Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga in Skype kontakter i Adressbok

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-03 15:42

Hur gör ni när ni lägger in Skypekontakter/skypeanvändarnamnet för att det ska fungera i Adressboken?
Jag menar; Jag har alla mina kontakter inlagda i Adressboken, jag vill lägga till Skypeinfon om dem precis som jag kan göra med AIM/jabber/MSN/ISQ.

Någon som har hittat någonting som fungerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 23:50

För mig funkar det att skriva det i anteckningar längst ner i posten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 09:51

Annars kan du alltid göra en egen, som lyder Skype eller vad som helst. Det ska nog funka ändå!

Soma: hur skriver du det då?

Jag har alltid velat kunna se i Skype namnet på den jag har ringt i history-listan. Jag ringer nästan alltid från adressboken "dial with skype" men det blir alltid bara telefon-numret i den listan så det är rörigt att gå tillbaka o ringa någon igen. Kan man lösa det på något vis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-01 19:45
Ursprungligen av klarabara:

Soma: hur skriver du det då?

Jag har alltid velat kunna se i Skype namnet på den jag har ringt i history-listan. Jag ringer nästan alltid från adressboken "dial with skype" men det blir alltid bara telefon-numret i den listan så det är rörigt att gå tillbaka o ringa någon igen. Kan man lösa det på något vis?

Vet inte om jag förstår dig rätt. Men det jag gjort är att i fältet längst ner (adressbok) så har jag helt enkelt skrivit in Skype: användarnamn.

Om du klickar på klockan i Skype så ser du vilka nummer du har ringt, eftersom jag nästan alltid ringer via adressboken så vore det najs om namnet på den jag ringt (alltså vanliga telefon-nummer) syns i den listan.. lättare att hitta de nummer man vill spara på så vis också..

Så inte riktigt samma.. men tack ändå!

Ingen som vet?
Stör mig lite på att nummer som ringer och som jag har sparade i adressboken inte länkas samman? Det borde väl gå att kunna se namnet på den som ringer utifrån utan att ha 397 kontakter i sin Skype-lista?

Någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-01 17:08

Det är nog ett skype problem. Vad som irriterar mig med skype är att man kan komma åt adressboken med skype men då få alla kontakter dubbelt eller fler gånger i listan beroende på hur många telefon nummer är sparade för en kontakt. Jag skulle vilja ha det som på iPhonen där jag väljer en kontakt och därefter väljer om jag vill ringa på hans mobil, hem telefon eller över skype. Det hänger nog tillsammans med dit problem där skype har ingen aning vilket tel nummer hör till vilken kontakt och det är rätt dåligt.

//Rob

Jag insåg ju det med, provade att ha "visa adressbok-kontakter" och Alla visas, 297 stycken plus alla alternativa nummer.. man hinner ju glömma vem man ville ringa medan man letar.. grr.. har lagt upp frågan på skypes egna forum.. svårt att googla på det också, det är lite för många olika variablar att söka på, men vi är nog inte ensamma.

Ok, var just i support-chatt med Skype om det här, mycket hjälpsam människa där.

Dock verkar det halvt meningslöst att ha funktionen "dial with skype" från adressboken då man ändå måste ha alla kontakterna i skype för att skype ska kunna se vem det är som ringer och vem du har ringt sammankopplat med kontakten..

Det minst dåliga är att ha adressboks-kontakter i skype men välja att använda grupper och att kollapsa den gruppen. Man kan inte välja bort att se gruppen dock, då existerar de inte för skype över huvudtaget. Påpekade det dumma i det hela och han ska framföra mina synpunkter till develop-teamet.. tydligen. Jag håller tummarna, naive som jag är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 13:47

Bra jobbat

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-25 15:54

Vad är det för fel när "dial with skype" inte dyker upp när man trycker på telefonnumret?
Det enda som poppar upp är "Visa med stor text".
Det funkade förut, men nu verkar den funktionen ha gått sönder.

du måste numera klicka _på texten_ före numret, inte numret självt.. då får man upp både dial o send sms..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-25 22:10
Ursprungligen av klarabara:

du måste numera klicka _på texten_ före numret, inte numret självt.. då får man upp både dial o send sms..

Funkar dessvärre inte det heller.

AH.. vänta. Stäng ner Adressboken o gå till Applications-folder. Kör "more info" på Adressboken och väljer att öppna i 32bitars-mode så funkar det. Det tar ett tag att vänja sig till att klicka på texten o inte numret..

(Jag bara förutsätter att du har snow leopard för jag tror det inte var såhär i Leopard..)

Om du inte vill köra i 32bit mode så kan man skapa en service till adressboken.
Är inte helt säker på om det bara dyker upp där eller alltid isåfall, men då hamnar det i det vanliga högerklicket.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-26 09:03
Ursprungligen av klarabara:

AH.. vänta. Stäng ner Adressboken o gå till Applications-folder. Kör "more info" på Adressboken och väljer att öppna i 32bitars-mode så funkar det. Det tar ett tag att vänja sig till att klicka på texten o inte numret..

(Jag bara förutsätter att du har snow leopard för jag tror det inte var såhär i Leopard..)

Om du inte vill köra i 32bit mode så kan man skapa en service till adressboken.
Är inte helt säker på om det bara dyker upp där eller alltid isåfall, men då hamnar det i det vanliga högerklicket.

Jo jag kör Snökatten, ställt om till 32-bitars. Likadant i alla fall.
Det konstiga är att det funkade förra veckan, plötsligt så slutade det fungera.

Ja då vete katten...

1
Bevaka tråden