Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ang. när program "hänger" operativet.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-30 22:15

Hej!

Ibland "hänger" program operativet, så att man måste stänga av datorn via strömknappen.
I Windows var jag van vid att kunna avsluta programmet i fråga genom aktivitetshanteraren, och sedan eventuellt starta explorer igen, men motsvarigheten "tvångsavsluta" fungerar extremt dåligt här.

Alldeles nyss dödade bittorrentprogrammet "transmission" hela mitt operativ, och det enda jag lyckades göra var att röra på muspekaren (inte ens tvångsavslutagenvägen via tangentbordet fungerade).
Detta är jag van vid fungerar i alla situationer i windows, så vad kan jag göra?
Något specialprogram måste finnas, annars är det mycket märkligt.

Var god hjälp mig, då sådana här missöden skapar stora irritationer i mitt vardagsliv.

MVH
/Marcus

(PS) Har du/ni några tips på att bli av med fruktflugor så är det också välkommet! (ds)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-30 22:31

Det händer att ett program totalfryser OSX och det skall det egentligen inte kunna hända såvida det inte är hårdvarurelaterat. Windows har istället finnessen med blåskärm men då är det alltid något fel med en systemfil eller drivrutin. Jag kan inte påminna mig om att vanlig programvara sänkt min win2000 någon gång under 8 års användande. (ej ominstallerad).

Fast det du beskriver borde inte frysa hela operativsystemet. Däremot kan grafiklagret mycket väl drabbas medan datorn fortfarande kör processer som vanligt och t. ex. låter användare logga in över diverse tjänster som SSH. I en sådan situation kan du prova att trycka på kommando-alt-shift-q för att tvinga en utloggning och se om det fungerar.

Jag upplever det snarare tvärtom, det funkar mycket sämre i Windows XP, där ofta när ett program hänger sig så låser sig allt utan att du kan göra nåt, inte ens tvångsavsluta fungerar. I OS X funkar det oftast och det är väldigt sällan att hela OS:et låser sig, dock inte sagt att det aldrig händer för det gör det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-01 04:29

cmd-alt-shift-q skall jag försöka med nästa gång. Också vore det intressant att uppgradera drivrutiner för t.ex. grafikkort/ljudkort. Misstänker att det finns trådar om detta, men ändå lika bra att fråga om det här. Detta gäller en iMac "värstingmodellen" innan senaste uppgraderingen, vad nu den har för saker i sig - geforce XXX, realtek XXX, o.s.v.
Jag skall själv luska lite om detta, men svar vore såklart tacksamma.

/mvh

Edit: tobiwan, du har rätt i att det oftast funkar att tvångsavsluta - men långt ifrån alltid. en stor nackdel är dessutom att det allt för många gånger tar extremt lång tid. finns säkert ett sätt att genom terminal köra något kill:command på processen, istället, precis som genom windows aktivitetshanterare, men det har jag tyvärr inte lärt mig ännu. inte heller om det finns en keyb-genväg till terminalen, speciellt då övriga applikationer låst sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-01 11:16
Ursprungligen av okaaay:

cmd-alt-shift-q skall jag försöka med nästa gång. Också vore det intressant att uppgradera drivrutiner för t.ex. grafikkort/ljudkort. Misstänker att det finns trådar om detta, men ändå lika bra att fråga om det här. Detta gäller en iMac "värstingmodellen" innan senaste uppgraderingen, vad nu .

Man uppdaterar inte drivrutiner på en mac på samma vis som på en PC. Iom att Apple kontrollerar hela kedjan hårdvara-mjukvara så trycks nya drivrutiner ut med OS X-uppdateringarna i den mån de behövs.

Det finns så klart undantag men i 99% av fallen är det ovanstående som gäller.

Angående att transmission fryser hela datorn så låter det skumt, det ska inte hända. Har du kollat om kraschen loggas? I så fall kanske man kan lösa ut något om orsaken ur loggen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-05-13 23:46

Jag har varit med om att datorn fryser när jag spelar baldurs gate 2 tex (även hänt någon gång när jag spelat en flashfilm i fullskärmsläge, då bilden frusit men ljudet fortsätter, men för det mesta fungerar alt-tab här, dock inte alltid). Spelet fryser och man kan tex fortfarande höra nån musikslinga, men inga tangentkombinationer fungerar och powerknappen får användas. Håller med om att just sådant löses enklare i windows.

Ett glas med söt saft och en droppe diskmedel.

  • Medlem
  • 2009-05-13 23:52

problemet med windows kan inte direkt "lösas" så jag lämnar den frågan.

fruktflugorna kan du dock döda om du inte har något emot det. ta då en djup tallrik och fyll med:

1 del saft
4 delar vatten
1 del ättika
1 dutt diskmedel

placera dödsdrinken på ett ställe där flugorna trivs. låt stå ett par dagar.

tänk om windows var som fruktflugor...

Min Mini är lite lustig på det sättet... Men jag vet inte om det är datorn som låser sig eller om tangentbord och mus försvinner samtidigt. Jag kan alltså inte göra något förutom att trycka på strömknappen så datorn går i vila, när jag sen aktiverar den igen står det "koppling förlorad" för musen.

Så antingen låser sig inte datorn utan mus och tangentbord försvinner (utan meddelande om detta), eller så låser sig datorn pga något blåtandsrelaterat. Har inget samband med någon speciell aktivitet heller...

Jag har dock nyss uppdaterat till 10.5.7 så jag får se om problemet återkommer även efter det.

1
Bevaka tråden