Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder skickade via Mail minskar i storlek?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strömsund
  • 2009-04-30 09:19

Har för första gången drabbats av problemet att bilder plötsligt krymper vid sändning som e-post med Mail. Använder Mail 3.5 på en G5 med Leopard. Kommer inte på vad orsaken kan vara. En bild 18 cm bred blir ca 10 cm bred hos mottagaren och minskar från 1,6 MB till 1,2 MB, som exempel. Samma bild blir OK sända med en iBook.
Har sänt pressfoton i mer än tio år och har aldrig varit med om något liknande.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-04-30 09:34

längst ner till höger i brev-fönstret finns det att välja på liten, medium, stor och verklig storlek. Är det inte bara den som är ändrad?

  • Medlem
  • Strömsund
  • 2009-04-30 15:11

Bilder i mail minskar i storlek !?

Tack Krester för ditt svar angående mail-storlek. Jag trodde precis som du skriver i ditt inlägg.
Men jag har sänt bilder med inställningar både på "Stor" och "naturlig storlek". Samma nedslående resultat.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-06-30 10:28

(bumbar tråden)

Går det verkligen inte att få mail att bete sig som de flesta andra mailklienter?
jag vill inte ha bilderna "i mailet" utan som bifogade filer som "gem" utanför själva mailet.
Och jag vill speciellt inte att mail ska leka med mina storlekar? frustrerande

har ny macbook och tänkte testa att köra mail istället för thunderbird nu när de verkar ha fixat problemet med åäö, skönt med synk med adressbok och iCal men om inte bifogningar går att lösa så får det bli thunderbird igen...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-06-30 12:42

Men om

jag skickar bilden som bilaga från Mail, ej genom iPhoto blir ju bilden som originalet?
Och det skapas automatiskt en bilaga, åtminstone för mig, naturligvis syns ju bilden också brevet men som sagt jag får även en bilaga.
Det bara om jag skickar bilden från iPhoto den blir mindre?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-30 13:45
Ursprungligen av kemikal:

Går det verkligen inte att få mail att bete sig som de flesta andra mailklienter?
jag vill inte ha bilderna "i mailet" utan som bifogade filer som "gem" utanför själva mailet.
Och jag vill speciellt inte att mail ska leka med mina storlekar? frustrerande

Med Mail Attachments Iconizer http://lokiware.info/Mail-Attachments-Iconizer kan du styra lite mer hur det ska fungera.

Sorry!

Det löser ju inte problemet? De blir fortfarande förminskade även efter installationen av mail attachments iconizer.

Hur ska man göra för att få mail att låta bli storleken på bilderna?+

Per

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-11-12 13:28
Ursprungligen av per_bursell@hotmail.:

Det löser ju inte problemet? De blir fortfarande förminskade även efter installationen av mail attachments iconizer.

Hur ska man göra för att få mail att låta bli storleken på bilderna?+

Fungerar inte svar #2|2 ?

Ursprungligen av Mija:

Fungerar inte svar #2 ?

Tja det verkar som om det börjar lösa upp sig sa han som s**t i vasken!
Det går ju faktiskt att välja visa i originalstorlek även när man vidarebefordrar!

En eloge till ett exelent forum med förstående medlemmar!

Per

Ändra "Message Format" i "Composing"-inställningarna till "Plain Text".

Man förlorar möjligheterna att formattera texten och använda bilder i texten, men det gör att bilderna kommer fram i originalformat.

Jag har haft stora problem med att mottagare på PC inte kunnat få ut bilderna annat än i bmp-format och i helt fel upplösning. Efter ändringen har jag inga problem

Det går förresten att ändra för enstaka brev om man inte alltid vill ha breven som "Plain Text" genom att välja "Format" / "Make Plain Text".

Och detsamma gäller om man ändrat inställningen; alltså att man för ett brev kan ändra till "Rich Text".

Om jag bifogar en bild så får minskas ej storleken. Genom att högerklicka och välja att bilden ska visas som ikon i mailet så fungerar även det.

1
Bevaka tråden