Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nötta tangenter på ny Macbook Pro. Någon fler med samma problem?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det är någon fler som har upptäckt att tangenterna på Macbook Pro verkar nötas ner direkt. Köpte min mac för bara en månad sedan och mellanslagstangenten är redan blank på mitten. Har googlat en del på det och funnit lite amerikanska trådar om problemet men undrar hur utbrett det egentligen är och om någon lyckats få nya tangenter på garantin för detta.

Givetvis så har jag alltid rena händer då jag sitter med datorn och är noga med att rengöra datorn med milt rengöringsmedel med jämna mellanrum. Trodde först att det var fettfläckar men efter att ha rengjort tangenterna är ser jag tydligt att fläcken verkar vara att plasten är nernätt ungefär som på min gamla Macbook som först såg ut så ungefär 2 år gammal... denna dator är bara en månad.

Vore bra att höra om fler upplevt detta och om någon varit i kontakt med Apple om detta. Jag har talat med supporten och de ville gärna veta om detta var något utbrett. Käns förbannat trist då det är en ny dator man lagt ut pengar på. Förutom det rent estetiska så är såna här fläckar på tangenterna jobbiga då ytan blir en helt annan och skrivkänslan blir sämre (vilket vore okej på en billig skräpdator men inte på en 17000 kronors Mac).

Verkligen ingen fler som råkat ut för detta?

Jag har noterat att knapparna blivit blanka lite väl snabbt på min MacBook som jag använt sedan November. Har trott att det syns mer på svarta tangenter, men kanske ligger något i det du säger? Att det är en konstruktionsmiss?

Något som slagit mig är att tangenterna känns "plastigare" och lite "billigare" än på min förra, vita, MacBook.

På min gamla Macbook (vit) kom detta som sagt först efter något år, men då med besked och tangenterna och styrplattan främst är nu superäcklig att röra på den. Det ska tydligen inte vara några större problem med de gamla Macbook Pro:arna med aluminumfärg på tangenterna (där försvann "bara" färgen efter ett tag) men att tangenterna blir nernötta verkar ifall man läser amerikanska forum drabba både förra generationens Macbook vit och svart samt nya Macbook och Macbook Pro med svarta plasttangenter. Känns supertrist. Hela datorn ser ju betydligt billigare och sunkigare ut då alla tangenter börjar glänsa som om man suttit och vräkt i sig chips och sedan skrivit... inte kul att ta med sig datorn i mer officiella sammanhang. Och så liksom "fastnar" fingrarna på de där glansiga, nötta ställena. Man kan tycka att Apple borde ha garanti och åtgärda så dyra datorer som blir så här direkt efter inköp.

Undrar ifall detta är bara några måndagsexemplar eller om det är så med alla? På Prova i Umeå sa de att de datorer de hade där som visningsex inte hade minsta tecken på slitage på tangenterna trots att de var äldre än min och att kunder kom och knappade ovarsamt på dem hela tiden om dagarna. Undrar varför min ser ut så jävlig...

Ursprungligen av apple girlie:

På Prova i Umeå sa de att de datorer de hade där som visningsex inte hade minsta tecken på slitage på tangenterna trots att de var äldre än min och att kunder kom och knappade ovarsamt på dem hela tiden om dagarna. Undrar varför min ser ut så jävlig...

Tror inte kunderna skriver uppsatser direkt när de provar datorerna. Pekplattan används nog flitigare.

Det har du ju iofs rätt i men tycker ändå att att det är skumt. Använder inte min dator så himla mycket då jag har en jobbdator som jag använder hela tiden om dagarna och borde väl rimligen inte ha hunnit nöta så mycket på en månad? Eller är det kanske normalt?

Ursprungligen av apple girlie:

Det har du ju iofs rätt i men tycker ändå att att det är skumt. Använder inte min dator så himla mycket då jag har en jobbdator som jag använder hela tiden om dagarna och borde väl rimligen inte ha hunnit nöta så mycket på en månad? Eller är det kanske normalt?

Ett år så kanske det är normalt men en månad... nej. Jag skulle nog be en serviceverkstad titta på den och uttala sig.

Hah, o ja. Jag har ingen silverfärg kvar what so ever på a,s,d,e,k,l,v,n och m. Påvägen ner genom silverfärgen är det en väldigt mörk färg, och när man kommer helt igenom (som jag lyckats på L och N) så blir det helt genomskinligt och man ser rakt in i innanmätet. Ger ett skönt patos till datorn, fast samtidigt ser det jäkligt skitigt ut fast det inte alls är smutsigt. Dessutom sjunker andrahandsvärdet drastiskt.

Min mellanslagstangent däremot är hel och fin. Jag är "korrekt fingersättnings"-typ och håller fingrarna alltid nära/på asdf/jklö vilket förmodligen är en starkt bidragande orsak. Datorn är knappt året gammal och jag har absolut inte använt tangentbordet på något extremt sätt, inte i några extrema miljöer, inte med några extrema fingertoppar eller liknande.

Såhär illa ser det ut:
http://trashbin.bicho.se/tb.jpg

Men datorn är inte en månad gammal som i ditt fall. Mina första tecken började efter kanske 4-5 månader.

davidbicho: jag skulle ta med den där till en verkstad. Nu. Jag har haft min MBP 3,1 i ett å ett halvt år och nog för att det börjar blänka lite på mellanslags-tangenten så är det liksom efter ett å ett halvt år och mycket mycket skrivande...

Inte normalt.

davidbicho: det såg ju fasansfullt ut! Det där bara måste gå på någon slags garanti va?

Jag väntar nu på svar från Techno IT i Umeå som ska kontakta Apple igen med fotodokumentation av mina tangenter. Väntar och ser... men positivt var iallafall att toppchassit på min gamla vita Macbook ska bytas eftersom att det var ett konstruktionsfel och spräckt. Schysst!

Ursprungligen av apple girlie:

Givetvis så har jag alltid rena händer då jag sitter med datorn och är noga med att rengöra datorn med milt rengöringsmedel med jämna mellanrum. Trodde först att det var fettfläckar men efter att ha rengjort tangenterna är ser jag tydligt att fläcken verkar vara att plasten är nernätt ungefär som på min gamla Macbook som först såg ut så ungefär 2 år gammal... denna dator är bara en månad.

Du kanske ska rengöra mindre? Min 21 månader gamla MBP (Santa Rosa) har tangenter som ser lite blanka ut i starkt motljus, men rakt ovanifrån kan jag inte se något slitage. Används dagligen 10-12 timmar.

Jag håller med Snabeldrake, min Santa Rosa (17 månader gammal) ser man inget slitage på knapparna alls. Däremot från sidan så ser man att det är blankt på några tangenter. Jag rengör min dator typ en gång i månaden (torkar av lite lätt) och använder den aktivt 10 timmar om dagen.

Hm, det kanske är så då... men går det att "återställa" finishen på tangentera ifall man redan nött bort den på något vis?

Okej. Tangenterna blev utbytta och jag köpte ett externt tangentbord och har varit superförsiktigt med de nya tangenterna. Rengjort sällan och då enbart med fuktad trasa enligt instruktionerna på Apples sida. Resultatet är att två månader senare är dessa nya tangenter ännu mer nötta än de förra. Samma sak igen. Undrar om Apple tänker byta ut tangentborden snart. Känns verkligen trist med en så ny dator i övrigt. Tangenterna är nu så blanka att dels känns väldigt otäcka att använda, dels ser smutsiga ut och dels reflekterar belysningen så att hela tangentborde känns obehagligt. Att ta med datorn på möten känns inte så kul, det ser ut som om jag totalt grisat ner den, typ ätit en påse chips över den och bara blåst bort smulorna.

Fler i samma situation? Ju fler som skriver och berättar om detta desto större chans att Apple kanske gör något förhoppningsvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-18 22:05

Har du någonsin hållt i ett lackmuspapper en stund?

Edit: Äh, förlåt, mest ett skämt men jag undrar om det finns någon korrelation mellan det och nötta tangentbord.

Senast redigerat 2009-07-22 17:19

Jag tror att det är något med dessa tangenter, inte något i fingrarna. Som de macbooks som började spricka? Har du googlat på problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-19 05:15
Ursprungligen av klarabara:

Jag tror att det är något med dessa tangenter, inte något i fingrarna. Som de macbooks som började spricka? Har du googlat på problemet?

Visst, nu sa jag det mest på skämt men när jag googlade så är det vad jag kunde utläsa ett hyfsat ovanligt problem och i rätt många av fallen då det hade inträffat, hade det inträffat 2 gånger (visst, de kan vara överrepresenterade) så att det skulle vara helt slumpmässigt verkade osannolikt. Troligare är då att det är miljöbetingat. Och man kan väl antagligen ha tillståndet mer eller mindre...

Acidos/Alkalos är ju inte jätteovanligt (speciellt med vår konstiga kosthållning) så folk med frätande svett är inte speciellt konstigt (acidiskt "avfall" avlägsnas delvis genom svett). Jag tycker detta verkar troligare än att en liten procent av användarna får detta slumpmässigt spridda fel flera gånger.

Googla på "acidic sweat" så ser du att det är någonting som t.ex. en del cyklister besväras av (pga rostiga styren).

Edit: Men absolut, om det nu är det här som är anledningen så borde rimligtvis Apple tagit till en lite större marginal på PH-skalan.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-07-19 09:08

Jag har en MBP 13" som är cirkus en månad gammal. Vänsterhalvan av mellanslagstangenten är helt nedslitet och blank. På EN månad. Kan ju inte direkt påstå att jag är jättenöjd. På min gamla vita Macbook började spår av slitage synas av 13 månader, något som är mer okej.

Det hade varit trevligt om det är fler som har samma problem som kan träda fram, jag planerar ett samtal till Apple, så ju fler desto bättre.

Givetvis så är jag alltid ren om fingrarna då jag använder min dator. Med tanke på att det här är andra gången (fick ju mitt första tangentbord utbytt) så har jag varit ännu mer noggrann. Ren om händerna, torkar av mig om fingrarna nästan intill absurdum och använder ett externt tangentbord (som också nöts snabbt men inte i närheten lika snabbt). Eftersom jag har annat tangentbord vid mitt kontor (om jag inte är på springande fot och har min bärbara) har jag märkt att nötningen på det är lika med noll trots att jag inte är direkt lika rädd om det (gammalt, oergonomiskt Mac-tangentbord).

Så nej, jag tror inte att det har med mig själv att göra och googlar jag på engelska så dyker en hel del amerikanska trådar upp med folk med samma problem. Pratade med en på Apple support som sa att Apple brukar ta till sig om många skriver och klagar på forum så jag hoppas att vi är många nog snart. Ju fler som ringer och klagar till Apple desto bättre eftersom allt tydligen rapporteras. Har vi tur kanske Apple kan återkalla dessa lågkvalitetstangentbord och lansera ett nytt som vi kan få byta ut till. Just nu ger det ju inte så mycket att byta ut till ett likadant med lika dålig kvalitet. Teknikerna på mitt serviceställe tyckte också att det var en extrem snabb nötning. Nernötta tangenter efter en månad på en helt ny Macbook Pro och nu med externt tangentbord har det ju tagit något längre tid men ändå så kort som två månader. Känns supertrist då datorn i övrigt är så påkostad och trevlig att använda.

Det verkar förresten vara specifikt just de nya macarna med svarta tangenter som har detta problem. Min gamla Macbook (vit, plast) tog det två år innan den började se så här illa ut.

1
Bevaka tråden