Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För svag ström i usb portarna på min nya MBP

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett stycke MBP 17", 2.93 GHz som funkar finfint på alla sätt och vis förutom att mitt 3G-modem inte fungerar i någon av USB-portarna. Har varit med om samma fenomen tidigare med min Hasselbladare som körs i Firewire 800-porten, och då var lösningen att köra kameran i externt strömförsörjd FW-hub, så har jag testat samma "knep" med en USB-hub med modemet i, och då fungerar det utmärkt.

Slutkontentan är alltså att USB-portarna inte ger nog med ström. Har testat 3 stycken 3G-modem, med samma resultat. Externa usb-diskar (som drivs med usb-ström) fungerar dock utmärkt.

Har letat runt, men kan inte hitta något om det. Apple har inte hört talas om det och Tre (modemleverantören) har inte hört talas om det. Nu är datorn iofs fortfarande väldigt ny, och jag vet inte om den kanske inte är särskilt vanlig ute i stugorna.

Vad ska man göra!? Tre lär ju bara säga "prata med Apple" och Apple lär säga "prata med Tre".

Att springa omkring med en strömförsörjd usb-hub är inget alternativ.

Finns det NÅGON därute med nya MBP 17" som kan köra 3G-modem? Vilket modem är det isåfall?

Ligg på Apple och hota med reklamation om de inte lyssnar.

Mät hur mycket ström modemet tar!

Sedan kan du gå på rätt part.

Ursprungligen av Ola Hansen:

Mät hur mycket ström modemet tar!

Sedan kan du gå på rätt part.

Kunde jag skulle jag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-02 16:13

Som vanligt: vilket märke och modell på ditt 3G-modem?

Ursprungligen av frazze:

Som vanligt: vilket märke och modell på ditt 3G-modem?

Huawei E220

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-03 14:33
Ursprungligen av davidbicho:

Huawei E220

Märkligt. Det är väl många andra på 99.se som kör just E220 på bärbara utan problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-25 16:34
Ursprungligen av frazze:

Märkligt. Det är väl många andra på 99.se som kör just E220 på bärbara utan problem.

Jag har E220 och MBP inköpt mar -09.

Måste använda en sådan USB-sladd som tar ström ifrån två portar.
Jobbigt då MBP bara har två usb portar.

Har hört att vissa USB-ljudkort (bus powered) inte funkar, troligtvis p g a detta.

http://lowendmac.com/bookrev/08br/0516.html

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-25 21:39
Ursprungligen av anddo:

Jag har E220 och MBP inköpt mar -09.

Måste använda en sådan USB-sladd som tar ström ifrån två portar.
Jobbigt då MBP bara har två usb portar.

Då suger ju det multum. Jag kör ju min E180 på bara en port.

Jag lånade ett 3G-modem för ett tag sedan, jag tror att det var en Huawei E220. Den kom med en sladd med två USB-kontakter så den kunde dra ström från två uttag. Använder du en sådan?

Ursprungligen av Hagelin:

Jag lånade ett 3G-modem för ett tag sedan, jag tror att det var en Huawei E220. Den kom med en sladd med två USB-kontakter så den kunde dra ström från två uttag. Använder du en sådan?

Det låter som en vettig variant. Nej, någon sådan sladd fick jag inte med. Supporten på 3 har inte heller nämnt någon sådan lösning. Finns sånna sladdar att få tag på i vilken välsorterad usb-hylla som helst?

Ursprungligen av davidbicho:

Det låter som en vettig variant. Nej, någon sådan sladd fick jag inte med. Supporten på 3 har inte heller nämnt någon sådan lösning. Finns sånna sladdar att få tag på i vilken välsorterad usb-hylla som helst?

Kjell & Company verkar ha några varianter. Jag lånade bara 3G-modemet, så jag vet inte om det var något som levererades med eller inte.

Ursprungligen av davidbicho:

Det låter som en vettig variant. Nej, någon sådan sladd fick jag inte med. Supporten på 3 har inte heller nämnt någon sådan lösning. Finns sånna sladdar att få tag på i vilken välsorterad usb-hylla som helst?

Märkligt. Man får iallafall med en sådan sladd hos Telia.

Andra modemet jag har är ett Huawei E169, och den har en liten silverplupp man kan vika bort och bakom den finns en liten kontakt som ser ut att gilla ström.

1
Bevaka tråden