Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur avinstallera Mail.app? (vill slippa mail vid länkklick)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske en sanslöst dum fråga men ja.. ibland tänker man som på PC fortfarande och där var det oftast bättre att låtsas som om sakerna inte fanns än att försöka bli av med dem...

Grejen är den att jag inte har något behov av Mail (programmet) och varje gång jag råkar klicka på en länk med en email-adress (gudförbjude) så studsar mail-programmet i dockan och kräver att man ska göra ett konto etc..

Kan man bara avinstallera det hela? Blir man av med frågan då?

Någon som vet hur man gör för att bli kopplad till gmail när man klickar på email-adresser? Brukar annars högerklicka och kopiera adressen...när jag inte klickar fel...

Mycket tacksam för hjälp!
(glad första maj!)

I mail kan du ställa in vilket program du vill ska vara din förvalda mailklient.

Eftersom du använder dig av gmail, kan du göra som jag gjort. Jag använder mig av google notifiers, som meddelar när jag fått mail, och detta program valt som mitt förvalda mailprogram i mail. Varje gång jag klickar på en maillänk, skapas ett nytt mail i gmail. Finns nog andra lösningar, men där har du min som jag är nöjd med.

Men då måste jag ju öppna mail, hur gör jag det om det kräver att jag skapar ett konto?

Jag har widgets och de fungerar perfa. Att kunna öppna ett nytt mail med ett klick är inte lika viktigt för mig som att slippa Mail-studsandet...

Tack för tipset dock!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-02 13:50
Ursprungligen av klarabara:

Men då måste jag ju öppna mail, hur gör jag det om det kräver att jag skapar ett konto?

Jag har widgets och de fungerar perfa. Att kunna öppna ett nytt mail med ett klick är inte lika viktigt för mig som att slippa Mail-studsandet...

Tack för tipset dock!

Du kan avbryta registrerings frågan och sedan göra inställnignen i Mails inställnignar.

Jag använder Default Apps (http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/) där kan du ställa in för en massa andra format med, men framförallt slå av att något öppnas överhuvud taget.

Dock börjar DA bli rätt gammalt, jag kör Tiger och det funkar utmärkt, men om det fungerar på leopard vet jag inte.

Ursprungligen av ntity:

Du kan avbryta registrerings frågan och sedan göra inställnignen i Mails inställnignar.

Avbryter du registreringen då avslutas mail.

Använder man sig av firefox, kan man antingen använda en extension till firefox. Better Gmail 2, eller ändra inställningarna i firefox att välja gmail som mailklient.

Hoppas det hjälper.

Så om jag har förstått er rätt så är att avinstallera Mail overkill?
Tror i och för sig att det här mest händer när jag klickar på en mailto-länk i Firefox även om jag tycker det kommer fram då o då i OSX men det kanske bara är inbillning..

Tack så mycket för svaren!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-05-03 11:05
Ursprungligen av klarabara:

Så om jag har förstått er rätt så är att avinstallera Mail overkill?
Tror i och för sig att det här mest händer när jag klickar på en mailto-länk i Firefox även om jag tycker det kommer fram då o då i OSX men det kanske bara är inbillning..

Tack så mycket för svaren!

Ja, låt det vara kvar och som andra redan har föreslagit - ändra standardprogram för epost.

Tack för klargörningen!

1
Bevaka tråden