Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP unibody till CRT-TV möjligheter?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Pratade med Macsupport och de sa att det inte finns någon adapter mellan minidisplayport och komposit eller S-video. Jösses!

Vilka andra sätt finns att lösa detta på.

Mitt drömscenario hade egentligen varit att skicka ut en DVI-signal samtidigt som jag skickar ut antingen komposit eller S-video, men jag antar att det får stanna vid en dröm?

Detta undrar jag också. När vi beställde MBP'n från Apple Store så passade vi även på att beställa en minidisplay-dvi adapter och en dvi-svideo adapter från Apple för att kunna koppla datorn till våra två TV-apparater (som är CRT).

Tyvärr glömde ju Apple tala om i produktbeskrivningen att minidisplay-dvi adaptern är DVI-D och dvi-svideo adaptern är DVI-I vilka inte är kompatibla med varandra...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-04-07 14:24

Så kan det vara, dags att gå vidare! Men det är ju lite tråkigt att disketterna försvann!

Ursprungligen av ahmedmo:

Så kan det vara, dags att gå vidare! Men det är ju lite tråkigt att disketterna försvann!

Det tråkiga är ju att Apple väljer när man ska gå vidare!

Jag hade faktiskt ingen aning om att inte s-video stödjs av nya unibody. Har en projektor som jag använder väldigt ofta som jag dragit s-videokabel till och likaså en gammal lcd-tv i arbetsrummet. Skulle bli dyrt att uppgradera till en unibody från min MBP 2.2! Min lista på plus att behålla den gamla modellen växer!

+ Härligt matt skärm
+ Skönare tangentbord
+ Knapp istället för sviktande pekplatta
+ Stödjer s-video och komposit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 14:40

För att få ut S-Video krävs att S-Video-signal skickas ut från början från kontakten. Här har Apple ofta kört diverse specialare och valt att faktiskt skicka ut både DVI, VGA, komposit och S-Video från samma lilla kontakt, så att man med rätt adapter kan få ut alla de signalerna. Detta gällde även många av Apples datorer med helt vanliga DVI-kontakter (bl.a. några stycken PBG4 och MBP) - det är för dessa datormodeller som adaptern Markus B köpte är avsedd. Men i generellt sett är de olika standarderna inte kompatibla, utan en S-Video-utgång brukar fordras för att få ut S-Video, medan en DVI-utgång fordras för att få ut DVI.

I unibody-Macana har Apple mig veterligen valt att inte längre skicka ut S-Video eller komposit ur sina bildportar (kanske stöds det inte av Mini DisplayPort-standarden?) och då hjälper ingen adapter. Det enda sättet som finns då är att hitta någon form av aktiv adapter, d.v.s. en dosa som tar emot bildsignalen i t.ex. DVI-form (eller kanske via USB) och sedan omvandlar den och producerar en S-Video-signal som skickas ut i en S-Video-kontakt på dosan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-10 13:43

Det borde gå att koppla med VGA eller HDMI på både projektorn och LCD-TVn. Dessa kontakter är redan nu starkt att föredra, då S-Video inte ger mer än PAL-upplösning.

Men det är klart - är du helt nöjd med din nuvarande dator och den fungerar bra till det du ska använda den till, finns det ingen anledning att uppgradera. Laga inte det som inte är trasigt, typ.
De flesta som uppgraderar till unibody gör det inte bara för lite snabbare specifikationer, utan för just LED-skärmen och nya styrplattan.

Antar att du har rätt! LED-skärm är det ju på min oxo iofs. Nåväl. Får se hur jag gör! Är ju fasligt nöjd med datorn idag men det hade varit trevligt att koppla in den gamla som mediastation och på så sätt komma runt s-video-begränsningen. (Dagen jag köper bättre projektor nyttjar jag gärna HDMI etc.)

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2009-04-12 21:06

Detta problem har jag också, jag har en crt-tv och nog för att platt tv är det nya men till mina behov är bildkvalitetsförbättring inte ekonomiskt försvarbar just nu, surt att man ska behöva byta ut nånting som fortfarande gör det den ska med bravur bara för att den anses omodern, tycker ändå inte riktigt att det är dags att lägga ner s-video då det faktiskt används en del fortfarande till tex projjar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-30 23:12

Hej!
Jag ska köpa mig en Macbook pro. Nu till min fråga. Jag hyr en möblerad lägenhet där jag har tillgång till en tjock-tv med scart, s-video och röd,vit,gul ingångar.

Går det att koppa upp sig mot den i dag? eller är det helt kört? Dom har ju ändrat till nya portar vad jag förstår. Är inte helt insatt... har kommit ut en hel del nya den senaste tiden...

Jag skulle bara vilja veta vad jag ska köpa för adapter
(tänker inte köpa en ny tv ifall någon snille får för sig och föreslå det...)

Hittade detta på wikipedia:
"Presently no direct adapters for component video, S-Video, composite video, or DisplayPort are available." stämmer det eller har det kommit i ut nått nytt?

Senast redigerat 2009-05-01 12:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-01 12:57

Ingen snygg lösning... men det verkar gå..:tveksam:

http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=8361465

Kramer Electronics har ju alla möjliga lösningar på videokonverteringar/skalningar/förändringar etc.. hittade en produkt som verkar vara det vi alla söker, dock så kostar det 2500kr, och no skulle det inte vara så himla svårt av Apple eller någon annan för den delen att hosta fram en produkt som heter kompabilitet istället för isolering...

Här är länken iallafall

VP-501xl - Scan Converters - Kramer Electronics

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-11 20:02

Lite besviken blir man nu när man ska sätta upp sitt gamla VJ system med Matrox DualHead2Go Analog. Det har jag använt med min gamla PowerBook (som ej längre finns) som funkade hur bra som helst. Så nu har jag lagt ut några EUROS på en ny MBP och måste med andra ord lägga ut NÅGRA mer Eurodollars på M DH2G Digital och 2 nya projektorer, det är fan inte billigt när man faktiskt behöver uppgradera sin utrustning.

Den absolut dyraste lösning jag kommit över hittills måste ändå vara Matrox MXO2 Mini, förvisso får man en hel del på köpet och får gammal hederlig S-video (via komponent) parallellt med HDMI output. Men ja, prislappen via återförsäljare i Sverige hamnar på cirka 5000kr.

Då pratar vi visserligen inte längre om en vanlig adapter, men ett interface via express card porten...

HDMI and Analog I/O for Mac and PC - Matrox MXO2 Mini

1
Bevaka tråden