Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vill inte min iMac starta?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här med min iMac (nov 2006-edition) och den vill inte starta. Den går igång med startljudet och visar äpplet. Jag hör att den arbetar någon sekund men "snurrhjulet" går aldrig igång. Har även provat att starta om med shift men får samma resultat. Vad kan det vara? Oerhört tacksam för tips.

Risken finns att disken kan vara rökt!

Jag har precis fått igång min dator igen efter att ha haft samma fel. För mig var det hårddisken som var trasig. Jag lyckades, efter att ha startat upp med OSX-skivorna och kört diskverktygen, få i gång datorn en sista gång och klona disken med hjälp av en sata<->usb-converter och programmet super duper (gratis i testversion). Sen är det bara att öppna burken och byta ut diskarna.

Lycka till!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-24 19:54

Min iMac 24" (nov 2006) har också pajjat. I går när jag arbetade med den så frös hela datorn och rosa prickar täckte hela skärmen, jag kunde fortsätta röra musen. Jag "hårdade" ner datorn och bootade startade igen, jag ser äpplet och den lilla "snurren" under....men hela startbilden är överlagt med ett mönster av rosa och ljusblå vågor. Efter att "snurren" kört ett tag så kommer den gråa överläggningen som säger att jag måste starta om min mac.

Nån som har en idé vad detta kan bero på?

Jag har testat att resetta NVRAM och PRAM utan att det hjälper. Jag har även testat att byta RAM till minnen jag vet ska fungera, även det utan framgång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-30 15:30

Men vänta....

Ehhh..... min är också död....
har provat med annan disk men ingen skillnad....
har testat med installations skivan igen, ingen skillnad....

men min uppför sig som att den laddar igång och men ser äpplet sedan stänger den bara av sig....

mysko....

men det verkar bara som att vi är en massa med problemet ingen som har någon lösning eller är det bara att kpa ny dator

Ursprungligen av Dralion:

Min iMac 24" (nov 2006) har också pajjat. I går när jag arbetade med den så frös hela datorn och rosa prickar täckte hela skärmen, jag kunde fortsätta röra musen. Jag "hårdade" ner datorn och bootade startade igen, jag ser äpplet och den lilla "snurren" under....men hela startbilden är överlagt med ett mönster av rosa och ljusblå vågor. Efter att "snurren" kört ett tag så kommer den gråa överläggningen som säger att jag måste starta om min mac.

Nån som har en idé vad detta kan bero på?

Jag har testat att resetta NVRAM och PRAM utan att det hjälper. Jag har även testat att byta RAM till minnen jag vet ska fungera, även det utan framgång.

Låter som att det är grafiken som är körd - såna fel brukar kunna arta sig med just videoartefakter följt av krascher. Är inte helt säker, men visst har 24" från 2006 ett litet utbytbart grafikkort? I såna fall kanske det går att slakta en maskin som dött av något annat och flytta över. Nytt reservdelskort brukar däremot vara så dyrt att det inte lönar sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-03 20:20

Min iMac (2006) är också död!

Jag märkte det när jag kom hem precis.

Datorn var i viloläge när jag lämnade den imorse. Nu är den stendöd. Jag har testat att resetta SMC, hålla in Power-knappen och dra ur alla periferienheter.

Men nada.

Jag får inte upp ens upp gråskärmen med äpplet. Den bara vägrar starta...

Någon som har tips?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-04 22:18
Ursprungligen av Samuel K:

Låter som att det är grafiken som är körd - såna fel brukar kunna arta sig med just videoartefakter följt av krascher. Är inte helt säker, men visst har 24" från 2006 ett litet utbytbart grafikkort? I såna fall kanske det går att slakta en maskin som dött av något annat och flytta över. Nytt reservdelskort brukar däremot vara så dyrt att det inte lönar sig.

Ja 24" har ett utbytbart MXM-chip från Nvidia. Jag hittade den som reservdel i England och där kostade den ca 3000 SEK exl moms =\

Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag och dom vill ha ett utlåtande från en auktoriserad Apple reparatör. Ska fixa det och se vart det leder. Men annars om det inte går vägen...vafan ska man göra med den? Kan ju knappast vara värt att slänga ut mer än 3000 spänn på ett grafikkort som är 2,5 år gammalt?

Ska man tokslakta den? Nån som vet om det går att använda/bygga om iMac till enbart en skärm? Är ju synd på 24" LCDn.

1) PRAM-reset.
2) Sätta in din System-DVD och starta upp från den, och köra Reparera skiva

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-03 20:35
Ursprungligen av Pocahontas:

1) PRAM-reset.
2) Sätta in din System-DVD och starta upp från den, och köra Reparera skiva

Tack, men no work. Det verkar vara Power Supply-fel o.d.

Jag kan inte sätta i System DVDn, den "tas inte emot".

Det blir tippen eller service

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 15:02

iMac G5:s utökade reparationsprogram för bild- och strömproblem gäller för den första generationen iMac G5-datorer som har bild- eller strömproblem på grund av ett komponentfel. Om din iMac G5 uppvisar något av symptomen som listas nedan och datorns serienummer faller inom de angivna intervallen, kan du lämna in datorn på reparation utan kostnad. Om Apple eller ett Apple-auktoriserat serviceställe (AASP) bedömer att din iMac G5-dator är berättigad till reparationen, kommer reparationen att bekostas av Apple i upp till två år efter inköpsdatum även om garantitiden har gått ut för din iMac G5. Detta erbjudande från Apple gäller över hela världen

Berörda system uppvisar något av följande bild- eller strömrelaterade symptom:

Förvrängd bild
Ingen bild
Ingen ström
Obs: Om din iMac G5 inte uppvisar något av dessa symptom behöver du inte kontakta Apple eller något Apple-auktoriserat serviceställe.

Vilka iMac G5-datorer berörs av iMac G5:s utökade reparationsprogram för bild- och strömproblem?
Reparationsprogrammet gäller vissa iMac G5-modeller som såldes ungefärligen mellan september 2004 och juni 2005, med 17- eller 20-tums bildskärm och 1,6 GHz eller 1,8 GHz G5-processor.

De berörda iMac G5-datorerna har serienummer vars första 5 siffror faller inom följande intervall.

Serienummerintervall:

W8435xxxxxx – W8522xxxxxx
QP435xxxxxx – QP522xxxxxx
CK435xxxxxx – CK522xxxxxx
YD435xxxxxx – YD522xxxxxx
Var hittar jag serienumret på min iMac G5?
Det 11-siffriga serienumret står på en etikett under foten på iMac G5. Under serienumret finns en streckkod. Håll på båda sidor om iMac-datorn och lägg den försiktigt med framsidan nedåt på en mjuk, ren handduk eller trasa. Då kan du se etiketten.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-08 19:36

YES! Lämnade in min iMac på den lokala Applebutiken i stan. Min iMac va under 3år gammal och därmed kunde jag åberopa konsumentköplagen

Dom fixar problemet (oavsett vad det är) för 500:-

(Det va faktiskt butikspersonalen som upplyste mig om konsumentköplagen, det tackar jag för

Till veckan får jag tillbaka en fungerande iMac 24" =D

Ibland kan orsaken till startproblem vara minst sagt oväntad. Detta hände med min drygt ett år gamla iMac 20 tum den senaste veckan:

1. Plötsliga frysningar mitt under arbetet. Massa tvångsavstängningar och omstarter. Efter ett tag frysningar även vid starten.
2. Låter datorn vila ett par timmar. Startar och kan jobba ett par timmar utan frysningar. Drar slutsatsen att det var ett tillfälligt värmeproblem.
3. Nästa dag kan jag jobba 8 timmar utan problem. Säkerhetskopierar allt. Gör en skivkontroll utan anmärkning. Faran över! Andas ut
4. Nästa morgon är datorn närmast stendöd. Vid varje start en öronbedövande chime och därefter tom gråskärm, inget annat. Prövar alla tips jag hittar på detta och andra forum samt på Apples supportsida utan framgång. Absolut inget funkar. Efter 30 försök ger jag upp.
5. Lämnar in datorn på LAN-Master här i Stockholm och får tre dagar senare besked...

Trasig hårddisk? Trasigt grafikkort? Eller nåt annat stort och dyrt och jobbigt? Nix. Orsaken var ett glapp i optiska kabeln till super driven. Enligt teknikern hade dom fått in flera iMacar med samma fel & symptom.

1
Bevaka tråden