, men han tyckte att det var amatörmässigt skött.

Om man är lite mer exakt, hur är det med tillgänglighet (hur ofta är det nere), bandbredd, mm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 10:47

De hade problem med en av deras MySql servrar för ett år sen ungefär vilket så klart ledde till strul och hela sajten nere om man kör Joomla till exempel. Det var ett intermitent fel men är nu fixat. Har inte haft några sajter som varit nere sen dess.

Det verkar som att sajter som inte har stora trafikmängder kan ta några sekunder extra att ladda hem. De ligger väl antagligen inte cachade.

Jag har fått bra hjälp av dom vid server flytt, vi flyttade en domän till ett eget konto och det var ungefär 5Gb som skulle flyttas. Deras support gjorde då kopieringen av filerna mellan kontona. Hade kanske gått att göra själv i Terminalen men jag är ingen terminalhacker så jag tog tacksamt emot deras hjälp.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Jag har fått bra hjälp av dom vid server flytt, vi flyttade en domän till ett eget konto och det var ungefär 5Gb som skulle flyttas. Deras support gjorde då kopieringen av filerna mellan kontona. Hade kanske gått att göra själv i Terminalen men jag är ingen terminalhacker så jag tog tacksamt emot deras hjälp.

Hur skulle du kunna göra det själv från Terminalen? Har de shellåtkomst med telnet eller nåt sånt? Det brukar webhotell inte ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 19:30

Jo de erbjuder shellåtkomst. Ganska bra när man ska mecka med stora databaser i MySql.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Jo de erbjuder shellåtkomst. Ganska bra när man ska mecka med stora databaser i MySql.

Det är faktiskt lite lyxigt i det här sammanhanget. Tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-18 14:30

Håller med angående Surftown.com.

De är väldigt amatörmässiga vad gäller faktura frågor. Vi fick koppla in advokat efter att ha fått diverse påminnelser och hot om anmärkningar, fast vi sagt upp abonnemanget helt korrekt ett år tidigare. (var duktiga nog att betala ett år extra eftersom vi var försena med uppsägningen). Nästinitill omjölligt att få tag på supporten.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-18 14:38
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är faktiskt lite lyxigt i det här sammanhanget. Tycker jag.

Allt är relativt, men jag skulle inte klara mig utan ssh access. Som att administrera en windows server utan TS, går ju inte.

Bevaka tråden