Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macbook alu / macbook white (firewire) dilemma

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla vänliga själar.

Jag har problem med ett val jag måste göra så fort som möjligt..

Jag införskaffade för några månader sedan en macbook black (early 2008) som jag fick relativt billigt. Jag var mycket nöjd med den.

specs: 2.4 GHz core2duo, 2Gb ram, 250 Gb Hd. Firewire, 2st USB2.0

Jag har många andra datorer jag använder både till allroundsysslor och musik, denna hade jag tänkt använda nästan uteslutande till att köra Supercollider vid livespelningar. Jag är inte världens bästa programmerare och det brukar ofta sluta med att jag använder upp datorns resurser tills den nästan kroknar när jag bygger mina performance-patches, snabbhet och kapacitet är alltså ganska viktigt att jag försöker få så bra som möjligt på min begränsade budget..( iallafall tills jag blir en bättre programmerare )

till att börja med tänkte jag köra på det interna ljudkortet för att lite senare införskaffa ett firewireljudkort för ungefär 5000:-
Jag tyckte att det interna kortet fungerade helt ok kan jag tillägga.

Allt var alltså frid och fröjd. Sedan hände något oförutsett...jag spillde lite kaffe på den. Det kom bara på kanske 5-6 tangenter, men det räckte för att bränna logikkortet. Detta är ganska kostsamt att byta ut (sammanlagt runt 13000:- ).
Som tur är hade jag en hemförsäkring som täcker detta.

Nu måste jag alltså skicka ett specificerat kostnadsförslag från macsupport till försäkringsbolaget där det står specificerat exakt hur mycket det kostar att reparera min befintliga dator och hur mycket det kostar att köpa en ny likvärdig dator. Jag har diskuterat detta med macsupport och de har givit mig flera valmöjligheter:

1. reparera den befintliga (betyder att jag skickar ett KF som specar att det är dyrare att köpa ny än att reparera).

2. macbook white 2.4GHz core2duo, 2Gb ram, 250Gb hd. MED firewire och 2st USB2.0

3. macbook alu 2.0GHz core2duo, 2Gb ram 250Gb hd UTAN firewire och med 2st USB2.0

När jag spelar live brukar jag vilja använda mus i st.f. styrplatta och jag brukar vilja använd en midikontroller för att få hands on kontroll över diverse parametrar i Supercollider.

Om datorn inte har firewireport måste jag alltså i stället skaffa ett USB ljudkort med midi-interface för att kunna använda den ena USB porten till musen och den andra till ljudkortet, och sedan koppla in midikontrollern via en vanlig midikabel till ljudkortet.

En av fördelarna med firewireljudkort är att de inte belastar processorn lika hårt som USB ljudkort.

Jag hade tänkt att använda ljudkortet för att kunna spela in portabelt och då och då använda det till livesamplingar, jag behöver alltså bara stereo in och stereo ut, men det måste ha balanserade in- och utgångar (XLR) och om det är ett USB ljudkort måste det ha ett midi-interface.

Min fråga är alltså slutligen:

Vilket är det vettigaste och långsiktigaste alternativet för mina ändamål;

1 macbook white (late 2008) 2.4 GHz core2duo, 2Gb ram, 250 Gb hd, MED firewire, 2st USB eller

2 macbook alu (late 2008) 2.0 GHz core2duo, 2Gb ram, 250Gb hd, 2st USB2.0 UTAN firewire

Tacksam för alla svar.

Viktigaste fördelen med FW-ljudkort är att du kan använda en lägre latency (totalt) än USB samt som du redan nämner att belastningen blir lägre.

tack för ditt inlägg gilbert2.

Latency är inte (såvitt jag förstår det) av högsta prioritet för mig när det gäller den här datorn, vad jag kommer att använda midikontrollern till i första hand är att med hjälp av sliders och pots modulera filterfrekvenser, volym och liknande parametrar. Jag kommer inte i första hand att behöva använda keyboarden för att spela på mina SC synthar utan jag kommer att låta diverse förprogrammerade algoritmer i SC generera on/off värden. Naturligtvis vill jag inte ha ett ljudkort med usel latency, men jag behöver nog inte heller komma ned i 3 ms för att det ska funka.

Vad jag i första hand vill veta är vilket av alternativen som kommer att låta mig köra flest hungriga processer samtidigt. Ljudkvalitet och stabilitet i kommunikationen mellan dator och dac/adc är också av intresse.

Eftersom jag är en ganska ny till mac så vet jag inte om macbook alu med DDR3 och snabbare FSB m.m. kompenserar förlusten av 0.4 GHz clockspeed och firewire när det gäller musikskapande i allmänhet och speciellt mjukvarusynthar i realtid.

Skulle fortfarande undvika USB om jag kunde.

tack igen gilbert2

jag vet att det är helt oväsentligt för prestandan men jag tycker verkligen att den vita är ful och jag skulle vilja höra fler argument än bara latency för att välja den.

Att det finns så himla många gånger fler ljudkort som använder firewire än USB är ett bra argument. Att hitta ett bra USB-ljudkort går typ inte. Inte enligt mina erfarenheter iaf. Hittar du ett som du kanrekommendera så tar jag tacksamt emot rådet.

Tack henkebarn.

Jag har själv aldrig använt varken USB eller FW, enbart PCI och PCMCIA, de kort jag använt är ett stort antal Creative SB (vilka förstås inte finns på kartan när det gäller musikskapande), Maudio Delta 24/96, E-mu 0404, 1616 och mest av allt 1616m (med både PCI och PCMCIA). Jag har haft lite strul med buffertstorleken på 1616 i kombination med Max/MSP, PD, Csound och Supercollider då man i 1616 endast kan ställa in storleken i millisekunder och inte i samples (vilket behövs ibland för att kunna ställa in storleken till multiplar av 2), något som lett till en del irriterande sprakande ljud, bortsett från det är jag ganska nöjd med 1616m. Nu vill jag ju helst ha ett kort som låter lika bra och gärna bättre såklart, Nu har man på min lokala musikbörsen visat ett antal USB kort och sagt att den huvudsakliga bristen med dem är att de kräver mer processorkraft inte att ljudkvaliteten är märkbart sämre, jag förstår ju också som Gilbert2 påpekade att latencyn kan vara något sämre.

Med detta i åtanke, menar du fortfarande att det inte går att hitta ett USB kort som låter/fungerar lika bra som E-mu 1616m som det också går att ställa in buffersize till en multiple av 2?

Ursprungligen av henkebarn:

Att det finns så himla många gånger fler ljudkort som använder firewire än USB är ett bra argument. Att hitta ett bra USB-ljudkort går typ inte. Inte enligt mina erfarenheter iaf. Hittar du ett som du kanrekommendera så tar jag tacksamt emot rådet.

Snart kanske väntan på ett vettigt USB-kort är över:

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_uc.php

Well, jag förstår det som att du huvudsakligen kommer att använda mjukvaruinstrument, framför att spela in ljuden själv? Jag är tvärtom och vill ha ett ljudkort som kan spela in minst två monokanaler samtidigt och som ger låg latency, bra ljud och schyssta medhörningsmöjligheter. Detta är jättesvårt att hitta i bra format för USB. Därför lär det bli en MacBook Pro för mig senare i år när jag ska köpa nytt.

tack henkebarn.

Alla de saker du nämner är förstås inte helt oviktiga för mig heller, och om macbook pro vore ett alternativ för mig skulle denna diskussion aldrig ha postats.. Som läget är så måste jag välja mellan:

1. macbook white (late 2008) - 2.4GHz core2duo, 2Gb ram, 250Gb hd, firewire + 2st USB2.0 - En dator som jag tycker är ful, som spricker i plasten, som har en något högre klockfrekvens men en lägre hastighet på FSB och långsammare ram än

2. macbook alu (late 2008) - 2.0GHz core2duo, 2Gb ram, 250Gb hd, 2st USB2.0 och ingen firewire

Som jag förstår det hela nu så är det allmän koncensus bland folk som läser denna tråd att det bättre alternativet för en musiker (som i första hand kommer att hålla på med mjukvarusynthar) är alternativ 1 för att den har firewire som ger lägre latency, en något lägre belastning på CPU och fler gångbara externa ljudkort att välja mellan, trots att macsupport hävdar att alternativ 2 är en överlag bättre och lika snabb dator som inte spricker i höljet och som är snyggare och har en lägre vikt..

Om någon som läser detta inte håller med om ovanstående, var vänlig posta era argument.

1
Bevaka tråden