Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook - RAM minne

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-12-13 15:23

Hejsan,

jag har just kopt en ny iBook 800 och ar valdigt nojd, enda problemet ar ju att det behovs mer RAM minne. Jag tvekar mellan att kopa 256 eller 512 enheten, mest beroende pa priset. Ar det nagon som har erfarenhet av hur mycket det skiljer mellan 256/512 pa iBooken, 512 enheten ar ju betydligt dyrare och hur stor prestanda skillnad blir det egentligen?

Tacksam for svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 15:33

Jag skulle utan tvekan köpa 512. Allt kommer att gå snabbare eftersom det bara finns en ledig minnesplats så är det bäst att maxa från början.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 15:33

Har köpt samma maskin som du. Jag satsar på en 512 MB modul för att det är bra med mycket minne. Sen skulle jag vilja ha mer minne så får jag ju en 256MB minnes modul över...

Fast jag håller med om att det är dyrt! :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 15:53

Köp 512MB! Ingen tvekan om saken.
Om du bor i England så kan du handla från Crucial (http://www.crucial.com/uk).
Dom ska visst vara billigast + att man får minnet hem i brevlådan dagen efter.

Har köpt från dom några gånger och har aldrig haft några som helst problem. 512MB kostar £89 och 256MB kostar £32 vilket är ganska OK.

Är 640MB fortfarande maxgränsen för RAM i iBookarna?

Köp 512 MB, OS X mår bättre ju mer minne du har.

Jag fick min iBook 800 häromdagen och då endast med 128 MB. Jag väntar mer ramminne som jag beställt separat, men tills dess testade jag att köra den på endast 128 MB. Intressant var att den då blev slöare än min gamla iBook 500, för den började "tugga" (swappa) och gick då i sirap, trots endast några få program igång (icq, eudora, IE, chimera). Att växla program kunde ta 10 sekunder. Det hela var väldigt frustrerande och jag stod inte ut, så jag skruvade upp min iBook 500 och tog ut 256 MB-modulen som satt i den och satt i den i min iBook. Gissa om det var skillnad!

Det var som dag och natt, i och med att den slutade swappa så blev det en helt annat dator. Det som återstår att se är om det blir stor skillnad när jag byter ut dessa 256 MB mot de 512 MB som jag väntar på.

romanenko: Jo, 640 MB är gränsen fortfarande eftersom det inte finns större minnesmoduler än 512 MB.

  • Medlem
  • 2002-12-13 16:28

>>Det som återstår att se är om det blir stor skillnad när jag byter ut dessa 256 MB mot de 512 MB som jag väntar på.

ja - det ar precis det jag funderar pa? Att det behovs mer minne marks men hur stor skillnad blir det mellan 256/512? Har letat efter benchmark tester men inte hittat nagot.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Belle:
>>Det som återstår att se är om det blir stor skillnad när jag byter ut dessa 256 MB mot de 512 MB som jag väntar på.

ja - det ar precis det jag funderar pa? Att det behovs mer minne marks men hur stor skillnad blir det mellan 256/512? Har letat efter benchmark tester men inte hittat nagot.

Jag kan ju meddela när jag bytt. Jag har inte kört några konkreta tester, men jag kan i alla fall säga hur upplevelsen är.

Min gissning är att den stora skillnaden kommer från 128->384, medan 384->640 inte är lika dramatiskt bättre. Skillnaden märks nog främst om man har flera tunga program igång, som Photoshop osv.

Men min rekommendation är ändå: köp 512 MB! Varför? Jo för att det alltid är bra med minne och den dagen du känner att 384 MB är för lite så måste du kasta ut 256 MB för att kunna bygga ut minnet, och det är ju onödigt.

512 MB är inte speciellt dyrt, PowerPC tar 1365 kr inkl moms, vilket är rätt ok för så mycket minne.

512!
Tänk på att du skall/kanske vill uppgradera med mera ram senare!
Vad jag vet är max ram i iBooken 640.
Kom då ihåg att en av de två rammodulerna är upptagen när den levereras (med det ram du beställt) och beställer du 128 är det bara att köpa till en 512a och pula i den sista ramplatsen och då har du sammanlagt 640.

Däremot om du beställer en 256a vid leverans blir det omöjligt att få max 640 eftersom du bara har en modulplats kvar att lägga till ram i.
Beställer du en till 256a och stoppar in får du "bara" 512 ram.

Allmänt tips: mycket ram är ALLTID bra!

/G

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Vad jag vet är max ram i iBooken 640.
Kom då ihåg att en av de två rammodulerna är upptagen när den levereras (med det ram du beställt) och beställer du 128 är det bara att köpa till en 512a och pula i den sista ramplatsen och då har du sammanlagt 640.

Max är 640 MB, som jag skrev ovan. Sen ska man inte se det som två modulplatser, utan det finns bara en enda plats för minne i en iBook. Det minne som sitter i datorn från början är fastlött på moderkortet och går inte att byta eller ändra, vare sig i beställningen eller i efterhand.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Däremot om du beställer en 256a vid leverans blir det omöjligt att få max 640 eftersom du bara har en modulplats kvar att lägga till ram i.
Beställer du en till 256a och stoppar in får du "bara" 512 ram.

Hur menar du att han ska kunna få 512 MB? Eftersom det sitter 128 MB från början så kan han bara ha något utav dessa alternativ:
128 + 128 = 256
128 + 256 = 384
128 + 512 = 640

Vad jag förstod fanns det möjlighet att välja emellan 128 och 256 vid installationen utav första modulplatsen (ja, just den som inte går att byta ut).

Men det du räknat ut är precis vad jag menar.

Ok. Jag är ingen Appletekniker, men så vitt jag vet går det inte att påverka det inbyggda minnet. Varken på iBook eller TiBook. Just nu är det 128 MB i iBookens fall.

En iBook 14 tum som leveraras med 256 MB minne har ju 128 inbyggt och 128 extra, vilket är ju är dumt för den som ändå tänkte bygga ut (men inte vill köpa minnen till Apples svindyra minnespriser).

Tror du missförstår mig, Adrian B.
Vi menar samma sak.
Vad jag dock trodde var att den "inbyggda" modulen (som man inte kan byta ut) kunde väljas utav kunden vid köpet dvs, om han/hon ville ha 128 eller 256 i bottenmodulen.

Kanske har jag fel.
Kvarstår gör att det beror helt och hållet på vad man lägger i den 2:a modulplatsen (den man kan nyttja) om man maxar ut till 640 eller väljer lägre ram och då måste man byta ut denne om man senare bestämmer sig för att maxa ramet till 640

Vi talar nog om samma sak här alltså.

Jorå, Gambit, jag är med i dina resonemang. Jag ville bara förtydliga det här med att det inte går att byta den "första" minnesplatsen, det inbyggda minnet alltså. Och att det inte går att påverka innan köpet heller. Det är och förblir 128 MB.

Och ja: Vi är ju båda överens om att killen ska köpa 512 MB, vilket är viktigast, eller hur?

Vad gäller detta med att han måste kasta ut för att uppgradera annars, så var det precis vad jag skrev tidigare i denna tråd, före dig ...

[ 13 December 2002, 20:19: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Jepp!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: romanenko:
Köp 512MB! Ingen tvekan om saken.
Om du bor i England så kan du handla från Crucial (http://www.crucial.com/uk).
Dom ska visst vara billigast + att man får minnet hem i brevlådan dagen efter.

Har köpt från dom några gånger och har aldrig haft några som helst problem. 512MB kostar £89 och 256MB kostar £32 vilket är ganska OK.

Är 640MB fortfarande maxgränsen för RAM i iBookarna?

Jeg bestilte en brikke fra Crucial til min iBook (som er på vei i posten) kl. 04:00 tirsdag morgen. Minnet ble sendt 07:05. Budet var på døren med varene 11:00 onsdag formiddag.

Raskt!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 13:28

På tal om dyra minnen till iBook... Har för mig att det fanns en tråd om billiga PC minnen som skulle fungera lika bra. Kommer inte riktigt ihåg just nu.... skall kolla.
/Jola

p.s 512 bästa alternativet

  • Oregistrerad
  • 2003-04-21 14:46

Någon som har bra tips på firmor som säljer billiga SO-DIMM pc 100 (gamla iBook:en).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-22 23:52

Jag bytte ut 256MB modulen jag först köpte till min frus iBook 500 mot en 512a när hon bytte till Mac OS tio. Det kändes mer eller mindre som en nödvändighet.

Har 1GB ram i min Powerbook men den segar en del för att hårddisken är allt för full. Hinner aldrig rensa...

Vilket fall som helst för att förtydliga ännu en gång. iBook modellerna och TiBook 12" har 128MB på moderkortet och en plats som går att byta. (Levereras den med 256 MB sitter där alltså en 128 MB som måste tas bort om man ska uppgradera minnet.)

Powerbook utom 12" har inget minne på moderkortet men två utbytbara minnesplatser. Den ena är normalt ledig vid leverans utom på 15" 1GHz som korkat nog levereras med två 256:or.

Så visst ska man köpa en 512 MB till iBook.

Hur får jag iBooken att hitta det extra isatta 128mb ramminnet?

Har precis satt i ett extra 128mb ramminne i en iBook G3 800mhz, men den verkar inte hitta det extra minnet (kollar på systemintsällningar o där står det fortfarande 128mb). Under "Systeminformation" i "Minnesöversikt" står det att DIMM1/J12 är tomt.
Vad kan tänkas vara problemet? Ska man på något sätt aktivera det nyinsatta minnet? (Tror inte att jag har satt i det fel)
Eller är allt ok?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-26 19:09

Tryck i minnensmodulen hårdare. Man behöver ta i ganska rejält innan den sitter på plats ordentligt.

Japp. Det var problemet. Nu funkar det. Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden